Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
Ehkäisyyn liittyvät Raamatunkohdat
(1 katselee) (1) vieras
|
AIHE: Ehkäisyyn liittyvät Raamatunkohdat
Ehkäisyyn liittyvät Raamatunkohdat 31.05.2009 23:37 #1
|
|
Vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan, että ehkäisy on syntiä ja lasten lukumäärä pitää jättää Jumalan päätettäväksi.
Puolesta: - "Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne." (1. Moos. 1:28) - "Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa." (1. Moos. 1:28) - "Onan tiesi, ettei lasta pidettäisi hänen omanaan, ja aina kun hän makasi kälynsä kanssa, hän antoi siemenensä mennä maahan, ettei antaisi jälkeläisiä veljelleen. Herran silmissä hänen tekonsa oli paha, ja siksi Herra antoi hänenkin kuolla." (1. Moos. 38:9-10) - "Lapset ovat Herran lahja, kohdun hedelmä on hänen antinsa." (Ps. 127:3) - "Minä turvaan Herraan, ja edelleen: -- Tässä me olemme, minä ja lapset, jotka Jumala minulle antoi." (Hepr. 2:13) - Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.1. Moos. 1:27 [Vl uskovat Jumalaan luojana, luomisusko / vauvavarasto] Vastaan: - "Kuin nuolet soturin kädessä ovat nuorena saadut lapset. Onnellinen se mies, jonka viini on nuolia täynnä! Hän ei jää tappiolle, kun hän kaupunginportissa käräjöi vihamiestensä kanssa." (Ps. 127:4-5) [selitys: lapsien merkitys oli Raamatun ajan kulttuurissa eri] - "vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva". (1. Moos. 3:16) - "Katujen pölyssä makaavat lapset ja vanhukset" (Valit. 2:21) - "Imeväisen kieli kuivuu janosta, tarttuu kitalakeen. Lapset pyytävät leipää, kukaan ei anna." (Valit. 4:4) - "Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!" (Matt. 24:19) - "kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta." (Joh. 1:12,13) [selitys: kohta antaa ymmärtää että lapset syntyvät miehen tahdosta - uskovaisiksi tullaan Jumalan tahdosta] - "Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin." (1. Kor. 7:8) [selitys: jos lisääntyminen on velvollisuus, niin miksi Paavali suosittelee tilannetta missä on mahdotonta lisääntyä?] |
|
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää.
Viimeksi muokattu: 01.06.2009 11:28 Kirjoitti: hyshys.
|
Vs:Ehkäisyyn liittyvät Raamatunkohdat 01.06.2009 11:24 #2
|
|
Eli näin mennään. Oho hupsista. Nyt pitää vähän muokata molempia viestejä.
Puolesta: Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.1. Moos. 1:27 [Vl uskovat Jumalaan luojana, luomisusko / vauvavarasto] |
|
Viimeksi muokattu: 01.06.2009 11:28 Kirjoitti: hyshys.
|
Vs:Ehkäisyyn liittyvät Raamatunkohdat 14.09.2009 13:12 #3
|
|
Heh heh vähän hitaalla on mutta huomasin juuri että pääsen edeleen mellastamaan täällä.
p2.foorumi.info/keskusteluavanhoillisles...uudesta/viewtopic.php?t=2188&start=0 Tämä on Seppo Lohen alustus ja ajatelin katsoa mitkä raamtun paikat siinä ovat... ja miettiä miten ne sitten sijoutuvat kuvioon.. 28 Ja Jumala siunasi heitä, ja Jumala sanoi heille: kasvakaat ja lisääntykäät ja täyttäkäät maata, ja tehkäät se teillenne alamaiseksi; ja vallitkaat kalat meressä, ja taivaan linnut, ja kaikki eläimet, jotka maalla liikkuvat.. Moos. 1: 28 Luomakunnan alusta Jumala on luonut heidät mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.” (Mark. 10:6–9) ”Joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut.” (Mark. 10:14). ”Ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan” (Matt. 18:3, 5, 10) Rajatakseen heprealaisten voimakasta lisääntymistä farao antoi kätilöille käskyn tappaa välittömästi vastasyntyneet heprealaisten poikalapset Ja hän sanoi: Koska te autatte Hebreailaisia vaimoja heidän synnyttäissänsä, ja näette istuimella, jos on poika, niin surmatkaat häntä; mutta jos se tytär on, niin se eläköön.(2. Moos. 1:16) Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voisitte keskittyä rukoukseen: palatkaa sitten taas yhteen” Älkäät toinen toistanne vältkö, jollei se ole molempain suosiosta hetkeksi, että teillä jouto olis paastota ja rukoilla: ja tulkaat jälleen yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän himonne hillimättömyyden puolesta. (1. Kor. 7:5). ”merkiksi, jota vastaan sanotaan” Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, hänen äidillensä: katso, tämä on pantu lankeemiseksi ja nousemiseksi monelle Israelissa, ja merkiksi, jota vastaan sanotaan: (Luuk. 2:34). ”Joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä” Sillä joka tahtoo henkensä vapahtaa, hän hukuttaa sen; mutta joka henkensä hukuttaa minun tähteni, hän löytää sen. Matt. 16:25). Pitää tarkistaa ovatko nämä raamatun paikat edes näin... hmm ikähän tuo viimeinen paikka on... |
|
Viimeksi muokattu: 14.09.2009 13:27 Kirjoitti: hyshys.
|
Mitä mieltä???? 14.09.2009 13:42 #4
|
|
Tuot tuota
”merkiksi, jota vastaan sanotaan” Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, hänen äidillensä: katso, tämä on pantu lankeemiseksi ja nousemiseksi monelle Israelissa, ja merkiksi, jota vastaan sanotaan: (Luuk. 2:34). SL viitaa tälläiseen ennen käytämättömään raamatun paikaan ikään kuin se olisi ehkäisykiellon tukena. raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesi...mp;ref=Luuk.+2%3A1&rnd=1252917052995 Tässä linkki tuohon raamatun paikkaan. On vaikea nähdä näiden asiayhteyksien välillä yhteyttä. Vai ajateleeko SL että jos ehkäisyä olisi kätetty Jeesuskin olisi jäänyt syntymättä? |
|
|
Vs:Mitä mieltä???? 15.09.2009 01:56 #5
|
|
Yksi Herpertti on kysellyt samaa asiaa:
freepathways.wordpress.com/2009/07/15/herpert/ |
|
|
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.37 sekuntia