Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
Vl on uhannut minua jopa kirveellä
(1 katselee) (1) vieras
|
AIHE: Vl on uhannut minua jopa kirveellä
Vl on uhannut minua jopa kirveellä 13.03.2010 14:30 #1
|
|
Tiedän että tämä kauhistuttaa jopa ystäviäni, että asian esiin tuon.
Minua on syytetty liioittelusta "suoli" 24,lla, vaikka en ole kertonut juuri mitään minuun kohdistuneesta vl-väkivallasta, joka oli uhkailua- pelottelua- kiristystä- väkivaltaa- ja mustamaalaamista, eli vääriä todistuksia. Kiristäminen ja pakottaminen kärjistyi lopulta kirveellä uhkaamiseen minua kohtaan. Ja tämä on varmasti TAIVAANTOSI, jos tästä linnaan joudun, niin ilomielin sitten sinne menen marttyyrina, kun totuuden uskalsin esiin tuoda. |
|
Hullut vievät maailmaa eteenpäin, viisaat pitävät sen pystyssä..
|
Vs:Vl uhkailuista 14.03.2010 19:19 #2
|
|
En epäile kertomustasi Devoit. Jokaisessa vähänkin suuremmassa joukossa on ihmisiä hyvin moneen junaan ja näissä keskusteluissa on monilla mukana suuret tunteet. Joillekin vl-yhteisö on rakas ja he kokevat sitten sen johdosta henkilökohtaisena loukkauksena sen kun jotain heille rakasta kritisoidaan.
Kun sosiaalinen paine tiukoissa elämäntapanormeissa ahdistaa ja sitä ylläpitävä liike koetaan siitä huolimatta rakkaaksi, purkautuu tuo ahdistus sitten helposti vähemmän terveellä tavalla. Onhan niitä useita surullisia tapauksia, joissa tiukan uskonnollisuuden tuoma ahdistus on sitten purkautunut väkivaltana joko itseään tai lähimmäisiään kohtaan. Joissakin tapauksissa voi sitten olla, että kun yksilö itse "kärsii ja kantaa" vl-fariseusten kasaamia raskaita taakkoja, niin hän haluaa vaatia sitä muiltakin. Karpon dokumentissa opettaja Takkula kertoi kuinka yksi hänen pojistaan sai turpiinsa ry:llä kun oli ollut seuraamassa Pohjolan rallia. Kaksi kolmesta hakkaajasta pyysi kuitenkin myöhemmin anteeksi. Itse tiedän myös useampia vl-tapauksia perheistä joissa nainen on joutunut muuttamaan erilleen miehestään tämän väkivaltaisuuden johdosta. Vanhoillislestadiolaisten kunniaksi on kuitenkin todettava, että he eivät opetuksellaan väkivaltaa lietso, vaan pikemminkin päinvastoin. Vl-liikkeessä korostetaan myös lainkuuliaisuutta. Uskon, että suurin osa vl:istä pyrkii myös vilpittömästi elämään näiden normien mukaan, lähimmäistensä fyysistä koskemattomuutta kunnioittaen. Mitä ihmisiin tulee, niin minulla ei ole huonoja kokemuksia vanhoillislestadiosista, ellei uskon asioiden käsittelyä huomioida. Päinvastoin, en ole koskaan itse kokenut itseäni vanhoillislestadiolaisten taholta millään tavalla uhatuksi ja minuun on aina suhtauduttu ihmisenä ystävällisesti. Viimeisen neljän vuoden aikana, jolloin olen vl-aiheisia sivustoja ylläpitänyt, niin olen saanut vain pari kappaletta anonyymista sähköpostista lähetettyä uhkailuksi tulkittavissa olevaa törkyviestiä. Toki erilaista palautetta on tullut ihan laidasta laitaan paljon, mutta ei kuitenkaan uhkailuja tuon enempää. Olen itse tästä positiivisesty yllättynyt, sillä oletin että niitä voisi tulla huomattavasti enemmänkin |
|
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää. |
Vs:Vl uhkailuista 15.03.2010 16:04 #3
|
|
Admata kirjoitti:
En epäile kertomustasi Devoit. Jokaisessa vähänkin suuremmassa joukossa on ihmisiä hyvin moneen junaan ja näissä keskusteluissa on monilla mukana suuret tunteet. Joillekin vl-yhteisö on rakas ja he kokevat sitten sen johdosta henkilökohtaisena loukkauksena sen kun jotain heille rakasta kritisoidaan. Kiitos ymmärryksestäsi, olen kokenut voimakasta torjuntaa kokemuksieni kertomisesta jopa ammattilaisten taholta (ei kaikkien). Olen elämäni aikana monesti havainnut, että jään aivan ypöyksin kärsimieni vääryyksien kanssa, koska ihmismielessä on jokin mekanismi joka kieltäytyy uskomasta toisen kokeman pahan määrän suuruutta. kuten jo sanoin, sitä voimakasta torjuntaa esiintyy jopa ammattilaisilla. En varsinaisesti syytä vl-yhteisöä tapahtuneesta. Kuitenkin tekijä oli vl ja tapahtuneeseen johtaneet syytkin varsin tiukasti kytköksissä vl-uskoon. Ystäväni on toistuvasti minua varoittanut, etten liian tarkasti asioitani palstoilla kerro, jo oman itseni takia. Mutta enpä voi olla kertomattakaan. Yritän niin, ettei tapaustani tunnistettaisi.. Kun sosiaalinen paine tiukoissa elämäntapanormeissa ahdistaa ja sitä ylläpitävä liike koetaan siitä huolimatta rakkaaksi, purkautuu tuo ahdistus sitten helposti vähemmän terveellä tavalla. Onhan niitä useita surullisia tapauksia, joissa tiukan uskonnollisuuden tuoma ahdistus on sitten purkautunut väkivaltana joko itseään tai lähimmäisiään kohtaan. Joissakin tapauksissa voi sitten olla, että kun yksilö itse "kärsii ja kantaa" vl-fariseusten kasaamia raskaita taakkoja, niin hän haluaa vaatia sitä muiltakin. Karpon dokumentissa opettaja Takkula kertoi kuinka yksi hänen pojistaan sai turpiinsa ry:llä kun oli ollut seuraamassa Pohjolan rallia. Kaksi kolmesta hakkaajasta pyysi kuitenkin myöhemmin anteeksi. Itse tiedän myös useampia vl-tapauksia perheistä joissa nainen on joutunut muuttamaan erilleen miehestään tämän väkivaltaisuuden johdosta. Juuri näin. Tiedän uhkaajani itsensä joutuneen kovan painostuksen kohteeksi takiani. Kun itsepäisesti pysyin kannassani, etten vl-uskoa kohdalleni enää hyväksy (olin alaikäinen silloin), Sai uhkaajani käytös täysin psykoottisia piirteitä. On myös mahdollista, että uhkaajani mielenterveyskään ei ole reilassa, sitä tuomittavampaa on kun ulkopuoliset häntä painostivat. Vanhoillislestadiolaisten kunniaksi on kuitenkin todettava, että he eivät opetuksellaan väkivaltaa lietso, vaan pikemminkin päinvastoin. Vl-liikkeessä korostetaan myös lainkuuliaisuutta. Uskon, että suurin osa vl:istä pyrkii myös vilpittömästi elämään näiden normien mukaan, lähimmäistensä fyysistä koskemattomuutta kunnioittaen. Totta, erittäin totta. Kuitenkin liikkeen piirissä esiintyvä voimakas painostus voi saada aikaan voimakkaitakin aggressiivisia reaktioita henkilöillä, joilla on kyvyttömyyttä käsitellä konfliktitilanteita sanallisesti. Mitä ihmisiin tulee, niin minulla ei ole huonoja kokemuksia vanhoillislestadiosista, ellei uskon asioiden käsittelyä huomioida. Päinvastoin, en ole koskaan itse kokenut itseäni vanhoillislestadiolaisten taholta millään tavalla uhatuksi ja minuun on aina suhtauduttu ihmisenä ystävällisesti. Minullakin huonot kokemukset vl-ihmisistä rajoittuvat yhdenkäden sormilla laskettavaan määrään ja siinäkin kädessä voi olla sahurinsormet. Pääsääntöisesti koen vl-ihmiset erittäin mukavina ja ymmärtävinä. Lisäksi yhäkin tunnen heihin voimakasta yhteenkuuluvaisuuden tunnetta, ei uskonsa takia, vaan jotenkin heissä kaikki on niin tutun turvallista. Viimeisen neljän vuoden aikana, jolloin olen vl-aiheisia sivustoja ylläpitänyt, niin olen saanut vain pari kappaletta anonyymista sähköpostista lähetettyä uhkailuksi tulkittavissa olevaa törkyviestiä. Toki erilaista palautetta on tullut ihan laidasta laitaan paljon, mutta ei kuitenkaan uhkailuja tuon enempää. Olen itse tästä positiivisesty yllättynyt, sillä oletin että niitä voisi tulla huomattavasti enemmänkin Itsekin pitäisin tapaustani aika uniikkina. Se liittyy sairaaseen alistamisen haluun ja hädänalaisen hyväksikäyttöön (minun). Verisukulaisuus velvoitti uhkaajani mielestä minut totaalisesti hänen orjaksi. Kun pyristelin itseni orjuudesta irti, manipulaationa käytetty uhkailu-pelottelu- ja kiristys saivat sairaat muodot. Jos olisin pelosta alistunut, varmaan nyt minua syytettäisiin syyllisenä ja saisin kuulla, ettei mitään pelättävää olisi ollutkaan, eli vapaaehtoisesti olisin orjana suostunut jatkamaan.. |
|
Hullut vievät maailmaa eteenpäin, viisaat pitävät sen pystyssä..
|
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.31 sekuntia