Hakomaja.net

• Etusivu
  • Linkit
  • Palaute
  • Keskustelu
    • Kategoriat
    • Viimeiset aiheet
    • Säännöt
    • Haku
  • Uskon foorumi
    • Pääfoorumi
    • Kristinuskoiset
    • IOK ja Gnosis
Muista
Salasana unohtunut?
Tunnus unohtunut?
Rekisteröidy
Artikkelit (Vl)
  • HISTORIA
  • HOITOKOKOUKSET
  • OPPI JA OPETUS
  • YLEISIÄ HUOMIOITA
Muut
  • Ajatuksia uskosta
  • Hakomajan Arkisto
  • Tiedotus
Dokumentteja
  • Ex-vl aiheisia julkaisuja
Pikalinkit
  • NettiRaamattu
Yhteistyökumppaneita:
  • Uskontojen Uhrien Tuki - UUT ry
  • Toipumisapu Kartetut ry
Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta:
  • Mopin palsta
  • VL-Foorumi
  • Rauhan Sanan foorumi
  • Suomi24 Vl-palsta
Eri suuntauksista:
  • Ex-Todistajien Veljesseura
  • Ex-Helluntailaisten Huitsinnevada
  • Uususkontojen Ex-Bhaktat
  • Mormonismi.net
  • Körttifoorumi
Yleiskristillistä:
  • EvLut Kirkko
  • Kotimaa24
  • Kristillinen linkkipankki

• Kategoriat
  • Viimeiset aiheet
  • Säännöt
  • Haku
Tervetuloa, Vieras
Hakomajan Foorumi
Yleistä
Tiedotus ja Palaute

Kehitysidea (sis. IOK)
(1 katselee) (1) vieras
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Kehitysidea (sis. IOK)

Kehitysidea (sis. IOK) 26.07.2010 22:03 #1

• Satyagraha, pyrkimys totuuteen.
  • Admata
  • POISSA
Kun uusi foorumiversio on valmis tässä muutaman viikon kuluttua, niin se antaa tiettyjä uusia mahdollisuuksia. Olen miettinut samalla eri kategorioiden toimivuutta.

Opillista osioa toivottiin, mutta se on ollut kohtalaisen vähällä käytöllä. Sinne on kertynyt vain 38 avausta. Mielestäni sen voisi yhdistää 'Uskosta yleisesti' osioon.

Acimlainen kirjoittaa ahkerasti IOK:sta, joka on sinänsä omasta mielestäni todella positiivista. Osa käyttäjistä ei kuitenkaan jaa tätä näkemystäni, vaan pitää IOK:ta "yhden sortin lestadiolaisuutena ja sen markkinointina". Ongelmaksi koetaan hieman se, että foorumi on "liian IOK-painotteinen". 'Yleistä uskonnossa' sana on kuitenkin vapaa - se ei muutu. Jos muista aiheista ei kirjoiteta, niin foorumi luonnollisesti painottuu sen mukaan mistä kirjoitetaan ja niin saa olla.

Uusi foorumiversio mahdollistaa kuitenkin foorumin tietnlaisen jakamisen. Tästä sain idean tehdä oma osio IOK:lle ja muille uskomusjärjestelmille, jossa aiheista kiinnostuneilla on mahdollisuus keskustella eri henkisen kehityksen poluista niin paljon kuin sielu sietää.

Teknisesti homma menisi siten, että olisi kategoria esim. 'Uskomusjärjestelmät', jonka alla voisi keskustella syvällisemmin IOK:sta, gnostilaisuudesta, Teosofiasta, buddhalaisuudesta, jne... Nämä viestit eivät päivittyisi viimeisimpiin viesteihin etusivulla, mutta päänavigoinnissa olisi 'Keskustelu' painikkeen vieressä oma painikkeensa tälle minifoorumille.

Miltä nämä ehdotukset kuulostavat ja mikä olisi hyvä nimi tälle uudelle osiolle, mikäli ajatus saa kannatusta?
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää.
Vastaa Lainaa

Vs:Kehitysidea (sis. IOK) 27.07.2010 13:08 #2

• Acimlainen
  • POISSA
Admata:
Osa käyttäjistä ..... pitää IOK:ta "yhden sortin lestadiolaisuutena ja sen markkinointina".
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta prosenttia käyttäjistä on vieläkin, kaiken tämän "liiallisen" kirjoittelumme jälkeen (!), niin pihalla IOK:sta, ettei edes erota sitä lestadiolaisuudesta!

Eri uskonsuuntien karsinointi omiin lokeroihinsa on toisaalta ihan hyvä, mutta toisaalta aiheuttaa sen, että kahta eri suuntausta on mahdoton verrata keskenään samassa viestissä. Silloinhan suuntauksista toinen tulee käsitellyksi väärässä osastossa. Itseäni kiinnostaa esimerkiksi käsitellä nimenomaan veeällyyden ja IOK:n eroja. Olen siis uskosta yleisesti - osaston säilyttämisen kannalla.

Kysymys niille, joiden mielestä IOK painottuu liikaa. Miksi ette itse kirjoita enemmän ja sillä tavalla vähennä IOK:n osuutta? Eikö se asenne, että yritetään kieltää tai rajoittaa muita näkemyksiä kuin omia, ole juuri tyypillistä veeällyydelle, joita suuri osa tämän foorumin käyttäjistä on nimenomaan lähtenyt tänne pakoon?
Totuus on totuus, eikä kenelläkään ole siihen yksinoikeutta. (Gary R. Renard: Kuolematon Todellisuutesi)
Viimeksi muokattu: 27.07.2010 14:42 Kirjoitti: Acimlainen.
Vastaa Lainaa

Vs:Kehitysidea (sis. IOK) 27.07.2010 14:42 #3

• Luomu
Mää kyllä kannustaisin semmosta missä voi jutella uskosta yleensä. Ehkä tuo "uskosta yleisesti" kategoria on viitannut vl-uskosta yleisesti. Hakomaja on keskittynyt vl-liikkeestä eronneisiin.
Ehkä ois hyvä kun vaihtais nimeä tuolle kategorialle. Ois hyvä kun ois semmonen otsikko joka houkuttelee keskustelemaan eri elämännäkemyksiä ja vertailemaan niitä. Itse mieheni kanssa eilen esim keskustelin maailmankaikkeudesta, sen suuruudesta, laajuudesta, ijästä yms.
Tämähän on tiedettä, uskoa ja uskomusta yhtäaikaa. Totuushan muuttuu sitä mukaan mitä enemmän tietoa ihminen kerää itselleen ja siitäkin mitä muutoksia ympärillä tapahtuu.
Mielestäni esim maailmankaikkeudesta keskustelu ei tällä hetkellä sovi oikeen mihinkään lokeroon. Ex-vl foorumi on enemmän vertaistukea ero-prosessissa. "Uskosta yleisesti" jotenkin taas antaa käsityksen että siellä vain keskustellaan vl-uskosta joka mua ei välttämättä aina kiinosta itse kun mietin paljon muita asioita kuten itseni kehittämistä, maailman kaukkeutta yms. Nimivaihtoehtoja: "elämää ja ihmettä", "ihme ja kumma",
"totta ja tarua", "elämän pienet ja suuret asiat", "Elämä suuressa maailmassa".

Nuo mun esittämät nimivaihtoehdot viittaavat toivomukseen kategoriasta jossa voi elämää mietiskellä noin ylipäänsä oli kyseessä uskonto, uskomus tai tiede.
Ehkä on tarpeellista myös semmonen keskustelukategoria joka on keskittynyt pelkästään uskontoihin?
Vastaa Lainaa

Vs:Kehitysidea (sis. IOK) 27.07.2010 14:48 #4

• Admata
  • POISSA
Acimlainen kirjoitti:
Admata:
Osa käyttäjistä ..... pitää IOK:ta "yhden sortin lestadiolaisuutena ja sen markkinointina".
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta prosenttia käyttäjistä on IOK:sta vieläkin, kaiken tämän "liiallisen" kirjoittelumme jälkeen (!), niin pihalla IOK:sta, ettei edes erota sitä lestadiolaisuudesta!

Ilmaisin tuon asian ehkäpä väärin. Varmasti kaikki erottavat IOK:n omaksi jutukseen, mutta tarkoitin sitä että osa ei pidä IOK:ta yhtään parempana eroista huolimatta, vaan "yhden sortin lahkolaisuutena".

Ylläpitäjänä yritän miettiä, että miten tämä foorumi palvelisi mahdollisimman hyvin kaikkia kiinnostuneita. En ole saanut yhtään palautetta, jossa haluttaisiin kieltää tai rajoittaa esim. acimlaisen näkemysten kirjoittelua. Sen sijaan tietyllä tapaa ymmärrän, että jotkin näkevät IOK:n huuhaana, jonka runsas esillä olo vähentää kiinnostusta osallistua itse. (Tällaisia suoria palautteita olen saanut yhden ainoan kappaleen).

Olet ihan oikeassa, että ne joita kiinnostaa jokin muu, pitäisi sitten itse kirjoittaa siitä muusta. Ihmisen mieli ei kuitenkaan valitettavasti useinkaan toimi sillä logiikalla kun eri kirjoittajat tekevät vapaasti omia päätöksiään mitä ja minne kommentoivat.

Itseäni kiinnostaa esimerkiksi käsitellä nimenomaan veeällyyden ja IOK:n eroja.

Ymmärrän ja se on sinänsä ihan yhtä hyvä ja hyväksytty lähtökohta kuin mikä tahansa muukin. Eli vapaasti vaan. IOK on vaan tavallaan ns. "vahvaa ruokaa". Muutamat käyttäjät (itseni mukaanlukien) ovat samalla aaltopituudella IOK:n ja muiden syvällisempien hengen polkujen käsittelyn suhteen, kun toisilta se puolestaan laittaa ns. "mahan sekaisin". Tämä sama ongelma on ollut ihan myös kristinuskon syvällisempien dogmien käsittelyssä, jonka johdosta on 'Opillinen' osio mikä on kuitenkin varsin vähällä käytöllä.

Pohdin siis tässä vaan ääneen erilaisia teknisiä ratkaisuja, että miten foorumi voisi jatkossa palvella parhaiten mahdollisimman monia? Mikään ei ole "kiveen kirjoitettu" ja erilaiset ehdotukset ovat tervetulleita
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää.
Vastaa Lainaa

Vs:Kehitysidea (sis. IOK) 27.07.2010 15:06 #5

• Admata
  • POISSA
Luomu kirjoitti:
Mää kyllä kannustaisin semmosta missä voi jutella uskosta yleensä. Ehkä tuo "uskosta yleisesti" kategoria on viitannut vl-uskosta yleisesti. Hakomaja on keskittynyt vl-liikkeestä eronneisiin.
Ehkä ois hyvä kun vaihtais nimeä tuolle kategorialle. Ois hyvä kun ois semmonen otsikko joka houkuttelee keskustelemaan eri elämännäkemyksiä ja vertailemaan niitä. Itse mieheni kanssa eilen esim keskustelin maailmankaikkeudesta, sen suuruudesta, laajuudesta, ijästä yms.
Tämähän on tiedettä, uskoa ja uskomusta yhtäaikaa.

'Uskosta yleisesti' on kyllä tarkoitettu ihan laajasti juuri kaikkeen mainitsemaasi. Vanhoillislestadiolaisuus kun on erikseen viittaamassa vl-uskon käsittelyyn

Mutta hyvä huomio. Ehkäpä nimeä tai määrittelyä pitää hieman säätää. Ihmiset hahmottavat nämä nimet ja osiot, kuten koko Hakomajan foorumin erilain. Sivuston tarkoituksen määrittelyssä olen ihan tarkoituksella laittanut ensimmäiseksi: "Käsitellä erilaisia ajatuksia uskosta ja uskonnoista".

Erilaiset Kategoriat ovat kuitenkin tärkeitä ja auttavat jäsentämään keskustelua. Niissä on se suuri vaara, että keskustelu pirstaloituu. Tässä ei ole yhtä oikeaa toimintatapaa ja onkin varsin haastavaa yrittää hahmottaa minkälaiset kategoriat palvelisivat parhaiten Hakomajan nykyistä käyttäjäkuntaa ja houkuttelisivat samalla uusia.
Vastaa Lainaa

Vs:Kehitysidea (sis. IOK) 27.07.2010 15:15 #6

• Acimlainen
Taas en voi kirjoittaa kirjautuneena vaikka olen kirjautunut. Joskus se sanoo minulle, että Invalid Token. Tietääkseni tok on ruotsinkielessä höperö, tai jotain sellaista. Höperö saatan ehkä olla, mutta en invalidi.

Admata:
Pohdin siis tässä vaan ääneen erilaisia teknisiä ratkaisuja, että miten foorumi voisi jatkossa palvella parhaiten mahdollisimman monia?
No siinä tapauksessa mahdollisimman monen pitäsi tuoda mielipiteensä julki tästä asiasta.

Admata:
osa ei pidä IOK:ta yhtään parempana eroista huolimatta, vaan "yhden sortin lahkolaisuutena".
No sehän ei taas mitään haittaa! Kuinka ne, jotka eivät sitä tunne tietäisivät pitääkään sitä parempana? Kaikilla meillä on omat ennakkoluulomme, kunnes joku tulee ja oikaisee..
Vastaa Lainaa

Vs:Kehitysidea (sis. IOK) 27.07.2010 15:55 #7

• Admata
  • POISSA
Acimlainen kirjoitti:
Taas en voi kirjoittaa kirjautuneena vaikka olen kirjautunut. Joskus se sanoo minulle, että Invalid Token. Tietääkseni tok on ruotsinkielessä höperö, tai jotain sellaista. Höperö saatan ehkä olla, mutta en invalidi.

Tämä on ajoittain vaivaava mystinen bugi, jossa kirjautuminen jää ikäänkuin jumiin. Kokeile tyhjentää selaimen välimuisti ja käynnistä selain uudelleen. Kirjasin sinut manuaalisesti ulos, joten nyt sinun pitäisi pystyä kirjautumaan takaisin.

Admata:
Pohdin siis tässä vaan ääneen erilaisia teknisiä ratkaisuja, että miten foorumi voisi jatkossa palvella parhaiten mahdollisimman monia?
No siinä tapauksessa mahdollisimman monen pitäsi tuoda mielipiteensä julki tästä asiasta.

Samoin. Oma ajatukseni oli että oma erotettu "minifoorumi" IOK:lle, teosofialle, ym. henkisille poluille palvelisi ja toisi lisää nimenomaan näistä aiheista kiinnostuneita. Sehän ei sinänsä estäisi vertaamasta esim. IOK:ta ja vl-oppia niin halutessaan
Vastaa Lainaa
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
Hakomajan Foorumi
Yleistä
Tiedotus ja Palaute
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Toteutus: Kunena
Sivu luotiin ajassa: 0.91 sekuntia

Copyright © 2010 Hakomaja.net: Nimeä, Ei muutoksia - Creative Commons 1.0 Suomi lisenssi.
Kirjautumisen takana olevasta sisällöstä kaikki oikeudet pidätetään.