Hakomaja.net

• Etusivu
  • Linkit
  • Palaute
  • Keskustelu
    • Kategoriat
    • Viimeiset aiheet
    • Säännöt
    • Haku
  • Uskon foorumi
    • Pääfoorumi
    • Kristinuskoiset
    • IOK ja Gnosis
Muista
Salasana unohtunut?
Tunnus unohtunut?
Rekisteröidy
Artikkelit (Vl)
  • HISTORIA
  • HOITOKOKOUKSET
  • OPPI JA OPETUS
  • YLEISIÄ HUOMIOITA
Muut
  • Ajatuksia uskosta
  • Hakomajan Arkisto
  • Tiedotus
Dokumentteja
  • Ex-vl aiheisia julkaisuja
Pikalinkit
  • NettiRaamattu
Yhteistyökumppaneita:
  • Uskontojen Uhrien Tuki - UUT ry
  • Toipumisapu Kartetut ry
Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta:
  • Mopin palsta
  • VL-Foorumi
  • Rauhan Sanan foorumi
  • Suomi24 Vl-palsta
Eri suuntauksista:
  • Ex-Todistajien Veljesseura
  • Ex-Helluntailaisten Huitsinnevada
  • Uususkontojen Ex-Bhaktat
  • Mormonismi.net
  • Körttifoorumi
Yleiskristillistä:
  • EvLut Kirkko
  • Kotimaa24
  • Kristillinen linkkipankki

• Kategoriat
  • Viimeiset aiheet
  • Säännöt
  • Haku
Tervetuloa, Vieras
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus
Lainatut ja turvapaikka

Arkkipiispan kannanotto
(1 katselee) (1) vieras
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Arkkipiispan kannanotto

Arkkipiispan kannanotto 07.03.2009 22:33 #1

• Vito Cortizone
  • POISSA
Arkkipiispa otti kantaa lestadiolaisten ehkäisylinjauksiin

7.3.2009 19:38
A A

STT

Arkkipiispa Jukka Paarma toivoo, että vanhoillislestadiolaiset sallisivat eettisissä asioissa yksilöllisen harkinnan.

Paarma sanoo Kotimaa-lehdessä, ettei eettisestä opetuksesta pitäisi tehdä pakonomaista. Kommentti liittyy keskusteluun lestadiolaisten suhtautumisesta ehkäisyyn.

Arkkipiispa korostaa harkinnanvaran merkitystä esimerkiksi silloin, jos äidin terveys on vaakalaudalla.

"Pitää olla harkinnanvaraa ilman, että liikkeessä joutuu täysin boikottiin."

Arkkipiispa toivoo vanhoillislestadiolaisen liikkeen sisäistä keskustelua siitä, kuinka voimakkaita ja sitovia ohjeet elämäntapakysymyksissä ovat.

Ihmisoikeusliitto ilmoitti perjantaina, että sen mielestä vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto rikkoo ihmisoikeuksia. Paarma sanoo pitävänsä hyvänä, että asia tutkitaan ihmisoikeuksien kannalta, mutta korostaa, ettei koko vanhoillislestadiolaista liikettä saa leimata yksittäisten tapausten perusteella.

Hänen oma kantansa ehkäisyyn on selvä.

"Äideille tai perheillä pitää olla oikeus päättää itse."

Ylläoleva on siis STT:n uutinen, kopioitu HS:n sivuilla, tässä vielä linkki Kotimaan uutiseen.
I am who I am, take it or leave it
Viimeksi muokattu: 07.03.2009 22:46 Kirjoitti: Vito Cortizone.
Vastaa Lainaa

Vs:Arkkipiispan kannanotto 08.03.2009 10:11 #2

• hyshys
  • POISSA
Olisiko kirkko voinut otaa jonkun muun kannan asiaan? Olisi kummallista että henkinen ja fyysinen väkivalta mitää väistämättä liityy tilanteeseen jossa ihmine pakotetaan tekemään vastoin itsesuojeluvaistoaan ei olisi syntiä. Pitäisi olla harkinnanvaraa niin. Ja ennen kaikkea vl liikeen pitäisi luopua lääketieteellisestä puoskaroinnista. On käsitämätöntä miten vl vähätellään raskauksien ja kuormittavan elämän vaikutuksia. Ja on myös käsitämätöntä että mallikot ottavat kantaa sellaisiin terveydellisiin seikkoihin johon heidän asiantutnemuksensa ei riitä. Esim. diapetes-äitien raskaudet eivät vl milestä ole riski eikä mitään vaikka lääkärit ovatkin asiasta toista mieltä.
Vastaa Lainaa

Vs:Arkkipiispan kannanotto 08.03.2009 10:20 #3

• Carlo
  • POISSA
Arkkipiispa Jukka Paarma toivoo, että vanhoillislestadiolaiset sallisivat eettisissä asioissa yksilöllisen harkinnan.

Tämä kuuluu minusta sarjaan hurskaita toiveita. Minusta nämä eri käyttätymissäännöt esim. ehkäisyn, tv:n korvakorujen, meikkaamisen jne. kanssa on niin selvästi ja tarkasti opissa paalutettu ja ja asioista on tehty suoraan uskon ehtoja, niin ettei ole mitään epäselvyyttä siitä ovatko ko. säännöt kieltoja vai ehdotuksia. Eri asia on se, miten paljon eri ihmiset sitten luistelevat asioiden kanssa ja näin huijaavat itseään. Tottakai on varmasti paljon ihmisiä, jotka eivät ota asioita kirjaimellisesti, vaan soveltavat oppia omien toiveidensa mukaan. Mutta se ei itse oppia tee yhtään paremmaksi, jos siellä ei voi elää inhimillistä elämää kuin opin sääntöjä rikkomalla. Riippuu tietenkin sitten ihmisestä miten paljon kukin sietää sitten tällaista kaksinaamaisuutta, puheissa puhutaan muuta ja sitten kuitenkin käytännössä toimitaan toisin. Eniten tietenkin kärsivät ne poloiset , jotka ottavat tuon opin tosissaan ja uskovat noihin satuihin. He koittavat täyttää nämä "isien perinnäissäännöt" viimeistä piirtoa myöten ja myös väsyttävät itsensä jatkuvilla synnytyksillä ja ajavat itsensä todella ahtaalle jopa aivan terveytensä kustannuksella.
Viimeksi muokattu: 08.03.2009 10:28 Kirjoitti: Carlo.
Vastaa Lainaa

Vs:Arkkipiispan kannanotto 08.03.2009 11:20 #4

• hyshys
  • POISSA
Kuuleppa Carlo, kun minä aloin kirjoitaa näistä asioista joitain vuosia sitten s24:llä niin luuletko että minun motiivini oli vain hurskas toive. MInä halusin nähdä tämän päivän kunt tätä kestelua ei voi enää pysäytää. KUn tämä kestelu on käytävä. Seisooko kirkko minun puolella vai minua vastaan tässä kohdassa. On kyse arvojen avoimesta muutumisesta ja siitä ettei sairaat yksilöt saa valtaa yhteisössä niin kuin nyt. Julkinen kestelu on pakotanu ihmisä ajatelemaan ja pohtimaan mikä oikeasti on oikein. Ja onko oikein ettei kestelua käydä avoimesti sekä liikeen sisällä että sen ulkopuolella.

Koska on niin että jos asiassa ei ole mitään salatavaa eikä mitään väärää... Niin siloin tämän kestelun käyminen täysin julkisesti niin liikeen sisällä kuin ulkopuolellakin pitäisi olla täysin sallittua. Mutta nyt on kuitenkin niin että vl liike väitää ettei tämä ulkopuolisille kuulu. Ja on pitkään sulkenut ulos ne jotka sitä kestelua olisi halunnut käydä liikeen sisällä. Ja niin ovat muutkin tehneet.

Vaikka Paarman kommentti sinusta on hurskas toive se silti osoitaa sen ettei kirkko ehkä kuitenkaan asetu seisomaan SRK puolella kuten vielä jonkin aikaa sitten. Kirkko on omalla arvovallaan asetumassa sen kannan puolelle että tämä kestelu pitää voida käydä. Ja sen puolelle että vaikeneminen on väkivaltaa heikointa kohtaan. Niin kuin onkin!

Ymmärrätkö sinä millainen voittajan fiilis on kun näkee että sen kestelun jota käydään nyt. Tämä ketselu olisi pitänyt käydä vl liikeessä jo 40 vuotta sitten. Jumalan valtakunnaksi itseään kutsuvassa liikeessä ei voi olla yhtään salaisuutta joka ei kestä nostaa päivänvaloon. Ei yhtäkään! Ja minä iloitsen siitä että pääsosin tätä kestelua ovat käyneet muut kuin minä itse. On ennenkaikkea kyse moraalisesta vastuusta jota SRK nyt haetaan siitä mitä on seurannut ja seuraa siitä jos avointa kestelua ei käydä.

SRK ei ole viaton siitä mitä on seurannut kestelun käymättömyydestä, ei vaikka se toistaa ja toisaa --- ei ole mitään mistä tarvisisi puhua. Jos Jumalan sanassa mielitään pysyä ja aidosti evankeliumilla asioita hoitaa silloin myös pitää voida käydä se avoin kestelu.
Vastaa Lainaa

Vs:Arkkipiispan kannanotto 08.03.2009 11:37 #5

• saaraleena
  • POISSA
"Aamenta vastaa" hyshysin viestiin
Vastaa Lainaa

Vs:Arkkipiispan kannanotto 08.03.2009 11:55 #6

• Carlo
  • POISSA
Minusta se on "hurskas toive" sen vuoksi, etten jaksa uskoa, että tämä oppi miksikään muuttuu.
Minä en tarvitse koko oppia, minusta sen saa vetää "pöntöstä alas" niinkuin kaiken muunkin paskan.

Minä ymmärrän sinun motiivisi ja nostan hattua sisukkuudellesi, millä olet koittanut asiaa pitää esillä. Olen myös todella huolissani lestadiolaisäitien ja lasten kohtalosta. Olen nähnyt ympärilläni monenlaisia kohtaloita ja tiedän ihan tarkkaan ne monet vaikeudet mihin ihmiset tuon opin vuoksi ovat joutuneet ja joutuvat.
Olen vain niin kurkkuani myöten täynnä tuota oppia, että toivoisin koko yhteisölle pikaista loppua. Tämäkin on kyllä vain hurskas toive. Valitettavasti me ihmiset olemme niin tyhmiä, että uskomme tällaisiin satuihin ja yhteisöihin, teemme oman elämämme mahdollisimman vaikeaksi ja sitten uskomme, että meille sitten joskus tulevaisuudessa korvataan nämä maanpäälliset kärsimykset, varsinaisia masokisteja kaikki, eikö totta.
Vastaa Lainaa

Vs:Arkkipiispan kannanotto 08.03.2009 12:32 #7

• hyshys
  • POISSA
Niin Carlo muutos läthee sinusta itsestäsi. Etkö sinä iloitse niistä ihmisistä joissa tuo muutos on omalla kohalla tapahtunut?

Minä iloitsen sinustakin, siltikin että olemme erimielisiä uskon asioita. Silti minä iloitsen siitä muutoksesta jonka sinussa näen. Sen perusteella mitä olet kirjoitanut tänne. Sinusta on kasvanut omalla tahdolla varustettu yksilö joka ei ole yhteisön tahdoton lenkkki. Sinulla on omat ajatukset ja oma minuus. Ja minä kunnioitan syvästi en vain sinussa vaan kaikissa ihmississä sitä kehitystä siihen itsenäiseen ihmisyyteen. Koska vastuu on myös sinin itsesi.

Sillä ei ole mitään merkitystä tässä muutuko tuo yhteisö vai ei. Koska on viimekädessä kuitenkin niin että jos ihminen itse ei muutu hän on yhteisön muutuessakin yhteisön vanki. Mutta jos ykilö muutuu hän on vapaa yhteisön kahleesta.

Minä ymmärrän sinun motiivisi ja nostan hattua sisukkuudellesi, millä olet koittanut asiaa pitää esillä. Olen myös todella huolissani lestadiolaisäitien ja lasten kohtalosta. Olen nähnyt ympärilläni monenlaisia kohtaloita ja tiedän ihan tarkkaan ne monet vaikeudet mihin ihmiset tuon opin vuoksi ovat joutuneet ja joutuvat.
Olen vain niin kurkkuani myöten täynnä tuota oppia, että toivoisin koko yhteisölle pikaista loppua. Tämäkin on kyllä vain hurskas toive. Valitettavasti me ihmiset olemme niin tyhmiä, että uskomme tällaisiin satuihin ja yhteisöihin, teemme oman elämämme mahdollisimman vaikeaksi ja sitten uskomme, että meille sitten joskus tulevaisuudessa korvataan nämä maanpäälliset kärsimykset, varsinaisia masokisteja kaikki, eikö totta.

Pahinta mitä sinä voit tehdä noiden ihmisten vahigoksi on se että vaikenet ja olet hiljaa. Jätetä heidät yksin ja hylätyksi. Ehkä olen saanut sinut ja monen muunkin puhumaan sisukuudellani. Ja minussa elää toive siitä että se joka on kurkuaan myöten täynnä tuota kaikkea ymmärtää ettei ole yksin. Koska siihen SRK pyrkii! Siihen että ihmiset kokevat olevansa yksin ajatustensa kanssa. Ainoita jotka ahdistuvat tuon opetuksen äärellä. Et sinäkään ole yksin ainoa tuossa elämän tilanteessa näitä ajatuksia läpikäyvä ihminen. Ja se että puhut avoimesti autaa jotakuta muuta eteenpäin.

Lukeeko Jumala masokismimme ansioksi? Jos usko on tuollaisten hurskaitten toivetten varaan rakenneetua se taitaa valua kuin vesi hiekaan?
Vastaa Lainaa
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus
Lainatut ja turvapaikka
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Toteutus: Kunena
Sivu luotiin ajassa: 0.37 sekuntia

Copyright © 2010 Hakomaja.net: Nimeä, Ei muutoksia - Creative Commons 1.0 Suomi lisenssi.
Kirjautumisen takana olevasta sisällöstä kaikki oikeudet pidätetään.