Hakomaja.net

• Etusivu
  • Linkit
  • Palaute
  • Keskustelu
    • Kategoriat
    • Viimeiset aiheet
    • Säännöt
    • Haku
  • Uskon foorumi
    • Pääfoorumi
    • Kristinuskoiset
    • IOK ja Gnosis
Muista
Salasana unohtunut?
Tunnus unohtunut?
Rekisteröidy
Artikkelit (Vl)
  • HISTORIA
  • HOITOKOKOUKSET
  • OPPI JA OPETUS
  • YLEISIÄ HUOMIOITA
Muut
  • Ajatuksia uskosta
  • Hakomajan Arkisto
  • Tiedotus
Dokumentteja
  • Ex-vl aiheisia julkaisuja
Pikalinkit
  • NettiRaamattu
Yhteistyökumppaneita:
  • Uskontojen Uhrien Tuki - UUT ry
  • Toipumisapu Kartetut ry
Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta:
  • Mopin palsta
  • VL-Foorumi
  • Rauhan Sanan foorumi
  • Suomi24 Vl-palsta
Eri suuntauksista:
  • Ex-Todistajien Veljesseura
  • Ex-Helluntailaisten Huitsinnevada
  • Uususkontojen Ex-Bhaktat
  • Mormonismi.net
  • Körttifoorumi
Yleiskristillistä:
  • EvLut Kirkko
  • Kotimaa24
  • Kristillinen linkkipankki

• Kategoriat
  • Viimeiset aiheet
  • Säännöt
  • Haku
Tervetuloa, Vieras
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus

Ketkä lukevat Päivämiestä?
(1 katselee) (1) vieras
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

AIHE: Ketkä lukevat Päivämiestä?

Ketkä lukevat Päivämiestä? 31.01.2010 13:27 #1

• x-vl
  • POISSA
Näillä vl-palstoilla lainataan Päivämiehen kirjoitukisia. Niihin viitataan ja niitä pyydetään lukemaan. Oletetaan, että Päivämiehen viestit menevät perille ja vaikuttavat jotenkin sisällä ja ulkona oleviin.

Päivämies on vl-liikkeen ja SRK:n virallinen julkaisu. Eihän sinne kuka tahansa vl voi kirjoittaa ja lehteen päästetyt kirjoitukset ovat käyneet tietyn tarkastuksen läpi. Ne on oikeassa SRK-laisessa hengessä kirjoitettu. Liikkeen virallinen linja opissa ja elämässä näkyy niissä. Ne ovat tienviittoja taivastiellä ja omantunnon tarkastelemisessa, että oma omatunto vastaisi vl-seurakunnan yhteistä omaatuntoa. Niistä näkyy vl-uskon ihanteet, joihin raittiilla tavalla uskomassa oleva vl haluaa yhtyä mielessään ja sovittaa elämänsa sen mukaiseksi. Jos kaikki pysyisivät siihen, niin vl-maailma olisi paras mahdollinen maan päällä ollessaan! Oikein ihanneyhteisö ja -seurakunta!

Mutta kuka lukee Päivämiestä? Me kriittiset ex-vl:t olemme arkeria Päivämiehen lukijoita. Seuraamme liikkeen sydänääniä sitä kautta ja ajattelemme, että lehti on liikkeensä peilinä. Vertailemme sitä entisiin ja teemme päätelmiä sen mukaan nyky-veeällistä.

Peilikuva särkyy, kun tutustuu tai törmää erilaisiin vl-uskovaisiin kentällä. Se hajoaa tosi pieniin osiin, eikä siitä näy mitään! Tuntee olevansa kuin pimeässä huoneessa, jossa ei näe mitään ja jossa huonekalut on siirretty eri paikkoihin ja ne liukuvat edes takaisin paikallaan. Muistikuvat ja havainnot hämärtyvät ja aina tulee peräseinä tai muu este eteen. Käsikopelolla saa tunnustella, mitä on missäkin, onko missään mitään! Keskustelu tyrehtyy erimielisyyksiin ja omituisiin opin tulkintoihin. Minua neuvotaan ja paheksutaan: "olet ennakkoluuloinen, ei se niin ole, ajattelen itse, se ei ole syntiä, mutta tuo mitä sanot on syntiä, omatunto kertoo minulle, seurakunta ei määrää, jne jne..."

Minulla ei ole vl-laseja, että näkisin tuossa huonessa! Minä tunnen olevani sokea, en osaa liikkua ennestään tutussa huoneessa, vaan lyön päätäni seinään että viimeinenkin järkevä ajatus sammuu. Haluan ulos päivänvaloon ja raittiiseen ilmaan - äkkiä....

Kun kyselen ihmeissäni, mitä Päivämies tarkoitti esim. maailmallisella musiikilla tai meikkaamisella, niin saan vastauksen vl:ltä: en lue Päivämiestä, se ahdistaa, PM-kirjoittajat siellä eivät tunne aiheitaan, elän oman omantuntoni mukaan, tulkoot sanomaan jos teen väärin, silti pidän käsitykseni"

Päivämiehessä oli pääkirjoitus seksuaalisesta väkivallasta.
Kuka vielä kuvittelee, että siihen syyllistyneet lukevat Päivämiehetä ja tulisivat synnintuntoon? Jos esim. vl-ope ei lue sieltä yläkoulua käsitteleviä kirjoituksia niin lukeeko vl-pedofili sieltä omaa asiaansa koskevaa pääkirjoitusta?

En enää kuvittele näin tapahtuvan.
Päivämiehen vaikutus muutokseen on täysi nolla?
Paitsi tiukkahenkiset saavat sieltä ruokansa omaan tiukkuuteensa ja kukaan ei voi heitä kovuudesta ja rakkaudettomuudesta nuhdella. Hehän ajattelevat ja elävät SRK-ihanteiden mukaan!
Viimeksi muokattu: 31.01.2010 13:30 Kirjoitti: x-vl.
Vastaa Lainaa

Vs:Ketkä lukevat Päivämiestä? 31.01.2010 14:48 #2

• hyshys
  • POISSA

Kun kyselen ihmeissäni, mitä Päivämies tarkoitti esim. maailmallisella musiikilla tai meikkaamisella, niin saan vastauksen vl:ltä: en lue Päivämiestä, se ahdistaa, PM-kirjoittajat siellä eivät tunne aiheitaan, elän oman omantuntoni mukaan, tulkoot sanomaan jos teen väärin, silti pidän käsitykseni"

Niin eivät vl itsekään tiedä mitä PMS kirjoituksilaan tarkoitaa. Eikä olekaan tarkoitus. Minusta onkin tarkoitus roikutaa ihmisä epätietoisuudessa ja epävarmuudessa. Pitää ihminen ainaisessa piinassa ja epätietoisuudessa siitä onko uskomassa ja onko nimi elämän kirjassa vai ei... Aina epävarmalla tunnollla.

En usko että kukaan ihminen voi tai haluaa kohdata PMS fundamentalismia ja lähteä peilaamaan sitä omaan elämään. Kaikki löytävät noista kirjoituksita paljon selliasta mitä eivät voi kokea ja tunea omaksi elämäkseen ja ajatuksiskeen.

Kuitenkin enne kaikkea ulkon olevat ei-vl joutuvat kohtaamaan tuon todellisuuden sen että heiltä uskon hedleminä vaaditaan fundamentalimin täytämistä. Sanoisin niin että ukona olevalta tai ulos joutuneelta vaaditaan enemän kuin niitä jotka talostelevat liikeen sisällä. Se joka on epäonnistunut "silminnähtävästi"...Siltä myös vaaditaan huomatavasti "parempaa" kivoitusta ja enemmän osoitusta siitä että haluaa vaeltaa tämän jokon mukana.

Musta päivämiehen tarkoitus on vain luoda illuusiota ja kiilotaa julkisuuskuvaa ja antaa totuudenvastaista tietoa. Tuollaista kuvaa ihmiset antaa ulospäin ja toinen toisilleen...
Vastaa Lainaa

Vs:Ketkä lukevat Päivämiestä? 31.01.2010 22:47 #3

• x-vl
  • POISSA
Päivämies-lehden sanotaan olevan vl-uskovaiselle vahvistukseksi uskossaan ja ulkopuolisille suunnan näyttäjäksi Jumalan valtakunnan etsimisessä.

Toki sieltä seura- ja muut ilmoitukset luetaan varmastikin, mutta ketkä lukevat vahvistuksekseen virallisen linjan selontekoa oikeasta vl-kilvoittelusta? Miten niitä haluaa lukea, jos ne ahdistavat? Ehkä ne siksi jäävät lukematta? On kai parempi ottaa mallia lähipiirin vaelluksesta, koska siellä on tilaa hieman vapaammalle elämiselle, perheen tai suvun antamissa sovellutuksissa.

Virallinen linja tekee elämän monesti niin vaikeaksi, että arjessa ovat sitten tuhannet eri vaihtoehdot ja muunnelmat käytössä. Se sallitaan nykyisin. Pääasia on, että pysymällä porukassa haluaa vahvistaa yhteisön rauhaa ja yhdenmukaisuutta. Vaikka se onkin vain pintaa ja pahimmillaan salaista kaksoiselämää!

Minä olen ns. hirttäytynyt rehellisyyteeni tuossa kohdassa, koska minusta se on väärin. Haluan puhua siitä näin julkisesti.
Viimeksi muokattu: 31.01.2010 22:47 Kirjoitti: x-vl.
Vastaa Lainaa

Vs:Ketkä lukevat Päivämiestä? 01.02.2010 00:21 #4

• Joosua
x-vl mm.:

Päivämiehessä oli pääkirjoitus seksuaalisesta väkivallasta.
Kuka vielä kuvittelee, että siihen syyllistyneet lukevat Päivämiehetä ja tulisivat synnintuntoon? Jos esim. vl-ope ei lue sieltä yläkoulua käsitteleviä kirjoituksia niin lukeeko vl-pedofili sieltä omaa asiaansa koskevaa pääkirjoitusta?

Nythän tuo sitten nähdään, onko PM:llä enää entisenlaista otetta ja arvovaltaa jäsenistöönsä. PM:n viesti insestiin ja pedofiliaan liittyen ei kyllä jätä paljon selityksille sijaa. Mikäli kyseistä julkaisuaa ylipäätään enää kukaan lukee, omatunnon pitäisi kolkutella monessa paikassa.
Vastaa Lainaa

Vs:Ketkä lukevat Päivämiestä? 01.02.2010 00:30 #5

• Carlo
  • POISSA
x-vl:
Toki sieltä seura- ja muut ilmoitukset luetaan varmastikin, mutta ketkä lukevat vahvistuksekseen virallisen linjan selontekoa oikeasta vl-kilvoittelusta? Miten niitä haluaa lukea, jos ne ahdistavat? Ehkä ne siksi jäävät lukematta? On kai parempi ottaa mallia lähipiirin vaelluksesta, koska siellä on tilaa hieman vapaammalle elämiselle, perheen tai suvun antamissa sovellutuksissa.

Luulen, että aika monella nuo jutut jäävät kyllä lukematta. Muistan miten itse nuorena luin lehdestä vain seurailmoituksia lauantai-iltana kun mietittiin mihin mentäisiin. Vähän myöhemmin tuli sitten myös vilkaistua langenneiden (lue kihlautuneiden ) palstaa, sattuisiko siellä olemaan ketään tuttuja. Muuten varoin kyllä visusti koskemasta koko lehteen. Enkä kyllä vanhempanakaan ole viitsinyt kyseisen lehden juttuihin juuri kajota. Yleensä olen lehden vain selannut läpi ja katsonut onko ketään tuttuja kuvissa jne. Nyt kun olen tehnyt itselleni selväksi suhtautumiseni yhteisön oppeihin on lehteä jo huomattavasti helpompi lukea. Enää se ei ahdista, on vain varottava, ettei naura ääneen jos muita on lähistöllä. Niin elämälle vierailta nuo kirjoitukset monesti tuntuvat. Tuntuu, että onko liikkeen johto noin tietämätön tosiasioista vai halutaanko vain muistuttaa vanhoja ihannekuvia ja näin kiillottaa kuvaa niin sisälle kuin ulospäinkin.
Vastaa Lainaa

Vs:Ketkä lukevat Päivämiestä? 01.02.2010 13:32 #6

• x-vl
  • POISSA
Aloin itsekin miettiä, millä mielellä luin Päivämiestä silloin, kun olin vielä vl ja oikeassa uskonkuuliaisuudessa seurakuntaan päin.

Vl-parannuksenteon jälkeen lehti kiinnosti kovasti ja sieltä imi itseensä kaiken mahdollisen jumalallisena totuutena. Saihan siitä eväitä puhutella entisiä ystäviä ja pystyi jopa perustelemaan uutta ratkaisuaan. Samoin seuroja kuunteli korvat ja sydän avoimena.

Sitä kesti vuosikausia, eivätkä epäilykset saaneet valtaa sisälläni. Pienet masennuksen tai pettymyksen poikaset ja ristiriitaiset ajatukset halusi syntinä uskoa anteeksi. Silloin Päivämies oli tuoreena viinipuun lehtenä tuomassa ilosanomaa minulle raukalle, laitimmaisen tuntoiselle. (En kyllä ollut laiteilla vaan keskeltä uskomassa!)

Vuonna -75 alussa Päivämies toi minulle suuren ahdistuksen ja helvetinpelon. Se herätti minut näkemään, ettei vl-ihannemaailma ollut minulle mahdollinen, enkä jaksa enää uskoa siihen! Siihen asti olin uskonut ja halunnut ojentaa itseäni sen mukaan.

Sen jälkeen Päivämies näytti viikosta viikkoon toisenlaiset kasvonsa. Aikaisemmin en ollut niitä halunnut nähdä.

Jos olisin jättänyt Päivämiehet lukematta ja ohittanut omat havaintoni ja ahdistukseni, niin ehkä olisin vielä vl-porukoissa?
Mutta avasin suuni ja ääneen ihmettelin sitä ristiriitaa, mikä tulee vl-ihanteiden ja tavallisen elämisen välille. Minä en päässyt sen yli, enkä voinut tehdä siitä parannusta. Minut hoidettiin ulos, koska olin noussut seurakunnan käsityksiä eli ihanteita vastaan. Juuri niin ihanteita vastaan! Minusta ne eivät voineet olla ihanteita, koska ne täysin onnistuneinakin johtaisivat elämälle ja lähimmäisyydelle vieraisiin ja rakkaudettomiin ratkaisuihin.

Samalla ihanteet ovat mielestäni ristiriidassa käytännön kanssa. Kunnon tiukkis-vl-uskovainenkaan ei voi niitä toteuttaa eikä edes oikeasti halua niihin päästäkään, vaikka ehkä itsekin niin luulottelee? Minusta se on teeskentelyä, jos esim. sairas äiti ei itse muka halua, että lastentulo loppuu, mutta antaa jumalattomien lääkäreiden tehdä hänen puolestaan erinäisiä toimenpiteitä, ettei raskaus ole enää mahdollinen. Sitten vl voi muille sanoa, että kyllä minä olisin halunnut, mutta Jumala ratkaisi kohdallani tämän asian omalla tavallaan. (Katselee seiniä samalla...)

Päivämiehessä on tällaisia tapauksia kerrottu. Ja olenpa itsekin niitä kuullut...
Viimeksi muokattu: 01.02.2010 13:39 Kirjoitti: x-vl.
Vastaa Lainaa

Vs:Ketkä lukevat Päivämiestä? 02.02.2010 00:28 #7

• gepardi
  • POISSA
Minä luin ennen vanhaan Päivämiestä (mm. pääkirjoituksen ja kolumnin) sekä kuuntelin seuroissa puheita. Ehkä minä olenkin joutunut Päivämiehen lukemisen ja puheiden kuuntelemisen kautta ulos "Jumalan valtakunnasta".

Päivämiehen tilaus piti lopettaa, kun ei enää viitsinyt lukea eikä tukea sitä, kun teksti alkoi tuntua aivan järjettömältä. Seuroissa käynti piti lopettaa, kun ei niissä puheissa ollut mitään sisältöä tai "annettavaa". Jos olisin jättänyt lukematta ja kuuntelematta, ehkä hörppäilisin edelleen kahveja sunnuntai-iltaisin ry:n kahviossa.
Vastaa Lainaa

Vs:Ketkä lukevat Päivämiestä? 02.02.2010 15:35 #8

• x-vl
  • POISSA
G:lle!

Sinun viestistäsi tuli mieleeni että jos meinaa vl:ssa vapain tunnoin ja iloisesti olla mukana, niin parempi kun ei lue SRK-julkaisuja eikä kuuntele saarnoja tarkemmin. Jos niin tekee, voi herätä voimakkaita epäilyksiä ja tuntemuksia, ettei enää jaksa olla uskoamssa vl-joukon mukana! Varsinkin opilliset, tiukat varoituksensanat ja tienviitat tulevat herkille ja rehellisille talostelijoille uskomisenesteeksi. Ainakin minä olin tuollainen vl aikoinaan.

Voisin melkein tehdä määritelmän, että sellaiset vl:t, jotka sydämenhalulla ja mielellään lukevat ja kuuntelevat vl-ihanteista, ovat oikeita SRK-laisia. Niitä joiden sanotaan olevan 'raittiisti uskomassa'. He ovat sitä SRK:n ydinporukkaa, joka valtaan päästyään on valmis vaikka hoitokokouksia pitämään. Kaikkienhan pitäisi olla samanlaisia uskovaisia ja vl-laiteilla olevat pitäisi rakkaudella (?) kehoittaa ja pakottaa (!) tulemaan keskemmälle.
Viimeksi muokattu: 02.02.2010 15:39 Kirjoitti: x-vl.
Vastaa Lainaa

Vs:Ketkä lukevat Päivämiestä? 02.02.2010 16:02 #9

• Joosua
x-vl:
Voisin melkein tehdä määritelmän, että sellaiset vl:t, jotka sydämenhalulla ja mielellään lukevat ja kuuntelevat vl-ihanteista, ovat oikeita SRK-laisia. Niitä joiden sanotaan olevan 'raittiisti uskomassa'. He ovat sitä SRK:n ydinporukkaa, joka valtaan päästyään on valmis vaikka hoitokokouksia pitämään. Kaikkienhan pitäisi olla samanlaisia uskovaisia ja vl-laiteilla olevat pitäisi rakkaudella (?) kehoittaa ja pakottaa (!) tulemaan keskemmälle.

Ihan kirjaimellisesti (eikä melkein) tuo määritelmäsi pitää paikkansa. En tiedä, suraatko vl-foorumia, mutta selkeimmin tuo määritelmäsi näkyy ja toteutuu nettipalstoilla vl-foorumilaisten ja vl-moppilaisten vuoropuhelussa. Tämä asetelma on erittäin selkeänä nähtävissä. Vaikka nykyisin, kun SRK on täysin hiljaa opillisista kysymyksistä, vl-foorumilaisten oletuksena ja lähtökohtana on 1970-lukulainen SRK-opetus, johonka nojaavat ja oikeaksi opiksi uskovat. Itse olen ollut havaitsevani, että ajattelutavalltaan liberaalit vl:t ovat jo selkeästi enemmistönä vl-liikkeessä, mutta varovaisesti kuitenkin vielä näitä näkemyksiä uskalletaan tuoda esille tuomioiden pelossa.
Vastaa Lainaa

Vs:Ketkä lukevat Päivämiestä? 02.02.2010 16:05 #10

• Acimlainen
  • POISSA
Minä luen silloin tällöin Päivämiestä netissä ja olen huomannut että siellä toistuvasti sekoitetaan Jumala ja vanhoillislestadiolaiset/SRK keskenään.
x-vl:
Voisin melkein tehdä määritelmän, että sellaiset vl:t, jotka sydämenhalulla ja mielellään lukevat ja kuuntelevat vl-ihanteista, ovat oikeita SRK-laisia. Niitä joiden sanotaan olevan 'raittiisti uskomassa'. He ovat sitä SRK:n ydinporukkaa, joka valtaan päästyään on valmis vaikka hoitokokouksia pitämään.
Nuo tuommoiset ovat just niitä jotka luulevat että vl/SRK on Jumala. He ovat "raittiisti uskomassa" SRK:hon ja niiden pomoihin. x-vl:
Kaikkienhan pitäisi olla samanlaisia uskovaisia ja vl-laiteilla olevat pitäisi rakkaudella (?) kehoittaa ja pakottaa (!) tulemaan keskemmälle.
Jokainen firmahan haluaa mahdollisimman paljon kanta-asiakkaita!
Raamatussa sanotaan että Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia. Noin selvästi sanotaan Raamatussa tuo, eikö sen jo melkein kapalokersakin ymmärrä? Mutta vl.t eivät näköjään.
Totuus on totuus, eikä kenelläkään ole siihen yksinoikeutta. (Gary R. Renard: Kuolematon Todellisuutesi)
Viimeksi muokattu: 02.02.2010 16:09 Kirjoitti: Acimlainen.
Vastaa Lainaa
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Toteutus: Kunena
Sivu luotiin ajassa: 0.50 sekuntia

Copyright © 2010 Hakomaja.net: Nimeä, Ei muutoksia - Creative Commons 1.0 Suomi lisenssi.
Kirjautumisen takana olevasta sisällöstä kaikki oikeudet pidätetään.