Hakomaja.net

• Etusivu
  • Linkit
  • Palaute
  • Keskustelu
    • Kategoriat
    • Viimeiset aiheet
    • Säännöt
    • Haku
  • Uskon foorumi
    • Pääfoorumi
    • Kristinuskoiset
    • IOK ja Gnosis
Muista
Salasana unohtunut?
Tunnus unohtunut?
Rekisteröidy
Artikkelit (Vl)
  • HISTORIA
  • HOITOKOKOUKSET
  • OPPI JA OPETUS
  • YLEISIÄ HUOMIOITA
Muut
  • Ajatuksia uskosta
  • Hakomajan Arkisto
  • Tiedotus
Dokumentteja
  • Ex-vl aiheisia julkaisuja
Pikalinkit
  • NettiRaamattu
Yhteistyökumppaneita:
  • Uskontojen Uhrien Tuki - UUT ry
  • Toipumisapu Kartetut ry
Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta:
  • Mopin palsta
  • VL-Foorumi
  • Rauhan Sanan foorumi
  • Suomi24 Vl-palsta
Eri suuntauksista:
  • Ex-Todistajien Veljesseura
  • Ex-Helluntailaisten Huitsinnevada
  • Uususkontojen Ex-Bhaktat
  • Mormonismi.net
  • Körttifoorumi
Yleiskristillistä:
  • EvLut Kirkko
  • Kotimaa24
  • Kristillinen linkkipankki

• Kategoriat
  • Viimeiset aiheet
  • Säännöt
  • Haku
Tervetuloa, Vieras
Hakomajan Foorumi
Vertaistuki
Ex-vl Foorumi

Ah riemua
(1 katselee) (1) vieras
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Ah riemua

Ah riemua 30.06.2010 00:55 #1

• Aricia
  • POISSA

Tuli - tai pulppusi - mieleeni ilo siitä, että olen päässyt konkreettisesti irti vl-ryhmästä, kun näitä suviseurajuttuja on kuullut puolella korvalla.

Miten mahtava, miten hieno asia tämä todellinen uskomisen vapaus. Vapauden merkityksen käsittää, kun on joskus ollut kahleissa.
Vastaa Lainaa

Vs:Ah riemua 01.07.2010 17:31 #2

• Mailas
  • POISSA
Samanlaista helpotusta tunnen minäkin, vaikka prosessi monin paikoin vielä vaiheessa...

Eka kertaa elämässäni voin kävellä suviseurakentälläkin vapaana (koska olsuhteiden vuoksi siellä välillä olen). Tätä on vaikea kai vl:n uskoa, mutta niin se vain on.

Kanssasi riemuitsemassa, Aricia!
Vastaa Lainaa

Vs:Ah riemua 26.07.2010 19:16 #3

• kotkanpoika
  • POISSA
Minäkin olen kokenut suurta vapauden tunnetta jätettyäni VL liikkeen taakseni 3v sitten, usko muuttui näkemiseksi En tosin niin paljoa vapautunut että olisin vaivautunut suviksiin. En kaipaa niitä yhtään. Ja olen nauttinut niin paljon siitä ratkaisusta. Vaikeaa on kyllä vieläkin, mutta minä nousen täältä yhtä varmasti kuin aurinko nousee joka aamu!
Muutamat Anna Erikssonin sanoittamat kappaleet kuvaa hyvin fiiliksiäni nyt:

"Oon kuka oon, teen mitä teen. Pystyn niin vihaan kuin rakkauteen. En valmiita reittejä kulje, vain koska sen pitäisi olla niin."

"Tärkeiden kanssa oon viiniä jounut ja turhaksi todennut sen. He käänsivät selän kun sielua antanut en."

Olen siis päässyt häkistä ,paitsi avioliitto, mutta olen sen toinen jumala ja sinut sen kanssa

Ehkä lähdöstäni on niin vähän aikaa että en löydä mitään hyvää asiaa sieltä, varmasti niitäkin löytyy. Mutta tällä hetkellä on menossa viha/inho vaihe, en haluaisi ymmärtää vl:a.
Kirjoittaminen ei koskaan ole ollut alaani, koettakaa siis ymmärtää

Tässä jotain sekavaa, sitä olen. Vielä. Ehkä aina.
Vastaa Lainaa

Vs:Ah riemua 27.07.2010 12:09 #4

• Helmi
  • POISSA
Vajaa vuosi sitten luovuin lestadiolaisuudesta ja ainakin ulkoisesti olen päässyt melko etäälle liikkeestä. Paljon on vielä työtä edessä, että pääsen "sinuiksi" asian kanssa.
Suviseurojen aikaan en voinut olla ajattelematta, kuinka minun ei tarvitse enää teeskennellä. Se helpotuksen tunne! Muistan sen valtavan yksinäisyyden tunteen siellä ihmismassan keskellä. Enkä edes välitä siitä telttailumeiningistä, mutta eihän sitä voinut sanoa ääneen silloin. Epäilen, että tulen koskaan enää osallistumaan niihin karkeloihin.
Vastaa Lainaa

Vs:Ah riemua 27.07.2010 16:01 #5

• mustasusi
kotkanpoika kirjoitti:
Ehkä lähdöstäni on niin vähän aikaa että en löydä mitään hyvää asiaa sieltä, varmasti niitäkin löytyy. Mutta tällä hetkellä on menossa viha/inho vaihe, en haluaisi ymmärtää vl:a.

Kuin omasta suusta. Ei löydy mitään syytä yrittää ymmärtää, nautin kai liikaa katkeruudesssa kiemurtelemisesta.
Vastaa Lainaa

Vs:Ah riemua 27.07.2010 21:20 #6

• Reflektio
  • POISSA
Mukava oli lukea myös teidän kirjoituksianne Helmi ja Kotkanpoika

Minäkään en ole koskaan pitänyt oikein suviseuroista, sinne lähteminen oli aina jotenkin vaivalloista ja useimmiten vastahankaista.

Kotkanpojan tekstissä ilahdutti se, että sinua ei tunnu juurikaan ahdistavan epävarmuus, joka saattaa joitakin vaivata tutun ja turvalliselta tuntuneen uskonyhteisön jättämisen jälkeen. Et kaipaa tuttuja latuja.
Ajattelen, olen siis olemassa?
Vastaa Lainaa

Vs:Ah riemua 27.07.2010 22:44 #7

• exonen
  • POISSA
samat sanat. itse olen lähteny neljä vuotta sitte.kuin raskas kivi taakka olisi pudotettu pois. saadessani vapautua tuosta tuskasta.
Vastaa Lainaa

Vs:Ah riemua 28.07.2010 23:15 #8

• kotkanpoika
  • POISSA
Mustasusi kirjoitti:
Kuin omasta suusta. Ei löydy mitään syytä yrittää ymmärtää, nautin kai liikaa katkeruudesssa kiemurtelemisesta.

Minulla myös katkeruus jyllää aika kovalla voimalla välillä. Mutta kun sille ei ole mitään kohdetta, ei pysty larsia syyttämään kun sekin pahanen meni kuolemaan, eikä elänytkään sanojensa mukaan ikuisesti

Ja se epätoivo ja voimattomuus, kun ei saa ystäviään johdateltua pois sieltä. En kyllä kovin agressiivisesti ole yrittänytkään.

reflektio kirjoitti:

Kotkanpojan tekstissä ilahdutti se, että sinua ei tunnu juurikaan ahdistavan epävarmuus, joka saattaa joitakin vaivata tutun ja turvalliselta tuntuneen uskonyhteisön jättämisen jälkeen. Et kaipaa tuttuja latuja.

Olen niin kauan halunnut lähteä sieltä, että en osaa kaivata sitä kyllä yhtään. Olihan se tuttu ja tavallaan turvallinenkin, mutta niin ahdistava.
Vastaa Lainaa

Vs:Ah riemua 29.07.2010 11:24 #9

• Pena
  • POISSA
kotkanpoika kirjoitti:
Minulla myös katkeruus jyllää aika kovalla voimalla välillä. Mutta kun sille ei ole mitään kohdetta, ei pysty larsia syyttämään kun sekin pahanen meni kuolemaan, eikä elänytkään sanojensa mukaan ikuisesti

Itse koen katkeruutta lähinnä niitä henkilöitä kohtaan, jotka minut lestadiolaisuuteen kasvattivat eli omia vanhempiani ja sukulaisiani kohtaan. Erityisesti äiti, isä ja mummu olivat tässä keskeisiä henkilöitä ja hyvin ankaria kasvattajia kaiken lisäksi. Nämä henkilöt eivät antaneet minun itse valita vaan aivopesivät niin hyvin kuin osasivat.

Omalla kohdallani katkeruus ilmenee ajoittaisena hyvin voimakkaana omien vanhempieni arvosteluna. Jos esim. jollakin sisaruksistani on vaikeaa, syytän siitä yleensä vanhempiani ja heidän epäonnistumista kasvattajana. En välttämättä ole aina kovinkaan kohtuullinen, mutta en toisaalta saanut valita lapsena omaa uskontoanikaan. Mielestäni uskonnonvapaus pitäisi ulottaa koskemaan myös lapsia.

Itse lestadiolaisuutta kohtaan en osaa olla katkera. Taitamattomat ja kiivasuskoiset ihmiset siellä niitä pahoja asioita tekevät ja keksivät kaikenlaisia sääntöjä, ei uskonto sinänsä.
Vastaa Lainaa

Vs:Ah riemua 29.07.2010 15:55 #10

• mustasusi
Mulla kans katkeruus purkautuu pääasiassa omia vanhempia kohtaan. Ei ollut mitään mahollisuutta valita itse, kielletyt asiat oli kiellettyjä ja sillä piste. Seuroissa oli pakko käydä ja riidat yms. pakko sopia vl-tyyliin.
Omille lapsille ku puhunu jotain uskosta niin oon aina yrittäny painottaa, "ettei se välttämättä ole niin, iskä uskoo silleen, ja te saatte uskoa jos haluatte." Ajoittain kyllä tuntuu, että onko sekin liikaa. Ihmisoikeudet kun on taattava mun mielestä myös lapsille, eikä uskonnon vapaus ole niistä kaikkein vähäpätöisin.
Vastaa Lainaa
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
Hakomajan Foorumi
Vertaistuki
Ex-vl Foorumi
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Toteutus: Kunena
Sivu luotiin ajassa: 0.42 sekuntia

Copyright © 2010 Hakomaja.net: Nimeä, Ei muutoksia - Creative Commons 1.0 Suomi lisenssi.
Kirjautumisen takana olevasta sisällöstä kaikki oikeudet pidätetään.