Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
Uskonnon käytäminen vallan välineenä
(1 katselee) (1) vieras
|
AIHE: Uskonnon käytäminen vallan välineenä
Uskonnon käytäminen vallan välineenä 30.07.2008 12:18 #1
|
|
Ihmettelijä
Nimenomaan tämä on taka-ajatukseni: en hyväksy, että uskonnon varjolla ihmisiä voidaan syrjiä samaan aikaan kun muualla yhteiskunnassa syrjintä tuomitaan. |
|
|
Vs:Uskonnon käytäminen vallan välineenä 30.07.2008 12:27 #2
|
|
Antaako usko tähän oikeutta pohjimiltaan?
Tämähän nousee aina esille ei vain uskonnon suhteessa muuhun yhteiskuntaan vaan myös miehen ja naisen välillä. Kuten myös aikuisen ja lapsen välillä. Itse ajatelen ettei Kristinusko anna oikeutta nostaa yhtään ihmistä sukupolesta tai iästä riipumatta eriarvoiseen asemaan muihin nähden. Ja ajatelen myös ettei usko anna oikeutta kenenkään alistamiseen tai vallan käytöön toista ihmistä kohtaan. On yllättävää että uskoa käytetään monellakin tavalla oikeutuksena vallan käytämiselle vl liikeessä. EI vain suhteessa naiseen ja lapseen. Vaan se väritää kaikkea kansakäymistä liikeen sisällä. Jos Jumala antaa meille oikeuden valita hyvästä ja pahasta ja käskee valitsemaan hyvän. Miksi me ihmiset haluamme väen vängällä olla sanomassa toiselle ihmiselle valitse tämä ja tämä. Ja sitten sekin että jokainen ihminen on elämänsä tulos. Toiset ihmiset eivät näyt käyvän elämän koluja edes peruskoulun vertaa ja toiset joutuvsat kämään ensin nuo koulut korkeakouluun asti ja sittenkin vielä opisekelmaan koko elämänsä ajan. NE jotka ovat vähiten käyneet elämän kouluja näyttävät myös olevan niitä jotka ovat pääseet elämästään niin etteivät ole joutuneet koskaan arvotamaan omia arvojaan lopuun asti. Ja heidän joukostaan myös löyty ihmiset jotka kaikkein eniten pyrkivät ehdottomaan ja kirjaimelliseen raamatun tulkintaan. En tiedä mitä muut ajatelevat mutta itse ajattelen että vallan käyttäminen liityy aina myös valikoiva halu lukea raamattua kuten myös kirjaimellinen raamatun tulkinta, valikoidaan se mikä tukee omaa edhotomuuta ja fundamentalismia. |
|
|
Vs:Uskonnon käytäminen vallan välineenä 30.07.2008 17:13 #3
|
|
Olen täysin samaa mieltä tästä hyshys:in kanssa. Ongelmahan ei ole yksin vl-liikkeen tai mitenkään uusi. Katolinen kirkko perustettiin pitkälti vallankäyttöä ajatellen ja Paavin valta sai aikaan sen, että uuden Paavin valintaa on historiassa usein edeltänyt kova ja kiero valtapeli sekä politikointi että saadaan omalle ryhmälle mieluisa Paavi.
En voi olla yhtymättä S24:llä Acimlaisen esittämiin ajatuksiin, että tietynlaiset opin tulkinnat paitsi mahdollistavat, niin myös johtavat siihen että ennenpitkää valtaa käytetään väärin. Jos Jeesuksen lunastama armo asetetaan oman joukon ja juuri tietyllä tapaa uskovan ihmisen vallan alle, niin hengellisiä ruumiita tulee varmasti. Paavin bannabulla on kaikille historiaa lukeneille tuttu. Vl:ien erottamiskäytäntö ei poikkea siitä paljoakaan. Molemmissa on täysin sama pohja. Ihminen on nostanut itsensä tuomarin asemaan ja tuomitsee ne jotka rohkenevat astua tämän ihmisen varpaille. Vaaditaan ehdotonta kuuliaisuutta ja tämän kohde on Jumalan sijaan ihminen. Pohjimmiltaan kristinusko on kuitenkin tasa-arvoinen ja Raamattu varottaa raatelevista susista. Tulee tästä aiheesta mieleeni vanha sisältöartikkeli Uskolla Uskontoja vastaan. |
|
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää. |
Vs:Uskonnon käytäminen vallan välineenä 03.08.2008 13:49 #4
|
|
Mielestäni terve usko vapauttaa ihmisen arki elämään ja palvelemaan toisia ihmisiä.
jos siitä tilee vallankäyttömanetelmä, ollaan pahasti harhauduttu totuudesta ja armosta. On paljonkin epätervettä hengellisyyden vääristynyttä vallankäyttöä, aina sitä ei ehkä huomata tai haluta tunnustaa, se saatta olla jopa tiedostamatonta. usko kulkee arkisissa asioissamme ja elämässämme ihan siinä vierellä. Vaikuttaen asenteissa ja käyttäytymisessä, sanoisinko hyvää hedelmää. Tai tulisi vaikuttaa. Kasvavia kun olemme kaiken elämämme, joko hyvään suuntaan tai sitten toiseen suuntaan. |
|
|
Vs:Uskonnon käytäminen vallan välineenä 03.08.2008 14:08 #5
|
|
itse olen nähnyt vl-uskon vallankäytön seurauksineen.
sanotaako ahti-kalastajan jumala tai kaimani tapio-metsän jumala, johonkin korkeampaan ihminen uskoo. se on sisäänrakennettu? oikeaan suuntaan kasvamme, kun itseemme olemme tyytyväisiä. ja saapasjaloin toivomme kuolevamme, ainakaan mua ei letkuissa roikoteta! |
|
musisoi edelleen, kun ei ymmärrä lopettaakaan
...mutta vakavammin : <Herra, Sinä tiedät paremmin kuin minä, että olen tulossa vanhaksi. Suojele minua tulemasta liian puheliaaksi ja ajattelemasta, että minun on sanottava painava sanani joka asiassa ja joka tilaisuudessa> |
Vs:Uskonnon käytäminen vallan välineenä 03.08.2008 20:40 #6
|
|
Aika moni ihminen haluaisi kuolla ns saappaat jalassa, mutta tosiasia on ettei se ajallinen loppu silti aina siinä muodossa saavu.
Joku on omaishoitajanakin aika pitkään, kulkien ja auttaen vaikka puolisoon monia vuosia 24/7 kaiken aikaa kiinni ollen toisessa, yötä päivää. Aina emme osaa nuorina luodata, mitä ikääntyminen tuopi taipaleellemme. Mutta aina on Vapahtja rinnalla jos niin haluamme. |
|
|
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.33 sekuntia