Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
Kaste
(1 katselee) (1) vieras
|
AIHE: Kaste
Kaste 06.06.2008 18:39 #1
|
|
Kaste on
Kirjoittanut: Heino1 22.3.2007 klo 19.01 suuri kynnys monelle uskonsuunnalle. Kasteen merkityksestä ja vaikutuksesta on monenlaisia käsityksiä ja tämän takia en ole siihen ”lusikkaani pistänytkään”, koska tulee olla aikaa keskusteluun ja paljon viisautta Jumalalta, ettei ketään loukkaa, sillä monet uskonnonsuunnat ovat tehneet mielestäni hyvin ”yksioikoisia” päätöksiä kasteen vaikutuksesta. Yksi tämmöinen harha on, ettei lasta voida kastaa kun lapsi ei osaa uskoa. Minä olen sitä mieltä, että silloin tehdään syntiä, jos estetään lasta pääsemästä kasteenarmoliittoon. Vanhanliiton merkkinä oli ympärileikkaus, ympärileikkaus tehtiin kahdeksanpäivän ikäisille poikavauvoille, mutta kyllä Jumala silloinkin kastoi seuraajansa. Jumala asetti kansansa johtajaksi Mooseksen. Paavali selittää kuinka Jumala kastoi Israelin kansan Mooseksen seuraajaksi, mutta kuitenkin vanhanliiton uskovilla oli sama ruoka, kuin tämänkin päivän uskovilla: 1 Kor. 10:2 ”Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi. 3 Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa. 4 ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus.” Tällä parannuksen kasteella jolla Israelin kansa oli kastettu, Johannes Kastaja kastoi ihmisiä. Hän kehotti uskomaan, tämän profeetan päälle, josta Mooses ilmoittaa Israelin kansalle: 5 Moos. 18:15 "Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella.” Kun ihmiset kysyivät Johannes Kastajalta: ”oliko Johannes ehkä Messias”. Johannes vastasi: Luuk. 3:16 ”He saivat Johannekselta vastauksen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes avaamaan hänen kenkiensä nauhoja. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.” Me löydämme raamatusta kolmenlaista kastetta, eli jo vanhanliiton aikana Jumala kastoi Israelin kansan parannuksen kasteella meressä ja pilvessä ja tätä kastetta jatkoi Johannes Kastaja, joka kaste lakkaa Kristuksessa. Jeesus itse asetti kasteen: Matt. 28:19 ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." Mitä se sitten kaste meissä vaikuttaa, saadaanko kasteessa esim. synnit anteeksi? Sanon tähän, ei saada! Sillä Jeesus itse sanoo, että kastettavan tulee ensin uskoa, ennen kuin kastetaan. Toisin sanoen kastettavalla on jo synnit anteeksi annetut, ennen kuin hänet kastetaan: Mark. 16:16 ”Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” Paavali selittää kasteen vaikutusta Rooman kristityille: Room. 6:3 ”Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. 4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. Eli meidät kasteen kautta liitetään Kristuksen lunastustyön kautta, Jumalan tekemään uuteen liittoon. Tästä liitosta Jumala on ilmoittanut: Jerem. 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. 32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra. 33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Miten sitten vastaisimme hyshyssin kysymykseen: ”Onko kaste edellytys taivaaseen pääsylle?” Tähän voidaan vastata, kyllä ja ei. Toisin sanoen, jos aikuinen ihminen haluaa uskoa, mutta ei ole kastettu ja hän kieltäytyy kasteesta, hän tämän kieltäytymisensä kautta hän kieltäytyy armoliitosta Jumalan kanssa, joten ei hän silloin seuraa Jeesusta, vaan omaa itsekästä itseään. Lapsi tulee autuaaksi Jeesuksen lunastustyön kautta, eli lapsi on myös Pyhästä Hengestä osallinen jo ennen syntymäänsä. Vaikkei lasta kastetakaan, lapsi on pyhitetty jo äidin kohdussa ja taivaskelpoinen. Tästä on meillä todistus monissa raamatunkohdissa: Jerem. 1:5 ”Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi.” Luuk. 1:44 ”Samalla hetkellä kun tervehdyksesi tuli korviini, lapsi hypähti riemusta kohdussani.” On vain yksi kaste, ei ole aikuisten ja lasten kastetta olemassa vain uskovien kaste: Efes. 4:5 ”Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!” 1 Kor. 12:13 ”Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.” Osaako sitten lapsi uskoa? Toiset sanovat, että osaa ja toiset, ettei osaa ja tämän takia kieltävät lapsilta pääsyn kasteen armoliittoon! Monet herätysliikkeet vetoavat siihen, että Jeesus ei kastanut lapsia. Tähän minä sanon, että Jeesus ei kastanut ketään: Joh. 4:2 ”tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.” Vaikka näin on, niin monet vetoavat tähän raamatun kohtaan: Mark. 10:15 ”Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse. 16 Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä. Ne jotka kieltävät lapsilta pääsyn kasteenarmoliittoon, he siunaavat lapset ja luulevat silloin tekevänsä Jeesuksen esimerkin mukaisesti. Kun Jeesus siunasi lapsia, ei hän tällä teollaan näyttänyt esimerkkiä siitä, että lapsia ei pidä kastaa. Siunatkaa vaan lapsia, se on Jeesuksen esimerkki, että me rakastamme ja pidämme kaikkia lapsia Jumalanlapsina ja näin pitää Jumalakin. Osaako se sitten vauva uskoa? Eihän se vauva osaa uskoa ja tämän takia Jeesus kastekäskyssä sanookin: Matt. 28:19 ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." Eli Jumala toimii kasteessa ja liittää vauvan kasteenarmoliittoon – uuteen liittoon jonka hän on jo vanhanliiton aikana luvannut: Jerem. 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. |
|
|
lapsen kastamisesta 06.06.2008 18:41 #2
|
|
Voihan ”hohtimet”!
Kirjoittanut: HK. 22.3.2007 klo 22.32 Vai väärensi Heino raamattua! Kirjoitat: ”Heino väärensi Raamatun ilmoitusta. Siellä sano- taan, että ISÄT saivat kasteen Moosekseen 1. Kor 10:2. Ei siinä puhuta lapsista mitään. Tämä on vertauskuva isien papillisesta tehtävästä johtaa perhettään Mooseksen tavoin.” Miten sinä luet noin ”yksioikoisesti” raamattua! Kun raamattu sanoo, että ”isät saivat kasteen Moosekseen”, niin sinä luet aivan kuin fundamentalisti, siis sanatarkasti ja luulet olevasi oikeassa! Ne lapset, jotka olivat tuossa Israelin kansan joukossa jonka Jumala kastoi Moosekseen, olivat juuri niitä isiä ja äitejä joista Paavali kirjoittaa. Vai luuletko, että Jumala jätti kaikki naiset ja lapset kastamatta? Kirjoitat vielä raamatunvastaisesti: ”Eihän vauvaa tarvitse tehdä opetuslapseksi koska hän on vielä viattomuuden tilassa.” Vai ei tarvitse! Sinäkö olet ihan niin päättänyt! Vanhanliiton aikana kuitenkin Jumala käski ympärileikata poikalapset kahdeksanpäivän ikäisenä. Pitääkö ihmisen olla mielestäsi syntinen, ennen kuin hänet voidaan kastaa? Juuri tämän takia Jeesus käskee kastaa ne, joiden sydämet on uskon kautta puhdistettu palvelemaan Jumalaa ja tämän viattomuuden, joka lapsessa on, on lapsi kelvollinen kasteenarmoliittoon. Etkö lukenut kirjoitustani tarkasti? Kirjoitin: Paavali selittää kasteen vaikutusta Rooman kristityille ja hän ei eritellyt, tai jättänyt lapsia pois kasteen armoliitosta: Room. 6:3 ”Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. 4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. |
|
|
Vs:Kaste 06.06.2008 18:46 #3
|
|
Pietari selittää tätä, miksi vesi on myös ollut ja on pelastava tekijä. Pietari kirjoittaa: 1 Piet. 3:20 ”jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana.” Eli tässä me näemme, miten Jumalansana kätkee sisälleen uskon, eli Nooa pelastui uskon kautta, vesi kantoi Nooan perheineen, koska he uskoivat. Kun Jeesus sanoi: ”jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.” Tarkoitti hän tätä Nooan uskoa, toisin sanoen: Ihminen uudestisyntyy Pyhän Hengen vaikutuksesta uskon kautta.
Miksi sinä väität, ettei kasteen armoliittoa raamattu tunne? Jumala on ilmoittanut uudesta liitosta monissa raamatun kohdissa, mm. Jesaja kautta sanoo: Jes. 55:3 ”Kuulkaa minua, tulkaa minun luokseni, kuulkaa, niin te saatte elää! Minä teen ikuisen liiton teidän kanssanne ja lupaan olla liitossani uskollinen, niin kuin olin uskollinen Daavidille.” Tästä liitosta Paavali kirjoittaa ja tähän armoliittoon, me kasteen kautta liitämme lapsemme: 2 Kor. 5:21 ”Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden.” Tästä armoliitosta Paavali kirjoittaa Kolossilaisille: Kol. 2:10-12 ”ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää. Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois. Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.” |
|
|
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.73 sekuntia