Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
Kenelle omaisuus menee?
(1 katselee) (1) vieras
|
AIHE: Kenelle omaisuus menee?
Kenelle omaisuus menee? 06.02.2010 22:29 #1
|
|
www.oulunrauhanyhdistys.fi/assets/files/saannot.pdf
Tätä aihetta mietittiin yhtenä iltana. Jos yhdistys purkautuu tai se lakkautetaan on jäljelle jäävät varat luovutettava SRK:lle. Jos vuoden kukuttua syntyy yhdistys joka liityy SRK:hon varat luvutetaan sille. isansana.com/keskustelu/YaBB.pl?num=1172392182 Hmmm voiko yksitäinen ry erota SRK:sta ja jatkaa toimintaansa joka on meritytty yhdistysrehkisteriin. Silloinkin kun se ei ole SRK mielen mukaista? Vain jos tuo yhdisty lakkautetaan varat siirtyvät SRK:lle mutta jos toiminta jatkuu... Itse asiassa voiko olla niin että 3/4 osaa yhdistyksen jäsenistä voi päätää sääntöjen muutamsesta siten että SRK voidaan pullutaa hommasta kokonaan pihalle eli tuo pykälä voidaan poistaa tai muutaan mutoon - purkamisen jälkeen jääneet varat jaetaan tasan jokaisen yhdistyksen jäsenen kesken. |
|
Viimeksi muokattu: 06.02.2010 23:03 Kirjoitti: hyshys.
|
Vs:Kenelle omaisuus menee? 07.02.2010 01:10 #2
|
|
Olipa mielenkiintoinen kysymys.....Sääntöjä kun kyselin juuri Mopin puolella, tuossa ankan ry anomus ketjussa.
Jos säännöt ovat tämän pää-yhdistyksen mallin mukaiset, niin sekaisin ovat hengelliset asiat ja omaisuuden omistus... Pätevä erottamisen aihe on evankelisluterilaisesta kirkosta eroaminen. Muu on johtokunnan mielivaltaa, noin karkeasti ilmaisten... Tietysti perinnäissäännöistä poikkeaminen tai rikosoikeudellisesti tuomittu rikos voi mennä katumuksen ja anteeksiannon yli. Yksityiselämän erheet esiaviollinen, tai avioliiton aikainen hairahdus, humala tms, ovat asioita, joiissa se paljon puhuttu "hoito eli puhuttelu on ensin tarpeen.....Vaan mikä minä olen neuvomaan, kun olen ulkopuolella ja ulkopuolinen. Talot, tai koko yhdistys voidaan ilmeisesti enemmistöpäätöksin siirtää rauhansanalle tai kososlaisille, jos jostain syystä enemmistö päättää jättää SRK:n. Näitä ongelmia tulee kyllä muissakin yhdistyksissä, viimeksi suuri riita Tampereen Helluntaiseurakunnan kiinteistössä, jossa osa perusti perinteisen helluntaiseurakunnan... Puoluekentässä on vasemmistossa varsinkin ollut näitä riitoja, kuka talon saa pitää... En toivo minkään paikallisen rauhanyhdistyksen hajoavan riitelyyn omaisuudesta, enkä oikeasta opista.... |
|
|
Vs:Kenelle omaisuus menee? 07.02.2010 01:37 #3
|
|
hyshys kirjoitti:
Itse asiassa voiko olla niin että 3/4 osaa yhdistyksen jäsenistä voi päätää sääntöjen muutamsesta siten että SRK voidaan pullutaa hommasta kokonaan pihalle eli tuo pykälä voidaan poistaa tai muutaan mutoon - purkamisen jälkeen jääneet varat jaetaan tasan jokaisen yhdistyksen jäsenen kesken. Lyhyesti sanottuna kyllä. Noin se yhdistyslain mukaan menee. Yhdistykset ovat itsenäisiä ja voivat halutessaan hakea jonkin keskusyhdistyksen jäsenyyttä tai irtisanoutua siitä. Yhdistyslain mukaan säännöissä on määrättävä yhdistyksen varojen käytössä siinä tapauksessa jos se lakkautetaan. Sääntöjä voi puolestaan muuttaa. Tosin tuon 3/4 osaa se vaatii jos ja kun se on säännöissä määritelty. Kokouskutsussa on myös mainittava tuo asia että käsitellään sääntöjen muuttamista. |
|
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää. |
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.34 sekuntia