Hakomaja.net

• Etusivu
  • Linkit
  • Palaute
  • Keskustelu
    • Kategoriat
    • Viimeiset aiheet
    • Säännöt
    • Haku
  • Uskon foorumi
    • Pääfoorumi
    • Kristinuskoiset
    • IOK ja Gnosis
Muista
Salasana unohtunut?
Tunnus unohtunut?
Rekisteröidy
Artikkelit (Vl)
  • HISTORIA
  • HOITOKOKOUKSET
  • OPPI JA OPETUS
  • YLEISIÄ HUOMIOITA
Muut
  • Ajatuksia uskosta
  • Hakomajan Arkisto
  • Tiedotus
Dokumentteja
  • Ex-vl aiheisia julkaisuja
Pikalinkit
  • NettiRaamattu
Yhteistyökumppaneita:
  • Uskontojen Uhrien Tuki - UUT ry
  • Toipumisapu Kartetut ry
Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta:
  • Mopin palsta
  • VL-Foorumi
  • Rauhan Sanan foorumi
  • Suomi24 Vl-palsta
Eri suuntauksista:
  • Ex-Todistajien Veljesseura
  • Ex-Helluntailaisten Huitsinnevada
  • Uususkontojen Ex-Bhaktat
  • Mormonismi.net
  • Körttifoorumi
Yleiskristillistä:
  • EvLut Kirkko
  • Kotimaa24
  • Kristillinen linkkipankki

• Kategoriat
  • Viimeiset aiheet
  • Säännöt
  • Haku
Tervetuloa, Vieras
Hakomajan Foorumi
Yleistä
Tiedotus ja Palaute
Työpaja

Kuuliaisuus seurakunnalle Raamatussa
(1 katselee) (1) vieras
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Kuuliaisuus seurakunnalle Raamatussa

Kuuliaisuus seurakunnalle Raamatussa 31.05.2009 22:37 #1

• Satyagraha, pyrkimys totuuteen.
  • Admata
  • POISSA
Pitääkö ajalliselle seurakunnalle olla kuuliainen?

Puolesta:
- "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?" (1. Mooses 1) - Sielunvihollinen kyseenalaistaa. (selvennys käytöstä)
- "ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus." (1. Tim. 3:15 )
- "te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet " (1. Tess. 1:6)
- "Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva". (1. Sam. 15.22:)
- Ei antain ylön yhteistä seurakuntaa, niinkuin muutamain tapa on, vaan neuvokaat teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän. (Hepr. 10:25)
- "kuuliaisuus on parempi kuin uhri, ja totella parempi kuin oinasten lihavuus." (1. Sam. 15.22)
- "myös avaruuden henkivallat ja voimat tulevat seurakunnan välityksellä tuntemaan Jumalan viisauden kaikessa moninaisuudessaan." (Ef. 3:10)
- "Että nyt haltioille ja esivalloille taivaallisissa Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta tiettäväksi tulis,(Ef 3:10) 1776 käänöksen mukaan.
- Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa. (Matt. 18:18)
- "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille." (Ilm.2:29)

Vastaan:
- "Jeesus sanoi hänelle: minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kenkään tule Isän tykö, vaan minun kauttani." (Joh. 14:6)
- Vuorisaarna: "Autuaita ovat: köyhät, murheelliset, laupiaat, puhdassydämiset, rauhantekijät, jne... ) (Matteus: 5)
- "Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää. " (1. Tess. 5:21)
- "Johannes sanoi silloin: "Opettaja, me näimme erään miehen ajavan pahoja henkiä ulos sinun nimessäsi. Me yritimme estää häntä, koska hän ei seuraa sinua meidän joukossamme." Mutta Jeesus vastasi: "Älkää estäkö. Joka ei ole teitä vastaan, on teidän puolellanne." (Luuk. 9:49-50)
- "Näin sanoo Herra: -- Kirottu on se mies, joka turvaa ihmisiin, katoavaisten ihmisten voimaan" (Jer 17: 5)
- "Älkää luottako maan mahtaviin, älkää luottako yhteenkään ihmiseen -- ei ihmisestä ole auttajaksi." (Ps. 146:3)
- "Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä. Te olette hylänneet Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöjä."Ja hän jatkoi:
- "Taitavasti te teette tyhjäksi Jumalan käskyn, jotta voisitte noudattaa omia sääntöjänne".(Mark.7:7-9)

-"Minä ole tie, totuus ja elämä. (Joh. 14:6)
-"Koska tämä kansa lähestyy minua vain suullaan ja kunnioittaa minua vain huulillaan, koska sen sydän on vetäytynyt minusta kauas ja koska sen kuuliaisuus minua kohtaan on vain opittujen ihmiskäskyjen noudattamista, niin minä teen uudelleen tälle kansalle ihmeellisiä hämmästyttäviä ihmetekoja ja sen viisaiden viisaus häviää ja sen ymmärtäväisten ymmärrys katoaa" (Jes.29: 13-14)
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää.
Viimeksi muokattu: 05.06.2009 17:36 Kirjoitti: hyshys.
Vastaa Lainaa

Vs:Kuuliaisuus seurakunnalle Raamatussa 01.06.2009 21:10 #2

• Acimlainen
  • POISSA
Näin sanoo Herra: -- Kirottu on se mies, joka turvaa ihmisiin, katoavaisten ihmisten voimaan, mies, jonka sydän luopuu Herrasta! Hän on kuin piikkipensas, joka yksin kituu aavikolla, kasvaa kivierämaassa, suolaisella kamaralla, missä kukaan ei asu.
Siunattu on se mies, joka luottaa Herraan ja panee turvansa häneen!
Hän on kuin puron partaalle istutettu puu, joka kurottaa juurensa veteen. Ei se pelkää helteen tuloa, sen lehvät pysyvät aina vihreinä. Vaikka tulee kuiva vuosi, ei sillä ole mitään hätää, silloinkin se kantaa hedelmää ¨(Jer 17: 5-8)
Totuus on totuus, eikä kenelläkään ole siihen yksinoikeutta. (Gary R. Renard: Kuolematon Todellisuutesi)
Vastaa Lainaa

Vs:Kuuliaisuus seurakunnalle Raamatussa 02.06.2009 00:04 #3

• Reflektio
  • POISSA
Kaksi top10-listani eniten käytettyä suosikkia kuuliaisuuden puolesta tulee ensimmäisenä mieleen:

1. Sam. 15.22: Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva".

sekä

Hepr. Ei antain ylön yhteistä seurakuntaa, niinkuin muutamain tapa on, vaan neuvokaat teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän.
Ajattelen, olen siis olemassa?
Vastaa Lainaa

Vs:Kuuliaisuus seurakunnalle Raamatussa 02.06.2009 11:39 #4

• hyshys
  • POISSA
Acimlainen - ajateletko tuota puolesta vai vastaan. Itse en ole kuulut Vl saarnaavan tuosta raamatun paikasta. En ainakaan usein. Voi olla että tuo voi olla jonkun paikkakunan erikoisuus mutta... Eli selvitätäkö ajatustasi tuon raamatun paikan osalta. Sitä voisi käytää sekä että?
Vastaa Lainaa

Vs:Kuuliaisuus seurakunnalle Raamatussa 02.06.2009 12:12 #5

• Satyagraha, pyrkimys totuuteen.
  • Admata
  • POISSA
Kiitos Reflektiolle ja acimlaiselle

hyshys kirjoitti:
Itse en ole kuulut Vl saarnaavan tuosta raamatun paikasta. En ainakaan usein.
Kyse olikin käsittääkseni argumentti seurakunnan kuuliaisuuden vaatimusta vastaan.

Sitä voisi käytää sekä että?
Totta sikäli, että vl:t ajattelevat "seurakunnan äänen" olevan Jumalasta - ei ihmisestä.
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää.
Vastaa Lainaa

Vs:Kuuliaisuus seurakunnalle Raamatussa 02.06.2009 13:35 #6

• Acimlainen
  • POISSA
Piikkipensas-kohta oli vl-oppia vastaan. Vanhoillislestadiolaiset tekevät ihmisestä epäjumalan itselleen. Henkilökohtaista rukouselämää ei tietääkseni rohkaista kehittämään eikä Raamattua lukemaan, vaan aina pitää kaikki kysyä joltakin vanhoillislestadiolaiselta.

Puolesta:
10 Näin myös avaruuden henkivallat ja voimat tulevat seurakunnan välityksellä tuntemaan Jumalan viisauden kaikessa moninaisuudessaan. (Ef. 3:10)
Totuus on totuus, eikä kenelläkään ole siihen yksinoikeutta. (Gary R. Renard: Kuolematon Todellisuutesi)
Viimeksi muokattu: 02.06.2009 14:23 Kirjoitti: Acimlainen.
Vastaa Lainaa

Vs:Kuuliaisuus seurakunnalle Raamatussa 02.06.2009 15:20 #7

• hyshys
  • POISSA
Ok mutta eistän kuitenkin kritiikkiä.

Näin sanoo Herra: kirottu olkoon se mies, joka luottaa ihmiseen, ja panee lihan itsellensä käsivarreksi, ja jonka sydän luopuu pois Herrasta. (Jer. 17:5)

Tämä on kohta jota tarkemmin kun katsoo oikeasta käänöksestä 1776 käytetty vl opetuksen tukena. Hyvä, hyvä mietin asiaa. Mutta toivon että jatketaisiin niin että käytettäisiin tuota 1776 käänöstä ensisijaisesti ja/tai rinnan muiden käänösten kanssa. koska en tunnistanut tuota opin kohtaa kun se oli lainattu toisesta käännöksestä. Tästä olen jopa kuullut näin tarkemmin ajateltuna.
Vastaa Lainaa

Vs:Kuuliaisuus seurakunnalle Raamatussa 02.06.2009 23:38 #8

• Reflektio
  • POISSA
Kuuliaisuutta vastaan:

Mark.7

7 Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä.

8 Te olette hylänneet Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöjä."

9 Ja hän jatkoi: "Taitavasti te teette tyhjäksi Jumalan käskyn, jotta voisitte noudattaa omia sääntöjänne".

10 Mooses on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla.

11 Mutta te opetatte toisin. Jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, mitä sinun piti minulta saada, on nyt korban*: olen luvannut sen uhrilahjaksi', [Heprean sana korban merkitsee 'temppelilahja'. Sellaisen lupaamisesta ks. 4. Moos. 30:3 ja 5. Moos. 23:21.] [Sananl. 28:24]

12 te ette salli hänen enää tehdä mitään isänsä tai äitinsä hyväksi.

13 Näin te perinnäissääntöjä seuratessanne ja opettaessanne teette tyhjäksi Jumalan sanan. Ja paljon muutakin te teette, samanlaista."
Vastaa Lainaa

Vs:Kuuliaisuus seurakunnalle Raamatussa 05.06.2009 00:06 #9

• Reflektio
  • POISSA
Innostuneena työpaja-aiheesta lisää sataa laariin tavaraa.

Kuuliaisuuden puolesta on erittäin usein seurapuheissa kuullut seuraavia sanoja:

"Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille." (Ilm.2:29). Samankaltainen kehotus ilmestyskirjassa toistuu ainakin kahdeksan kertaa.

Koska vl-liike painottaa olevansa Jumalan valtakunta , ovat tietysti kaikki Jumalan valtakuntaa käsittelevät vertaukset olleet myöskin kuuliaisuus/tottelevaisuusteeman palveluksessa ainakin epäsuorasti ja niitähän on Raamatussa lukuisia.

Sitten taas näitä kuuliaisuutta vastaan esim. kohdan "seurakunta on totuuden patsas ja perustus " -vastapainoksi voisi ajatella Jeesuksen sanoja

Minä ole tie, totuus ja elämä. (Joh. 14:6)

Edelleen:

Koska tämä kansa lähestyy minua vain suullaan ja kunnioittaa minua vain huulillaan, koska sen sydän on vetäytynyt minusta kauas ja koska sen kuuliaisuus minua kohtaan on vain opittujen ihmiskäskyjen noudattamista, niin minä teen uudelleen tälle kansalle ihmeellisiä hämmästyttäviä ihmetekoja ja sen viisaiden viisaus häviää ja sen ymmärtäväisten ymmärrys katoaa (Jes.29: 13-14)
Vastaa Lainaa
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
Hakomajan Foorumi
Yleistä
Tiedotus ja Palaute
Työpaja
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Toteutus: Kunena
Sivu luotiin ajassa: 0.60 sekuntia

Copyright © 2010 Hakomaja.net: Nimeä, Ei muutoksia - Creative Commons 1.0 Suomi lisenssi.
Kirjautumisen takana olevasta sisällöstä kaikki oikeudet pidätetään.