Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
|
AIHE: Lapsena luulin että...
Lapsena luulin että... 30.01.2009 15:03 #1
|
|
Kertokaahan mitä kaikkea olette pienenä luulleet..
Luulin pikkusena että vauva pitää käydä hakemassa sairaalasta, että siellä jumala antaa lapsen sellaisille joilla on "odottavan äidin maha". Enhän mä voinu tietää ettei se pidä paikkaansa, ku äiti mulle jotenki noin sen selitti. Ja sit juttu joka aiheutti minulle hämmennystä ykkösluokkalaisena. Yritin kinuta äidiltä että saisin korvikset (olen siis viettänyt lapsuuteni vl-perheessä) yritin vedota että ku muillakin meidän luokan tytöillä on, äitihän heti siihen "ei uskovaiset käytä korviksia". Kun tuli joulu, katselin jouluaattona ikkunasta ulos ja kuiskin joulupukille toivomusta, että toisi minulle ne korvikset. |
|
|
Vs:Lapsena luulin että... 31.01.2009 14:29 #2
|
|
Minulla on ollut paljonkin luuloja liittyen siihen, mikä on kiellettyä uskovaisilta.
Isämme oli (on) tosi ankara, jossainmäärin narsistinenkin. - Luulin että uskovainen on "pakko" mennä naimisiin ja tosi nuorena. - Luulin, että lapset tulevat USKOVAISEN äidin mahaan ihan ilman yhdyntää tms... - Ihan päiväkerhoiässä luulin, että raamatunkohtaa: "Parempi olisi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitetään meren syvyyteen..." toteutetaan oikeasti, jos joku pahentaa lapsen... Sitten kaikkia sellaisia luuloja oli, että: - Uskovaisilla ei saa olla kuplavolkkaria. (kellään kun ei ollut) - Uskovaisilla ei saa olla koiraa. (kellään kun ei ollut) |
|
|
Vs:Lapsena luulin että... 31.01.2009 21:08 #3
|
|
Oli nelivuotias, ja muistan että minulle kerrottiin pelottavia asioita. Jos on paha tai ei tottele, tai suusta pääsee kirosana, Jumala pudottaa taivaassta kuuman kiven suoraan päähän. Talo oli korkealla mäen päällä, alhaalla järvi. Avaraa taivasta oli paljon näkyvillä, kauempana peltojen takana metsät. Katselin usein huolestuneena ylös taivaalle, vaikka tosiasiassa olin maailman tunnollisin pieni tyttö. Mitä jos olisin tehnyt huomaamattani ja tarkoittamattani jotain pahaa? Oliko tuolta juuri nyt tulossa se kivi? Useinhan minulle kävi niin, että aikuiset käsittivät sanani väärin eivätkä ymmärtäneet mitä yritin heille sanoa. Olinko saattanut olla paha huomaamattani?
Muista lapsena suorastaan ihmetelleeni, miten aikuiset onnistuivat näkemään pahaa ja rumaa niin monessa asiassa, jotka omassa lapsenmielessäni vaikuttivat täysin viattomilta. Sedällä oli hiemo grammari, jolla hän soitti jotain sen aikaista iskelmälevyä. Muut aikuiset pitivät sitä synnillisenä ja paheksuivat sitä. Lapsenmielessäni ihmettelin miksi. Välillä tuli tunne, että aikuiset ikään kuin vaanivat voidakseen saada minut kiinni jostaikin pahuudesta, voidakseen osoittaa, että olin paha. Olin saanut uuden hienon mekon, ja puin sen heti ylleni. Mikä riemu syttyi pienen tytön sydämeen sen kauneudesta! Nämä värit, nämä rimssut! Minulle kaunista! Sydän tulvi pakahtuakseen valloittavan elämänriemun rikkaudesta. Se pani pienet jalat tanssimaan ja tyttö hyppeli ympäri ympäri keittiötä. Silmät riemusta tuikkien: tätä kauneutta ja hyvyyttä! Että minulle! Tämä uusi! Mekko! Ilo! Täti ja äiti istuivat katselemassa nelivuotiaan onnea. "Voi voi, sanoi toinen. Onpa se... mutta kyllä se maailma vielä opettaa!", sanoi toinen. Synkät äänensävyt pysähdyttivät pienen tytön riemun. |
|
Viimeksi muokattu: 31.01.2009 21:11 Kirjoitti: .
|
Vs:Lapsena luulin että... 31.01.2009 23:41 #4
|
|
murrosiän kynnyksellä äitini varoitteli itsetyydytyksen saastaisuudesta seuraavasti. Jos kosket pippeliin, se mädäntyy, ja sinulle kasvaa vesipää. Myös maailmanlopun saarnat jäivät syvälle mieleen. Vielä aikuisena katselin peloissani talviöistä avaruutta, jossa leiskui harvinaisen voimakkaat revontulet. Että tällaisia eväitä sain minä vl yhteisöstä elämääni:(
|
|
|
Vs:Lapsena luulin että... 01.02.2009 00:22 #5
|
|
En nyt tiedä onko tämä niinkään "luulo" mutta laitan kuitenkin:
Alle kouluikäisenä jo ihmettelin mikseivät kaikki voi päästä taivaaseen. Äiti sitten selitti että vain vl:t pääsevät jne. Ja mielessäni keksin silloin mielestäni loistavan ratkaisun: Toivoin Taivaan Isältä että kaikki maailman ihmiset tulisivat uskovaisiksi Olen myös luullut ettei uskovainen voi soittaa kitaraa, jostain kumman syystä. Muuta ei nyt tule mieleen.. |
|
I am who I am, take it or leave it
Viimeksi muokattu: 01.02.2009 00:24 Kirjoitti: Vito Cortizone.
|
Vs:Lapsena luulin että... 01.02.2009 00:55 #6
|
|
Ohoh! Onko kitara siis nykyään jo vl-piireissä hyväksytty soitin? Niin ne ajat muuttuvat!
Omalla muinaisella vl-riparillani moinen meno ei varmaan olisi käynyt laatuun... |
|
|
Vs:Lapsena luulin että... 01.02.2009 16:09 #7
|
|
SpiritKid kirjoitti:
Ohoh! Onko kitara siis nykyään jo vl-piireissä hyväksytty soitin? Niin ne ajat muuttuvat! Ei niissä piireissä, missä minä olen ksvanut, niin ole vieläkään kitara, eikä haitari sallittuja soittimia. Omalla muinaisella vl-riparillani moinen meno ei varmaan olisi käynyt laatuun... |
|
Viimeksi muokattu: 01.02.2009 16:33 Kirjoitti: .
|
Vs:Lapsena luulin että... 01.02.2009 17:12 #8
|
|
Pitänee vielä lisätä listaan yksi asia:
Pienenä luulin ettei uskovaisilla voi olla värillisiä jouluvaloja, ja vain siksi koska äitini ei sattunut niistä pitämään |
|
I am who I am, take it or leave it
|
Vs:Lapsena luulin että... 01.02.2009 18:19 #9
|
|
Minä luulin pienenä, että ihminen joutuu helvettiin, jos ei tee niinkuin uskonyhteisön johtomiehet (joille ainoille oikea ja väärä on kirkastunut) sanovat. Aika moni muuten aikuisenakin elää tämän harhaluulon vallassa...
|
|
|
Vs:Lapsena luulin että... 01.02.2009 19:53 #10
|
|
SpiritKid kirjoitti:
Ohoh! Onko kitara siis nykyään jo vl-piireissä hyväksytty soitin? Niin ne ajat muuttuvat! Omalla muinaisella vl-riparillani moinen meno ei varmaan olisi käynyt laatuun... Kyllähän siihen joku saattaa paheksuvasti yhäkin suhtautua, mutta akustinen kitara alkaa olla yleisesti jo aika hyväksytty soitin... Muuten musiikkiin suhtaudutaan kyllä hyvin ahdasmielisesti vielä tänäkin päivänä. |
|
|
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.43 sekuntia