Hakomaja.net

• Etusivu
  • Linkit
  • Palaute
  • Keskustelu
    • Kategoriat
    • Viimeiset aiheet
    • Säännöt
    • Haku
  • Uskon foorumi
    • Pääfoorumi
    • Kristinuskoiset
    • IOK ja Gnosis
Muista
Salasana unohtunut?
Tunnus unohtunut?
Rekisteröidy
Artikkelit (Vl)
  • HISTORIA
  • HOITOKOKOUKSET
  • OPPI JA OPETUS
  • YLEISIÄ HUOMIOITA
Muut
  • Ajatuksia uskosta
  • Hakomajan Arkisto
  • Tiedotus
Dokumentteja
  • Ex-vl aiheisia julkaisuja
Pikalinkit
  • NettiRaamattu
Yhteistyökumppaneita:
  • Uskontojen Uhrien Tuki - UUT ry
  • Toipumisapu Kartetut ry
Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta:
  • Mopin palsta
  • VL-Foorumi
  • Rauhan Sanan foorumi
  • Suomi24 Vl-palsta
Eri suuntauksista:
  • Ex-Todistajien Veljesseura
  • Ex-Helluntailaisten Huitsinnevada
  • Uususkontojen Ex-Bhaktat
  • Mormonismi.net
  • Körttifoorumi
Yleiskristillistä:
  • EvLut Kirkko
  • Kotimaa24
  • Kristillinen linkkipankki

• Kategoriat
  • Viimeiset aiheet
  • Säännöt
  • Haku
Tervetuloa, Vieras
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus
Lainatut ja turvapaikka

Vilkuttelua Kalevassa
(1 katselee) (1) vieras
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Vilkuttelua Kalevassa

Vilkuttelua Kalevassa 16.05.2010 11:40 #1

• oloneuvos
  • mikki
  • POISSA
Kaleva 16.5.2010 Lukijalta - Kansan kaikuja Pohjois-Suomesta

Mukavaa saada näitä vl-tapakäytäntöjä suurenkin yleisön tietoisuuteen. (korostukset lukijan)

<<<<<< Anteeksianto

On taottava kun rauta on kuumaa, elikkä suoraan asiaan. Kauniita kirjoituksia lestadiolaisen rauhanyhdistyksen johtohenkilöiltä. Opetus on oikea, niin pitää ollakin, miten kirjoitatte. Mutta kun se ei toimi.

Miksi teillä on edelleen käytäntö, että seuroissa nostetaan käsiä ylös ja seurapuhuja lukea posmittaa tietyillä sanoilla synnit anteeksi.

Kädennostajalla on se käsitys, ettei tarvitse sen kummempaa ripittäytymistä, ja kun anteeksi annettuihin tekoihin ei puututa, se on sillä selvä
.

Odotan, että seuraavan kerran kun uskovaiset yrittävät tätä totuttua oikotietä, saarnamies sanoo: ”Räpylät alas, ei syntejä niin helpolla anteeksi anneta. Mene sen luo, ketä vastaan olet rikkonut, tunnusta hänelle tekosi ja jos kykenet nöyrtymään, mikä ei ole suinkaan helppoa (turha teeskennellä nöyrää, se paljastuu) ja pyydä häneltä anteeksi.”

Ei ole olemassa tahoa, millä perusteella voisi vaatia saamaan tekonsa anteeksi.
Vaikka piispat ja papit ja vaikka paavikin lupaisi synnit anteeksi, sillä ei ole mitään merkitystä.

Ne voi saada anteeksi vasta, kun on itsensä kanssa käynyt syvän kamppailun, tunnustanut tekonsa asianosaisille jopa tarvittaessa maalliselle esivallalle ja itse antaa itsellensä tekonsa anteeksi.

Siihen kuuluu ehdottomasti parannuksen tehneen uudenlainen elämä, jossa ei enää tietoisesti tehdä vääriä tekoja. Itselle anteeksi antaminen on ehdottoman tärkeää, sillä armoton itselleen on myös armoton muille.

Uskovaiset elämöivät Jeesuksen verellä. Se läträäminen saisi loppua. Riittää, kun muistuttaa ahdistuneelle ihmiselle Jeesuksen sanat: ”Minä olen tullut, että teillä olisi elämä ja yltäkylläisyys.” Se ehkä tarkoittaa: ihmisellä on oikeus nauttia elämästään virheitä tehtyäänkin, kunhan parantaa elämäntapansa.

Marja-Liisa Salmela, Ylivieska

PS. Odotan päivää, jolloin lestadiolaisten seuroissa myös nainen saa saarnata.

>>>>>
musisoi edelleen, kun ei ymmärrä lopettaakaan
...mutta vakavammin : <Herra, Sinä tiedät paremmin kuin minä, että olen tulossa vanhaksi. Suojele minua tulemasta liian puheliaaksi ja ajattelemasta, että minun on sanottava painava sanani joka asiassa ja joka tilaisuudessa>
Vastaa Lainaa

Vs:Vilkuttelua Kalevassa 16.05.2010 14:24 #2

• Jemima-Ankka
  • POISSA
Miulle ei oo tullu ikinä mielen viereenkään, että joku "vilkuttelisi" seuroissa nk. nimellisiä syntejä anteeksi. Kyse on mielestäni enempikin siitä, että haluaa saarnan alla kuulla ihan omakohtaisen lohdutuksen heikolle ja epäileväiselle uskolleen.

Kirjoittaja odottaa, että joku päivä nainen saarnaisi seuroissa. Heh; mitä se muuttaisi, vilkuttelukäytäntöä vai...? Kumma juttu kun mua ei nappaa olleskaan tuo naispuhvelius eikä naispappeus. No, ihmisillä on eri aiheet kipuiluille ja pohdinnoille.
Vastaa Lainaa

Vs:Vilkuttelua Kalevassa 16.05.2010 17:16 #3

• M. urahtaja
Mitä tuo aloittaja kirjoittaisi joka sunnuntaisesta synnintunnustuksesta ja anteeksiantamuksesta evankelisluterilaisen kirkon jumalanpalveluksessa..????
Vastaa Lainaa

Vs:Vilkuttelua Kalevassa 16.05.2010 18:44 #4

• Uskontunnustaja
M. Urahtaja vinkkasi ihan oikein. Rippi tapahtuu luterilaisen kirkon määrittelyn mukaan:

Ripissä ihminen tunnustaa syntinsä ja saa synninpäästön. Tämä voi tapahtua kahden kesken sielunhoitajan kanssa (yksityinen rippi, salarippi) tai yhteisessä jumalanpalveluksessa (yhteinen rippi). Messussa yhteinen rippi merkitsee myös valmistautumista syntien anteeksiantamuksen ateriaan, ehtoolliseen.

Ripin ottaa vastaan pappi tai luterilaisessa kirkossa myös muu kirkon työntekijä tai maallikko.

(Aamenesta öylättiin, kirkollinen sanasto.)

Erona on se, että Suomen lain mukaan törkeä rikos on ilmoitettava aina poliisille, silloinkin kun sen on saanut tietoonsa ripittäytymisen kautta.

Tästä poikkeus ovat vain pappi ja seurakunnan lehtori. Mutta nyt ollaan panemassa lakiuudistusta liikkeelle, että myös he joutuvat ilmiantamaan rikollisen.

Maallikon ja maallikkopuhujan on kuulunut tähänkin asti tehdä aina rikosilmoitus jos ripissä on paljastunut rikos, toisin kuin SRK:n johtajat Voittonen ja Hautamäki ovat julkisuudessa viestineet. Käytännössä he ovat kehottaneet ihmisiä olemaan noudattamatta ilmoitusvelvollisuutta.

Se taas on rikos. Pahimmillaan siitä voi joutua linnaan. Kuten Johannes Alaranta on rauhan tervehdyksessä sanonut.
Vastaa Lainaa
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus
Lainatut ja turvapaikka
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Toteutus: Kunena
Sivu luotiin ajassa: 0.31 sekuntia

Copyright © 2010 Hakomaja.net: Nimeä, Ei muutoksia - Creative Commons 1.0 Suomi lisenssi.
Kirjautumisen takana olevasta sisällöstä kaikki oikeudet pidätetään.