Hakomaja.net

• Etusivu
  • Linkit
  • Palaute
  • Keskustelu
    • Kategoriat
    • Viimeiset aiheet
    • Säännöt
    • Haku
  • Uskon foorumi
    • Pääfoorumi
    • Kristinuskoiset
    • IOK ja Gnosis
Muista
Salasana unohtunut?
Tunnus unohtunut?
Rekisteröidy
Artikkelit (Vl)
  • HISTORIA
  • HOITOKOKOUKSET
  • OPPI JA OPETUS
  • YLEISIÄ HUOMIOITA
Muut
  • Ajatuksia uskosta
  • Hakomajan Arkisto
  • Tiedotus
Dokumentteja
  • Ex-vl aiheisia julkaisuja
Pikalinkit
  • NettiRaamattu
Yhteistyökumppaneita:
  • Uskontojen Uhrien Tuki - UUT ry
  • Toipumisapu Kartetut ry
Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta:
  • Mopin palsta
  • VL-Foorumi
  • Rauhan Sanan foorumi
  • Suomi24 Vl-palsta
Eri suuntauksista:
  • Ex-Todistajien Veljesseura
  • Ex-Helluntailaisten Huitsinnevada
  • Uususkontojen Ex-Bhaktat
  • Mormonismi.net
  • Körttifoorumi
Yleiskristillistä:
  • EvLut Kirkko
  • Kotimaa24
  • Kristillinen linkkipankki

• Kategoriat
  • Viimeiset aiheet
  • Säännöt
  • Haku
Tervetuloa, Vieras
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus
Lainatut ja turvapaikka

Kalevan Pressiteekki 7.3.2010
(1 katselee) (1) vieras
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Kalevan Pressiteekki 7.3.2010

Kalevan Pressiteekki 7.3.2010 07.03.2010 13:11 #1

• oloneuvos
  • mikki
  • POISSA
Kaleva 7.3.2010 Pressiteekki (nuorten sivu)

korostukset lukijan

Uskosta luopuminen oli kova pala

Fakta: Nuorten vieraantuminen herätysliikkeen haasteena
•Vanhoillislestadiolaisuus on suurin lestadiolaisuuden haara
•Eri arvioiden mukaan liikkeeseen kuuluu noin 80 000 – 120 000 henkeä
•Lestadiolaisten määrä kasvaa hitaasti, vaikka syntyvyys korkea
•Suurimpana syynä tutkijoiden mukaan nuorten vieraantuminen liikkeestä
•Uskosta luopuminen yleistymässä varsinkin kaupunkikeskuksissa, maalla harvinaisempaa

netti <-> lehti:
"Uskosta luopumiseni tuli kaikille yllätyksenä, koska olin elänyt kuin tavallinen lestadiolaisnuori. Mietin vain asioita hiljaa päässäni", Sari kuvailee.

*** sama kappale lehdessä: ”En ollut käyttänyt alkoholia tai edes kuunnellut musiikkia ennen päätöstä, joten uskosta luopumiseni tuli kaikille yllätyksenä. Mietin vain asioita hiljaa päässäni”, Sari kuvailee.

linkin www.kaleva.fi/uutiset/uskosta-luopuminen-oli-kova-pala/843335
tekstiin jatkoa:
<<<
"Nykyään minulla on perheeseeni lämpimät välit. Iän ja välimatkan kasvaminen on tehnyt hyvää", nykyään ammattikoulussa Oulussa opiskeleva Sari arvelee. Erilaisesta elämäntyylistä huolimatta hän ei koe, että vanhemmilta tarvisi salata muuta kuin joskus juhlimista.

”Olen myös tyytyväinen siihen, että kasvoin lestadiolaisessa kodissa. Sieltä jäi hyvät perusarvot, ja se oli lapselle turvallinen ympäristö kasvaa. Leikkikavereita ja tekemistä riitti eikä tarvinnut olla yksin.”

Sari arvioi, että jopa puolet nuorista tekee jossain vaiheessa irtioton herätysliikkeestä. Osa lähtee lopullisesti, osa taas rikkoo liikkeen oppeja vastaan esimerkiksi värjäämällä hiuksensa ennen kuin katuu ja palaa takaisin.

”Varsinkin Oulussa törmää myös siihen, että lestadiolaisnuori viettää jonkinlaista kaksoiselämää. Sukulaisille esitetään hyvää uskovaista ja käydään seuroissa, mutta salaa eletään niin kuin muutkin. Minusta pitäisi olla rehellinen, onko oikeasti lestadiolainen vai ei”, loppukesästä 2009 Ouluun muuttanut Sari napauttaa. Toisaalta tyttö sanoo, että liikkeestä voi olla vaikea lähteä.

”Uskon kieltäneitä ei mitenkään vainota enkä tiedä ketään, jolta olisi esimerkiksi mennyt välit perheeseen. Silti uskonto on iso osa elämää ja perhettä, ja sen kieltäminen vaikuttaa kaikkeen. Moni ei välttämättä uskalla lähteä, vaikka varsinaista uskoa oppeihin ei enää olisi”, Sari toteaa.

”Kun olin ilmoittanut kieltäväni uskon, en vuoteen halunnut puhua siitä ollenkaan. Asia oli tosi arka, en tiedä miksi. En halunnut puhua ammattilaisillekaan, koska ajattelin, etteivät ne kuitenkaan ymmärrä. Oikeastaan olen alkanut käsitellä asiaa vasta Oulussa, kun olen saanut täältä paljon ex-lestadiolaisia kavereita. On helppo puhua, kun tietää, että toinen on käynyt läpi saman.”

Veera Adolfsen
Kirjoittaja ja kuvittaja kuuluvat Kalevan nuorten kirjoittajien ryhmään
>>>
musisoi edelleen, kun ei ymmärrä lopettaakaan
...mutta vakavammin : <Herra, Sinä tiedät paremmin kuin minä, että olen tulossa vanhaksi. Suojele minua tulemasta liian puheliaaksi ja ajattelemasta, että minun on sanottava painava sanani joka asiassa ja joka tilaisuudessa>
Viimeksi muokattu: 07.03.2010 13:12 Kirjoitti: mikki.
Vastaa Lainaa
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus
Lainatut ja turvapaikka
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Toteutus: Kunena
Sivu luotiin ajassa: 0.32 sekuntia

Copyright © 2010 Hakomaja.net: Nimeä, Ei muutoksia - Creative Commons 1.0 Suomi lisenssi.
Kirjautumisen takana olevasta sisällöstä kaikki oikeudet pidätetään.