Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
Minuako manipuloitu?
(1 katselee) (1) vieras
|
AIHE: Minuako manipuloitu?
Minuako manipuloitu? 24.01.2010 18:55 #1
|
|
Olen herännyt outoon ja järkyttävään ajatukseen. Tuntuu kun minua olisi manipuloitu. Muokattu ja ajatuksia johdatettu. Pimitetty koko muu maailma ja pidetty tässä valheen ja pelon ja vaikenemisen ja kiristyksen yhteisössä. Olo on kuin petetty. Koko tähän astinen elämäni on kuin pahaa unta ja nyt olen avannut silmäni. On niin vaikea nähdä ja ymmärtää.
|
|
|
Vs:Minuako manipuloitu? 24.01.2010 20:21 #2
|
|
Kyllä. Sinua on manipuloitu. Voit toki lohduttautua sillä, että kasvatus ja varsinkin tiiviissä uskonyhteisössä kehittyminen on aina tietynlaista manipulointia, jonka joskus joko tiedostaa - tai sitten ei. Itse olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että epäilevä tuomaani heräsi hyvin nuorena ja henkinen kehitys uskon ja epäuskon suhteen on ollut siinä mielessä seesteistä. Minkä ikäinen olet, jos saan kysyä?
Hyväksy "silmien avautuminen". Keskustele, ota asioista lisäselvyyttä. Etsi "vapautumisestasi" positiivisia puolia, älä syyllistä manipuloijia, koska he luulevat tekevänsä oikein. Älä anna anteeksiantosi kuitenkaan olla este oman tietoisuutesi kehittymiselle. Siinä jotain haja-ajatuksia. |
|
|
Vs:Minuako manipuloitu? 25.01.2010 13:31 #3
|
|
Samanlainen petetty olo on ollut minun tunteenani pitkään. Koko elämä huijattu pahasti ja eräänä päivänä ymmärsin sen. Vähän kuin "uskoon tulo", mutta eri suuntaan
|
|
|
Vs:Minuako manipuloitu? 25.01.2010 14:00 #4
|
|
Sidottu jo kirjoittikin, että kaikki kasvatushan jossain mielessä on manipulointia. Sanalla manipulointi vain on sellainen negatiivinen sävy, pahimmillaan "tarkoituksellista harhaan johtamista". Jos olet vl-perheeseen syntynyt, niin tuskin tällainen manipulointi on muuta kuin omien asenteiden ja uskomusten edelleensiirtämistä seuraavalle sukupolvelle. Se, mitä ei välttämättä tiukkapipoisissa uskonnoissa opi, on sen opetuksen ja kasvatuksen kyseenalaistaminen.
Avaan tähän vähän toistakin näkökulmaa: jos nuori ihminen identiteettiä muodostaessaan on ahdasmielisen kasvatuksen tai uskonyhteisön "vanki", hän ei välttämättä kykene muodostamaan kokeilujen ja erehdysten kautta omaa identiteettiään, vaan identiteetti on "omaksuttu" tai "lainattu". Tästä asiasta lisää wikipediasta, Identiteetti ja minäkuvan kehitys. Itsestäni ajattelen, että tuo "oman identiteetin" puute oli jonkinlainen ongelma vl-aikana. Omaa identiteettiä ja sitä, mihin se perustuu, onkin sen jälkeen tullut mietittyä. |
|
|
Vs:Minuako manipuloitu? 25.01.2010 14:17 #5
|
|
Pieni ihminen pohdiskelit mielestäni oleellisia asioita
Laitan tähän pätkän tuolta sivulta lainaamaani tekstiä: Minäkuvan kehitys Päivi Fadjukoffin mukaan identiteetin kehitykseen kuuluu, että ihminen pääsee kokeilemaan erilaisia asioita, näkemään mahdollisuuksia, pohtimaan monenlaisia ajatusmaailmoja ja valitsemaan niiden väliltä. Vanhenpien rooli kehityksen alkuvaiheessa on tärkeä. Nuoret tarvitsevat tukea siinä vaiheessa, kun he murrosiässä alkavat verrata perheen arvoja muun maailman tarjontaan. Vanhempien tulisi tällöin ymmärtää ja sietää se, että nuoret voivat kyseenalaistaa vanhempiensa arvot ja tehdä toisenlaisia valintoja kuin nämä.[2] [muokkaa] Oma identiteetti vai omaksuttu identiteetti Vanhemmat saattavat avata tai sulkea nuoren mahdollisuuksia maailmankuvan rakentamisessa uskonnollisen, ideologisen tai ammatillisen taustansa vuoksi. Tämä voi johtaa siihen, ettei identiteetti välttämättä olekaan oma, vaan omaksuttu, jolloin ihmisen elämästä tulee muiden asettamien odotusten suorittamista. Omaksuttu identiteetti on tällöin ihmiselle taakka. Omaksutun identiteetin varassa elävät ovat hyvin auktoriteettiuskoisia eli tekevät kyseenalaistamatta, mitä käsketään.[3] Identiteetti on vahva ja kypsä silloin, kun ihminen tuntee pystyvänsä toteuttamaan itseään ja elää sopusoinnussa itsensä, valintojensa ja arvojensa kanssa kaikilla elämän alueilla. Jos identiteetti on kunnossa, ihminen kestää luhistumatta kriisejä, kuten avioero ja työttömyys. Vahva identiteetti kasvattaa myös joustavuutta, muutosten sietoa ja menestystä työelämässä. [4] Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan ihmiset työskentelevät mieluiten sellaisten ihmisten kanssa, joilla on kypsä identiteetti. Heitä pidetään muita älykkäämpinä, ymmärtäväisempinä ja työyhteisöön parhaiten sopeutuneina, koska he ovat itse punninneet vaihtoehtonsa ja perustellusti päätyneet valintoihinsa ja voivat siksi puolustaa omia ajatuksiaan ja ymmärtävät myös toisten mielipiteitä.[5] |
|
--------------
Omat kokemukset yhteiseksi hyödyksi. Toisten kokemukset omaksi hyödyksi.
Viimeksi muokattu: 25.01.2010 14:41 Kirjoitti: TeeL.
|
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.34 sekuntia