Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
FC SRK ?
(1 katselee) (1) vieras
|
AIHE: FC SRK ?
FC SRK ? 11.02.2009 13:12 #1
|
|
ASIA:
Moraalivartion kansalaiskokous - aiheena veriveljet Tapahtumapaikka: Karjasillan kirkko Alkaa: 10.2.2009 18:00 Moraalivartio nostaa helmikuussa neljä isoa mustaa kissaa pöydälle ja käynnistää kansalaiskeskustelun keskeisistä eettisistä kysymyksistä. Tiistaina 10.2. klo 18 aiheena VERIVELJET (teemoina yhteisö, joukkue, lestadiolaisuus). Vieraina AC Oulun päävalmentaja Juha Malinen ja tutkija Heikki Nenonen. Puheenjohtajana Timo Helenius. Juontajana Mikko Salmi. Musiikkivieraana Aki Louhela. Vapaa pääsy. Kaleva kirjoittaa tilaisuudesta, korostukset lukijan: Yhteisö voi imaista mutta myös potkaista (Kaleva, Oulu&ympäristö, 11.2.2009) Urheilussa ja uskossa on samojakin piirteitä NYT PUHUTAAN MORAALISTA Kuvateksti: Tiistai-iltana Karjasillan kirkossa puhuttiin kuvainnollisesti veriveljeydestä. Pappi, tutkija ja vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen jäsen Heikki Nenonen (vas.) ja AC Oulun päävalmentaja Juha Malinen alustivat aiheesta. "Olin 11-vuotias, kun rakas körtti-isoisäni kuoli. Leastadiolainen naapurin isäntä tuli silloin meille ja sanoi, että siinä meni hyvä mies helvettiin niin, että poreet nousi. Kyllä se oli lapsesta kauheaa! " Anna-Liisa Vuolteenaho "Monet junnuvalmentajat kehottavat rikkomaan sääntöjä. Myös monet kommentaattorit toteavat, että ny oli pakko rikkoa sääntöjä. Onko tämä oikeaa opetusta nuorille? " Esa Karjalainen "Minua ihmetyttää, että monet tuntemani vanhoillislestadiolaiset ovat hyvin lämpimiä ihmisiä, mutta itse liikkeestä muodostunut kuva on kova ja julma. Mistähän tämä voisi johtua? " Satu Kreivi-Palosaari Anja Harju Kaleva OULU Harva meistä on niin yksinäinen susi, ettei kuulu mihinkään yhteisöön. On kaveripiiriä, työyhteisöä, perheyhteisöä ja peliporukoita. Olemme mukana niissä enemmän tai vähemmän - ja joskus myös halusimmepa tai emme. Oulun seurakuntien yhteistyökumppaneineen järjestämän Moraalinvartio-sarjan toisena keskusteluiltana Karjasillan kirkossa paneuduttiin yhteisöllisyyteen ja veriveljeyteen lähinnä joukkuepelaamisen ja vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen näkökulmasta. Hikisten pelaajien pukukopin ja rauhanyhdistyksen seurasalin luulisi oleva kaukana toisistaan, mutta yhteistäkin on: molemmissa pelataan tietyillä säännöillä. Joukkuepelaamisen yhteisöllisyydestä alustajaksi kutsuttu AC Oulun päävalmentaja Juha Malinen muistutti, että urheiluseura antaa jokaiselle jotain ja joukkueisiin mahtuu hyvin erilaisia ihmisiä. Joukkueeseen on yleensä kova imu, mutta joukkueesta voi saada myös potkut. "Huonointa lenkkiä ensin autetaan, mutta jos se ei auta, heikoin lenkki pannaan ulos ja otamme uuden tilalle", Malinen kertoi. Myös vanhoillislestadiolaisesta herätysliikkeestä voi joutua pihalle. "Se erottaa meidät kansankirkosta", tutkija, pappi ja vanhoilislestadiolaisen liikkeen jäsen Heikki Nenonen totesi. Hän ei kysyttäessä osannut vastata, mikä tai mitkä ovat ne syyt, millä herätysliike voi yhteisön jäsenen erottaa. "Joku hyppää tai tippuu, kuka mistäkin syystä", Nenonen tyytyi sanomaan. Nenonen sanoi uskossa olevien ihmisten tulevan lestadiolaiseen herätysliikkeeseen "lepäämään" eikä "tekemään parastaan" niin kuin urheilujoukkueissa. Voimakkaan yhteisöllisyyden rinnalle Heikki Nenonen nosti edeustamansa herätysliikkeen yksilökohtaisen uskon korostamisen. Uskonnollinen yhteisöllisyyskään ei Nenosen mukaan kohdistu yhteisöön itseensä vaan pyhään. Vanhoillislestadiolaisuuden jotkut kokevat etäisenä, vanhakantaisena, jopa ahdistavana, kuten päävalmentaja Juha Malinen. "Lapsena kaveripiirissä oli lestadiolaisia, jotka eivät saaneet katsoa televisiota, pesukonetta tai jotain muuta hölmöä. Minulla tuli näistä kielloista ahdistavia ajatuksia." Heikki Nenonen pitää vanhoillislestadiolaisten säännöistä, kuten ehkäisypakosta, viime aikoina noussutta keskustelua periaatteessa hyvänä. Liikkeen sisällä keskustelu näkyy. Nenosen mukaan on tapahtunut sekä "pirstaloitumista", että entistä vahvempaa sisäänpäinkääntymistä. Kaleva seuraa Karjasillan kirkossa pidettäviä Moraalivartio-iltoja. Ensi tiistaina 17. päivä helmikuuta keskustelun aiheena on nainen: naispappeus, feminismi ja seksuaalisuus. Tilaisuus alkaa kello 18 ja on avoin kaikille. |
|
musisoi edelleen, kun ei ymmärrä lopettaakaan
...mutta vakavammin : <Herra, Sinä tiedät paremmin kuin minä, että olen tulossa vanhaksi. Suojele minua tulemasta liian puheliaaksi ja ajattelemasta, että minun on sanottava painava sanani joka asiassa ja joka tilaisuudessa> |
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.26 sekuntia