Hakomaja.net

• Etusivu
  • Linkit
  • Palaute
  • Keskustelu
    • Kategoriat
    • Viimeiset aiheet
    • Säännöt
    • Haku
  • Uskon foorumi
    • Pääfoorumi
    • Kristinuskoiset
    • IOK ja Gnosis
Muista
Salasana unohtunut?
Tunnus unohtunut?
Rekisteröidy
Artikkelit (Vl)
  • HISTORIA
  • HOITOKOKOUKSET
  • OPPI JA OPETUS
  • YLEISIÄ HUOMIOITA
Muut
  • Ajatuksia uskosta
  • Hakomajan Arkisto
  • Tiedotus
Dokumentteja
  • Ex-vl aiheisia julkaisuja
Pikalinkit
  • NettiRaamattu
Yhteistyökumppaneita:
  • Uskontojen Uhrien Tuki - UUT ry
  • Toipumisapu Kartetut ry
Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta:
  • Mopin palsta
  • VL-Foorumi
  • Rauhan Sanan foorumi
  • Suomi24 Vl-palsta
Eri suuntauksista:
  • Ex-Todistajien Veljesseura
  • Ex-Helluntailaisten Huitsinnevada
  • Uususkontojen Ex-Bhaktat
  • Mormonismi.net
  • Körttifoorumi
Yleiskristillistä:
  • EvLut Kirkko
  • Kotimaa24
  • Kristillinen linkkipankki

• Kategoriat
  • Viimeiset aiheet
  • Säännöt
  • Haku
Tervetuloa, Vieras
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Uskosta yleisesti

10 käskyä uudelle vuosituhannelle
(1 katselee) (1) vieras
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1

AIHE: 10 käskyä uudelle vuosituhannelle

10 käskyä uudelle vuosituhannelle 16.06.2008 15:37 #1

• Timo
Eri maiden ihmisiin tutustuminen auttaa avaamaan silmiä semmoisille asioille, joita ei suomalaisena tule muuten ajatelleeksi. Kun olen päässyt käymään kehitysmaissa työni takia, on maapallon rajallisuus ja ympäristön ja luonnon kahistava tila pannut vakavaksi.

Mitä me suomalaiset kristityt voitaisiin tehdä? Mitä me voisimme tehdä, niin että olisimme ennemmin osa ratkaisua kuin pahentamassa ongelmaa, joka on maailmanlaajuinen. Ja josta suurimman taakan kantavat maailman kaikkein köyhimmät ihmiset.

Kävin viikonloppuna sukujuhlassa Mäntässä, jossa oli tilaisuus käydä tutustumassa kuvataiteen kesänäyttelyyn. Siinä oli sama teema. Ihmisyyden taito. Ovella vierasta tervehti suuri banderolli: "Kymmenen käskyä uudelle vuosituhannelle". Se ei ollut Jumalan pilkkaa. Vaan se oli taiteilija Tea Mäkipään pohdinta ja kehoitus meille tavallisille ihmisille.

1. Älä lennä.
2. Kierrätä.
3. Pyöräile tai käytä julkisia kulkuvälineitä, älä omaa autoa.
4. Vältä muoviin pakattuja tuotteita.
5. Vältä lämmitys- ja ilmastointilaitteiden käyttöä kun voit.
6. Älä osta tuotteita jotka on tuotu kaukaa.
7. Jos et ole varma, tarvitsetko jotain, älä osta mitään.
8. Älä tee enempää kuin kaksi lasta.
9. Älä viljele tai rakenna neitseellistä vettä tai maata.
10. Tee näistä tavoitteista halpoja ja helposti saavutettavia.

Mitä sinä pystyt noudattamaan?
Itselläni on pieni perhe, kolme lasta, joten en ole rikkonut pahasti luontoa vastaan tuottamalla uusia kuluttajia. Meillä kierrätetään lastenvaatteita ja huonekaluja ja lajitelalan jätteet. Lapset ovat siinä innokkaimpia. Auto tosin on ja sillä ajan töihin. Voisin vaihtaa pöyräilyyn ja kuntokin nousisi. Voisin lopettaa Etelä-Afrikasta tuotujen viinirypäleiden oston... Mutta mitä se vaikuttaa sikäläisten köyhien elämään? Julkisten liikennevälineiden käyttöä pitäisi parantaa verovaroilla.

Täm ei suoraan koske vanhoillislestadiolaisuutta. Mutta lastemme tulevaisuus kiinnostaa varmasti kaikkia kristittyjä ja muitakin.
Vastaa Lainaa

Vs:10 käskyä uudelle vuosituhannelle 16.06.2008 15:55 #2

• hyshys
  • POISSA
Joitain on mahdotonta noudataa. Siinä mielessä nuo käskyt eivät ole oikeuden mukaisia kaikkia kohtaan. Vaikka ne ovatkin hyvät ja kanatettavat arvot.

1. Älä lennä. - en lennä

2. Kierrätä. - kaiken minkä voin

3. Pyöräile tai käytä julkisia kulkuvälineitä, älä omaa autoa. - näin, mutta auto on oltavat tai muuten elämisen edellytykset loppuvat

4. Vältä muoviin pakattuja tuotteita. - joiltain osin tuo on mahdotonta mutta muovin kierrätys on äärimmäisen helppoa!

5. Vältä lämmitys- ja ilmastointilaitteiden käyttöä kun voit. - liika lämmön säätö (kosteus) vahingoitaa rakennuksia!

6. Älä osta tuotteita jotka on tuotu kaukaa. - siltä osin kuin se on järkevää

7. Jos et ole varma, tarvitsetko jotain, älä osta mitään. - tämä on hyvä arvo jota kannattaa noudtaa

8. Älä tee enempää kuin kaksi lasta. - Älä tee yhtään lasta! Lasta ei tehdä se saadaan. Yhtään lasta todellakaan ei pitäisi kenenkään tehdä. Ehdottomuus onpa sitten kyse kahden yhden tai ehkäisemättömyyden puolesta johtaa aina kohtuutomuuten jonkun kohdalla.

9. Älä viljele tai rakenna neitseellistä vettä tai maata. - Pitäisi ainakin miettiä entistä tarkemmin kuinka maata ja ennen kaikke puhdasta vettä käytetään.

10. Tee näistä tavoitteista halpoja ja helposti saavutettavia - Jotkut ovat helposti saavutettavia jotkut mahdottomia saavuttaa.
Vastaa Lainaa

Vs:10 käskyä uudelle vuosituhannelle 16.06.2008 16:11 #3

• Timo
Mahtavaa Hys hys että otit pallon kiinni, ja heti. Kuinkahan monella muulla on yhtä hyvät periaatteet. Nostan hattua!

Olen samaa mieltä että lapsi aina saadaan, ei "tehdä". Mutta jokainen voi vaikuttaa omaan lisääntymiseensä. Hyvin yksinkertaisesti, turvallisella ehkäisyllä. Ei lapsia synny suurta joukkoa jos ehkäisee. Syntyvyyden rajoittamisen laajeneminen kaikkiin yhteiskuntiin ja uskontoihin on maailman toivo.
Vastaa Lainaa

Vs:10 käskyä uudelle vuosituhannelle 16.06.2008 16:38 #4

• hyshys
  • POISSA
En tiedä, itse odotin muovin kierrätystä kuin kuuta nousevaa!

Mitään niin idioottia en tiedä kuin sen että öljyä poltetaan (teollisuudessa) kun siihen kävisi muovi yhtä hyvin. (Lämmön tuotanto)

Suurperhe usin ei toki aina tarkoitaa myös piitaamattomuutta. Joudutaan menemään siitä mistä aita on matalin eli ei ehkä kierrätetä. Joudutaan valitsemaan ratkaisuja jotka eivät ole niin hyviä. Ja ehkä huomaamataan tulee myös riistettyä vähäosaisia, ainakin välillisesti.

Myönnän etten syö luomua enkä juo reilun kapan kahvia niin mm tupakan vilejlyyn käytetään niin paljon epä-eettisiä asioita että jo sen takia se pitäisi jokaisen uskovaisen tajuta jättää kauppaan.

Tupakoimattomuus on minusta ainoa eettisesti kestävä valinta.

Lähiruokaa ostan silloin kun se on järkevää. Mutta mitään järkeä ei ole tukea luomun kulettamista kalliilla bensalla? Sekään ei ole eettistä.
Vastaa Lainaa

Vs:10 käskyä uudelle vuosituhannelle 17.06.2008 13:36 #5

• Humanistilikka
Tosi hyviä ajatuksia! Mukava lukea, että myös vl-uskovainen pohtii näitä asioita vakavasti.

Juuri vl-yhteisöllä on hartioillaan suuri vastuu, koska vl-uskovaiset perheet kasvattavat suuren määrän seuraavan polven kulutuspäätösten tekijöitä! Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
hyshys kirjoitti:
Suurperhe usin ei toki aina tarkoitaa myös piitaamattomuutta. Joudutaan menemään siitä mistä aita on matalin eli ei ehkä kierrätetä. Joudutaan valitsemaan ratkaisuja jotka eivät ole niin hyviä. Ja ehkä huomaamataan tulee myös riistettyä vähäosaisia, ainakin välillisesti.

Myönnän etten syö luomua enkä juo reilun kapan kahvia niin mm tupakan vilejlyyn käytetään niin paljon epä-eettisiä asioita että jo sen takia se pitäisi jokaisen uskovaisen tajuta jättää kauppaan.

Tupakoimattomuus on minusta ainoa eettisesti kestävä valinta.

Lähiruokaa ostan silloin kun se on järkevää. Mutta mitään järkeä ei ole tukea luomun kulettamista kalliilla bensalla? Sekään ei ole eettistä.
Olen skabannut suurperheen ympäristöriskeistä Suomi 24ssä joidenkin kanssa, se riittäköön. Tosi on, että on suuri ero ympäristökuormassa, kun vl-pari tuottaa 116 uutta ihmistä (lapsenalasta) kuluttamaan luontoa, ja ei-vl pari taas neljä (4) uutta ihmistä. Siinä on vissi ero.

Tuo 116 lastenlasta on tosiasia, sillä Helsingin Sanomissa haastateltiin vl-pariskuntaa joka oli tuottanut muistaakseni 14 lasta ja 116 lastenlasta. Kuluttajien määrä on siinä moninkertaistunut yhdessä sukupolvessa.

Vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto ja lisääntymisen maksimointi on paitsi ympäristörikos, myös vakavassa ristiriidassa Raamatun luomiskertomuksen kehotuksen kanssa, jossa Jumala edellyttää ihmisen vaalivan ja suojelevan kaikkea luontoa.
Vastaa Lainaa

Vs:10 käskyä uudelle vuosituhannelle 17.08.2008 17:09 #6

• tuuli
Bay the way - sanoen laitankin tämän ihan vaan muistutukseksi.

Lapsen kymmenen käskyä vanhemmilleen
Ensimmäinen käsky

Minä olen vasta lapsi, sinun kauttasi olen olemassa. Älä

hylkää minua, sillä minulla ei ole muita vanhempia.

Toinen käsky

Älä turhaan moiti minua, sillä mitä enemmän minua moitit,

sitä vähemmän sinun sanasi minulle merkitsevät.

Kolmas käsky

Muista pyhittää aikaa myös minulle, sillä miten käytät aikasi,

niin jaat sydämesi, ja jollet minua rakasta, ei minusta koskaan tule ihmistä.

Neljäs käsky

Kunnioita poikaasi ja tytärtäsi, jotta myös hän oppisi kunnioittamaan

elämää sekä itsessään että muissa olennoissa.

Viides käsky

Älä tapa tunteitani, ajatuksiani ja yrityksiäni vähättelemällä,

välinpitämättömyydellä, uhkailulla tai pilkkaamalla, sillä minun pienet asiani ovat minulle suuria, etkä sinäkään osannut pienenä kaikkea.

Kuudes käsky

Älä tee aviorikosta, sillä minä kärsin siitä eniten.

Seitsemäs käsky

Älä varasta elämääni asettamalla kannettavakseni sinun täyttymättömiä

toiveitasi, kaunojasi tai harhojasi, sillä minun on tehtävä omat erehdykseni.

Kahdeksas käsky

Älä anna väärää todistusta todellisuudesta tyrkyttämällä

omaa katsomustasi, sillä minun tulee saada uskoa vaikket sinä uskoisi, toivoa, vaikket sinä toivoisi, sillä varsin pian minä tulen huomaamaan, ettet sinä ole kaikkitietävä, eikä se sinun arvoasi vähennä, jos olet antanut minulle mahdollisuuden.

Yhdeksäs käsky

Älä himoitse asioita, jotka eivät ole sen arvoisia, sillä

sinun halusi eivät voi olla vaikuttamatta minun elämääni.

Kymmenes käsky

Älä anna minulle kaikkea mitä minä haluan, sillä vapaamielisyytesi

on niin usein vain välinpitämättömyyttä, anteliaisuutesi huonoa omaatuntoa, suvaitsevaisuutesi ihanteitten sortumisesta syntynyttä voimattomuutta, taipuvaisuuteesi laiskuutta, juostavuuteesi periaatteettomuutta ja mukavuudenhalua

-Olemme kasvamassa, olemme uskomassa, Herra auta meitä kasvussa pienemmiksi itsessämme ja nähdäksemme asiat kristus-keskeiseti ja Sanan pohjalta.
Amen.
book-87927944bdc8fa325b58b4714a6e3166.gif
Vastaa Lainaa
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Uskosta yleisesti
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Toteutus: Kunena
Sivu luotiin ajassa: 0.33 sekuntia

Copyright © 2010 Hakomaja.net: Nimeä, Ei muutoksia - Creative Commons 1.0 Suomi lisenssi.
Kirjautumisen takana olevasta sisällöstä kaikki oikeudet pidätetään.