Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
Saara-äiti oppia tuutin täydeltä?
(1 katselee) (1) vieras
|
AIHE: Saara-äiti oppia tuutin täydeltä?
Saara-äiti oppia tuutin täydeltä? 14.10.2009 20:31 #1
|
|
päivämies 42/2009 sivu 3 murroksen vuosikymmeninä Jumalan valtakunassa toruttiin kaikkea väärää Jumalan sanan avulla. Sielunvihollinen sai kuitenkin voittoja uskovaisista omakohtaisessa kilvoituksesessa Raamatun antama kuva lapsiaan hoitavana saara-äitinä toteutui kun .... keskustelu.suomi24.fi/node/6330243 Heino1 Sitten on yksi kummallinen asia, eli tässä kodissa ei ole ”Saara – äitiä”! Kuitenkin tämä ”Isän koti” on kuva Jumalanvaltakunnasta! Tästä meille herään kysymys: Miksi tässä kodissa ei ole äidin roolia ja vielä tärkeimmällä paikalla? Sanoisin kuitenkin, että kyllä vertauksesta löytyy Saara – äitikin, mutta Saara – äiti on siinä asemassa, kuin sen tulee olla. Miten Johannes Kastaja näytti oman virkansa, joka on myös Saara – äidin ainoa tehtävä ja virka, ei itse näkyä, vaan tehdä sitä työtä johon on asetettu: Luuk. 1:36 ”Jeesus kulki siitä ohi, ja osoittaen häntä Johannes sanoi: "Katsokaa: Jumalan Karitsa!" (Kunhan tuo artikeli on kokonaisuudessaan netissä niin ... ) |
|
Viimeksi muokattu: 17.10.2009 11:16 Kirjoitti: Kerttu.
|
Vs:Saara-äiti oppia tuutin täydeltä? 15.10.2009 00:41 #2
|
|
En tiedä, noin epäselvää tekstiä on melko raskasta lukea, varsinkin kun teksti on tuollaista ylikatkeraa vuodatusta. Ajatuksesta ei oikein meinaa saada kiinni. Mutta, kyllähän vl-yhteisössä epäkohtia riittää, mutta itse en ainakaan jaksa niiden takia stressaantua tuossa määrin. Eihän siinä porukassa ketään pakoteta hengailemaan. Maailma on avoin, ei kannata jäädä tuleen makaamaan.
|
|
|
Vs:Saara-äiti oppia tuutin täydeltä? 15.10.2009 12:05 #3
|
|
Wille kirjoitti:
Ajatuksesta ei oikein meinaa saada kiinni. Vanhoillislestadiolaisuudessa käytetään pitkälle "omaa kieltä". Esim. seurakuntaa kuvataan Saara-äidiksi, joka hoitaa lapsiaan (seurakuntalaisia). Teksti on erittäin selkeää vanhoillislestadiolaisuuteen omakohtaisesti tutustuneille, mutta ei välttämättä muille. Kannattaa yrittää kysyä, mitä ei ymmärrä Mutta, kyllähän vl-yhteisössä epäkohtia riittää, mutta itse en ainakaan jaksa niiden takia stressaantua tuossa määrin. Eihän siinä porukassa ketään pakoteta hengailemaan. Maailma on avoin, ei kannata jäädä tuleen makaamaan. Vl-tavat stressaavat monia halusipa tai ei. Porukasta lähteminen on toki yksi ratkaisu, mutta sen tekeminen ei ole lainkaan kevyt tai yksinkertainen jos on sitä mieltä, että edelleen uskoo Jumalaan. Usein se vaatii vuosien prosessin. Tämä foorumi on sitä varten, että täällä voi näitä asioita käsitellä. |
|
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää. |
Vs:Saara-äiti oppia tuutin täydeltä? 15.10.2009 13:15 #4
|
|
Vanhoillislestadiolaisuudessa käytettävät kielikuvat ovat todellakin välillä kovin mystisiä. Enimmäkseen niihin liittyy kaanaankieliset ilmaukset ja vanhahtava kielenkäyttö (peräisin useinkin 1700-luvun raamatunkäännöksestä), joten kielikuvat eivät kovinkaan helposti avaudu ulkopuolisille.
Tuo käsite Saara-äiti on mielenkiintoinen. Toisaalta lestadiolaisuudessa otetaan mieluusti esille mielikuva rakastavasta seurakuntaäidistä ja verrataan sitä luonnollisen perheen äitiin, joka antaa ravintoa, pesee, puhdistaa, pukee puhtaisiin vaatteisiin jne. Tällöin luodaan mielikuvaa turvallisesta perheyheydestä, joka sulkee piiriinsä myös kaikkein pienimmät ja avuttomimmat jäsenensä. Mielikuva alkaa ontua siinä kohdassa, kun Kristuksen kirkkolakia hyväksi käyttäen suljetaan kiukutteleva ja tottelematon jäsen valtakunnan eli Jumalan perheväen ulkopuolelle. Toimiiko ns. luonnollinen äiti tällä tavalla? Tiedän tapauksia, että esim. huumeita käyttävä nuori on tilapäisesti erotettu perheyhteydestä tai vaimo ottaa asumuseron runsaasti alkoholia käyttävästä miehestään. Joissakin tapauksissa nuo keinot ovat tuottaneet tulosta, mutta lienevät ääritapauksia. Lestadiolaisuuteen liittyvät erottamiset liittyivät 70-luvulla hyvinkin epämääräiseen henkioppiin ja nykypäivänä usein hyvinkin konkreettisiin, mutta pienehköiltä tuntuviin asioihin. Kts. syntilista |
|
Ajattelen, olen siis olemassa?
|
Vs:Saara-äiti oppia tuutin täydeltä? 15.10.2009 16:51 #5
|
|
keskustelu.suomi24.fi/node/5659981
Toivottavasti tästä vanhasta kirjoituksesta on jollekin iloa. Kun tein parannuksen en vielä ymmärtänyt että se rakkaus jota sain kokea ei ollut ehdotonta vaan ehdollistettua. En ymmärtänyt sen olevan vahigolllista jopa vaarallista. Vaikka yhteisö alkuun sietää paljonkin asioita joissa vasta parannuksen tehyt ei elä sääntöjen mukaan. On vähän kuin olisi syntynyt ja kasvanut tuohon saara-äidin hoitoon. Pala palata saara-äiti alkaa myös osoitaa ärtymystä siitä ettei lapsi tottele. Tai ole odotusten mukainen. Niin kuin äiti kasvataa lasta. Välillä vaatien ja välillä rakastaen. Olen jonkin kerran ajatellut että tuo saara-äidin hoito on kuin ei terve äiti lapsi suhde. Jossa äidin tarkoituksena ei ole kasvata lasta itsenäisyyteen vaan päin vastoin palvelemaan itseään. Äiti ei salli muita tuolle reviirille. Äiti päätää ketä on hyvä tavata. Kenen kanssa saa olla. Mitä saa tehdä. Äiti sallii lapselle itsenäisyyttä vain sen missä lapsi pysyy kuuliaisena äidin neuvoille. Äidin kanssa pitää olla samaa mieltä. ÄIti ei saa uhmata. ÄIti on aina oikeassa silloinkin kun on väärässä. Äiti ei salli ajatelevan toisin kuin itse ajatelee. Vain äiti tietää oikean. Lapsi ei voi koskaan kasvaa niin paljoa että iste ymmärtäisi oikean ja väärän. Jos lapsi rikkoo sääntöjä vstaan äiti odotaa nöryyttä ja anteeksipyyntöä. KOnkreettista osoitusta siitä että edelleen on lapselle kaikken rakkain. Muutenkin äiti hakee koko ajan lapsen jakamatonta huomiota. Ja haluaa että lapsi todeistelee sanoin ja teoi sitä että äiti on kaikkein tärkein. Lapsen tulee aina muistaa olla kiitollinen siitä että äiti on antanut lapselle elämän. Ilman äitiä ei lapsikaan eläisi. Jne... Ja kun kasvoin murrosikäiseksi elämä opetti toiselta puolelta ja saara-äiti toiselta. Saara-äiti kuitenkin esitti vaatimuksia siitä ettäei mitään saa päästää tulemaan saara-äidin ja lapsen väliin. Ei edes kuoleman. Ja kun saara-äidin kuullen esitti kysymyksiä tai kritiikkiä. Kaikki käänettiin lapsen viaksi. Saara-äiti ei koskaan erehdy vaan on aina oikeassa. Hänen rakkautensa ei ole itsekästä silloinkaan kun se sitä on. Äidin rakkaus myös ehdollistetiin sanoihin ja tekohin. Jos teet tai ajatelet toisin osoitat ettet rakasta saara-äitiä. Kuinka kukaan voi kapinoida äitiä vastaan. Haluaako lapsi todella että äiti kieltää lapsensa. Jos lapsi ei taivu näin tapahtuu. Saara-äidin rakkaus ei ole ehdotonta vaan pitää olla kiltti tyttö. Pitää tehdä jokasuhteessa niin kuin äiti haluaa. On kuin kävisi vuoropuhelua sellaisen äidin kanssa joka ilmoitaa miten tulee elää. Ja jos et elä - sinä et rakastanut äitä. Et ansainnut lapsen osaa etkä nimeä. Et halunnut palvella saara-äitiä. Vaan olet itsekäs kun et uhrannut itseäsi äidin palvelemiseen ja elättämiseen. Ettet suostunut elämään äidin kautta ja äidille. Ja nyt oman elämän ja aikuisuuden kynnyksellä saara-äiti ilmoitaa Ettei kotiin ole tulemista ennen kuin mieli muuttuu. Ennen kuin palvelu halu ja elämän uhraaminen äidille on mieleen. Ennenkuin elämä on äitiä täynnä. Ennenkuin halu tehdä kaikkien oikkujen mukaan on palannut. Ennenkuin äidin mielivallan ymmärää oikeaksi ja hväksi. Ennen ei ole kotiin tulemista kun kaikki mitä äiti on tehnyt näkee oikeaksi. Senkin mikä sitä ei ole. Äidi tulee aina vaatimaan ehdotonta rakkautta osakseen vaikkei itse kykene antamaan kuin ehdollista rakkautta. ÄIti tulee rakastaa äitinä silloinkin kun se vie lapselta lapsuuden, itsenäidyyden, tunteet - kaiken. Ja jos lapsi kaikesta huolimatta lähtee Vika ei ole äidissä. Ei vaan vika on aina lapsessa. Siinä että lapsi kasvoi vinoon. Ei ymmärtänyt kuinka hyvä osa on elää toisen kautta. Ei ymmärtänyt että ehdottomuus on rakkautta. Ja entä lapsen osa. Lapsi katsoo taakseen tietäen ettei paluuta ole. Ei ainakaan siinä tapauksessa jos ei aijo itsestään luopuoa. Äiti ei tule koskaan hyvksymään lapsen asemaa tasa-arvoisena ja tasa veroisena aikuisena. Ja jos lapsi haluaa palata hän palaa vallan ja mielivallan alle. Palaa ennen kaikkea lapseksi. Joka on äidin vallan alla silloinkin kun äiti tekee väärin. |
|
|
Vs:Saara-äiti oppia tuutin täydeltä? 15.10.2009 16:57 #6
|
|
Ja sitten Admata esitän kritiikiä.
Vl-tavat stressaavat monia halusipa tai ei. Porukasta lähteminen on toki yksi ratkaisu, mutta sen tekeminen ei ole lainkaan kevyt tai yksinkertainen jos on sitä mieltä, että edelleen uskoo Jumalaan. Usein se vaatii vuosien prosessin. Tämä foorumi on sitä varten, että täällä voi näitä asioita käsitellä. Minulta kysytiin aivan vasta vamaan 100 kerran mksi edeleen käyn kestelua tästä aiheesta. Ja minä käyn kesteluja ensisijaisesti siksi että tämä vain sattuu olemaan ennen kaikkea hauskaa. Minä olen jäänyt koukuun siihen kun näkee sen kun ihminen alkaa ajatelemaan vl kiemuroita. Toisaalta aina löytää itsekin jonkun sellaisen palan jota ei ole itse löytänyt. Minulta meni melkein viisi vuotta löytää se pala jossa lukee - kysä saa muttei kyseenalaistaa. Minä olisin yllättynyt jos hirveän monta uuta näkökulmaa tai läpimurto nykisen (70-luvulta tähän päivään asti) vallala olleen opin käsityksen tueksi löytyisi aidosti kestäviä raamatullisia perusteita. |
|
|
Vs:Saara-äiti oppia tuutin täydeltä? 15.10.2009 22:08 #7
|
|
Minä tajusin Willen kirjoituksen ihan toisin.
Kun luin sen niin, tulin surulliseksi HysHysin puolesta. Luin, että hänen tekstinsä leimasit ylikatkeraksi ja epäselväksi. Anteeksi Wille, kun näin pääsi käymään ja erehdyin pahan kerran! |
|
|
Vs:Saara-äiti oppia tuutin täydeltä? 16.10.2009 10:36 #8
|
|
Etkös sinä X-vl lukenut sitä paperilehteä. Minä oikeastaan odotelin sinua tähän kesteluun. Tuo sivu kolme jota lainasin jota odotan kuumeisesti netiin. Niin se tapa jolla se kirjoitaa hotokokousista on miten sen sanoisi.... kauniiisti ... en osaa sanoa sitä kauniisti. Se on röyhkeä ja esitelee totuuksina sitä mikä ei sitä ole.
X-vl Kun luin sen niin, tulin surulliseksi HysHysin puolesta. Luin, että hänen tekstinsä leimasit ylikatkeraksi ja epäselväksi. Kiitos, taidat olla minua itseäni herkänahkaisempi tässä. Itse tiedän jo lähtökohtaisesti että kun tuon näitä asioita esille tilaan myös sen kaikinaisen kritiikin niin hyvässä kuin pahassa. Kirtikistä ja palauteesta muodostuu oma kuvansa joka on ollut minulle itselleni monellakin tavalla tärkeä. Kirtisodaan sitten minun tai muiden tektejä se aina osoitaa tärkeitä asioita. |
|
|
Vs:Saara-äiti oppia tuutin täydeltä? 16.10.2009 19:48 #9
|
|
Hyshys!
Olen herkkänahkainen, kun meitä vl-eron kokeita sanotaan katkeriksi, ylikatkeran tekstin kirjoittajiksi. Mutta tiedän sinun kyllä pärjäävän ilman minun apuani. Luin kyllä tuon Päivämiehen kolmannen sivun omien suurentavien eivl-silmälasieni läpi. Se oli (onneksi) niin paksua tekstiä, että hyvässä tapauksessa kunnon vl:tkin huomaavat sen onttouden ja yksipuolisuuden. Minusta se on tosi väärää ja valheellista tulkintaa noista ajoista. Vl-saara-äiti on näyttänyt minulle narsistiset ja sairaat kasvonsa. Siksi Päivämiehen antama kuva on irvikuva Rakkaudesta ja Hoidosta. Ja Laupiaasta Samarialaisesta. Päivämies pilkkaa Jeesuksen kertomusta lähimmäisyydestä ja armollisuudesta, kun vertaa SRK:n järjestämiä ja sallimia hoitokokouksia niihin. Ja pitämällä niitä (pääosin?) siunauksellisina. Päivämies ei edes mainitse ns. ylilyöntejä ja sitä, että silloin oli vallalla lakihenkinen suuntaus vl-seurakunnassa ja monenlaiset vääristymät villitsivät vl-uskovaisia toistensa kimppuun. Ei hoitomiesten synnit unohdu tuollaisella ylimalkaisella ja -mielisellä kirjoittelulla! |
|
Viimeksi muokattu: 16.10.2009 19:50 Kirjoitti: x-vl.
|
Vs:Saara-äiti oppia tuutin täydeltä? 25.11.2009 21:31 #10
|
|
"päivämies 42/2009
sivu 3 murroksen vuosikymmeninä Jumalan valtakunassa toruttiin kaikkea väärää Jumalan sanan avulla. Sielunvihollinen sai kuitenkin voittoja uskovaisista omakohtaisessa kilvoituksesessa Raamatun antama kuva lapsiaan hoitavana saara-äitinä toteutui kun ...." Harmi, kun tuo lehti ei ollut enää netissä, joten en tuota artikkeliakaan voinut lukea. Kuitenkin tuo vähäinenkin hyshysin lainaama pätkä sai katkerat muistot palaamaan mieleeni. Kun minusta löysi puolituttu vl-eukko kososlaisen hengen, enkä lähtenyt hänen käskystään ry:lle siitä tekemään parannusta, tarkoitti se sitä, että en saanut tavata enää vuosikymmenien perhetuttuamme. Itse olin tuohon aikaan kotiäitinä pienten lasten kanssa ja kävin vanhan mummon luona, koska hän oli lähes liikuntakyvytön. Kun menin tuon episodin jälkeen tapaamaan mummoa, hän kertoi itkien, että emme voi enää tavata, koska hänetkin aijotaan erottaa tai hänenkin pitää lähteä ry:lle tekemään parannus kososlaisesta hengestä! Mummolle oli käyty pitämässä puhuttelu pikku yksiössään. Tällaista oli SRK:n järkkäämä Saara-äidin hoito tuohon aikaan. Ja näin tarttuva tauti tuo kososlaisuus oli tuohon aikaan, se tarttui kuin tämä sikainfulenssa, aivan tietämättä, enkä minäkään ollut edes kuullut koko sanaa aiemmin. |
|
|
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.48 sekuntia