Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
Väärän kuvan antaminen Raamatun sanasta
(1 katselee) (1) vieras
|
AIHE: Väärän kuvan antaminen Raamatun sanasta
Väärän kuvan antaminen Raamatun sanasta 31.01.2010 19:57 #1
|
|
Varoitus: Tästä keskusteluketjusta voi helposti tulla "gepardin saivarteluketju".
Minua häiritsee välillä varsin paljon SRK-lehdistössä esiintyvä tapa laittaa raamatunkohtia lauseiden ja kappaleiden perään, vaikka se lause taikka kappale ei sisällöltään vastaa sitä kirjoitettua tekstiä. Tällä tavalla minusta lukija saa väärän kuvan siitä, mitä Raamatussa sanotaan siitä asiasta. Yleensä kirjoittaja sisällyttää omaa, joskus hyvinkin vahvaa tulkintaansa tekstiin, mutta siitä huolimatta viittaa Raamattuun ikään kuin ajatus olisi suoraan sieltä. Esimerkkinä SL:stä pätkä, Vinnurva kirjoittaa: Paavali kehottaa olemaan toimeliaita ja hoitamaan virkansa hyvin, olipa kysymyksessä opettaminen, neuvominen, hallitseminen tai armahtaminen. Omastaan jakamisenkin tulisi tapahtua vakaalla mielellä. Tämän jälkeen Paavali kohdistaa sanansa jokaisen omaan uskonkilvoitukseen. Hän kehottaa olemaan hengessä palavat ja palvelemaan Herraa. Toisin sanoen tulee osoittaa kuuliaisuutta Pyhän Hengen neuvoille ja antaa koko elämänsä pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Paavalin mukaan tämä on toimellista jumalanpalvelusta (Room. 12:1). Room. 12:1 (1776) "Niin neuvon minä teitä, rakkaat veljet, Jumalan sydämellisen laupiuden kautta, että te antaisitte teidän ruumiinne eläväksi, pyhäksi ja Jumalalle otolliseksi uhriksi, joka on teidän toimellinen jumalanpalveluksenne." Mutta sanomalla "Paavalin mukaan tämä" Vinnurva viittaa minusta laajemminkin siihen, mitä on aiemmin kirjoittanut, vähintäänkin edelliseen virkkeeseen. Ja todellakin tuo, mitä hän kirjoittaa tuossa edellä, on pääosin samaa sanomaa, josta Paavali tuossa 12. luvussa kirjoittaa roomalaisille. Oikeastaan kaikki muu on lähes suoraan roomalaiskirjeestä, paitsi kohta "toisin sanoen tulee osoittaa kuuliaisuutta Pyhän Hengen neuvoille". Kun kirjoittaja viittaa epämääräisesti sanalla tämä aiemmin kirjoittamaansa, hän ikäänkuin sisällyttää Paavalin Roomalaiskirjeen sanomaan ajatuksen "tulee osoittaa kuuliaisuutta Pyhän Hengen neuvoille". Paavali kuitenkin vain kirjoittaa: "Älkäät olko hitaat töissänne. Olkaat palavat hengessä. Palvelkaat Herraa." (Room. 12:11) |
|
|
Vs:Väärän kuvan antaminen Raamatun sanasta 31.01.2010 21:55 #2
|
|
Niin itse asiassa SRK julkaisu Kestääkö perhe käytää toisenlaista taktiikaa..
Olavi vallivaara Haureuden syntien vältämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa (1. kor 7:2) 2 Mutta huoruuden tähden pitäköön kukin oman vaimonsa, ja jokainen pitäköön oman miehensä. (1776) 2 mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa.(1992) 2 mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä. (1938) Ensinnäkään tuo lainaus ei ole misään käänöksestä vaan siinä on väänetty useammastakin käänöksestä raamatun näköinen lause. Tuosta kirjasta niitä löytyy useampia. Valli vaara jatkaa - Seksuaalisuus kuuluu olemukseemme ja Jumala tarkoitti sen toteutumaan avioliitossa.... Jumalan tahdon mukainen sukupuolielämä lisää rakkautta ja tuotaa iloa molemmille. Sunnin vääristämänä siitä voi tulla myös pahaa ja likaista. Avioliiton kautta jumala jatkaa luomistyötään. Hän siunaa lapsia sallimuksen mukaan. Siinäkin asiassa luotamme jumalaan.... Minusta on ilmeistä että tuo huoruuden synti termin käyttäminen on tarkoituksellista ja sitä seuraa viitaukset rivien välistä "millaista se likainen ja syntinen sukupuolielämä on". Ja kolmaskin taktiika löytyy tuosta kirjasta Kaikki teologisesti hankalat aiheet kuten lasten vastaan ottaminen lahjoina on annettu naiskirjoitajille eivätkä sisällä juurikaan raamatun lainauksia. Miksiköhän? Ainoastaantämä lainaus löytyy tuosta Sirkka Väntilän kirjoutuksesta (PS:127:3 ja 139:13-14) "miksi sitten haluamme otaa vastaan meille uskotout lahjat?. Syy on hyvin yksinkertainen:uskomme etä jumala on luoja" Ja perusteena kätetään Ps 127 3 Katso, lapset ovat Herran lahja, ja kohdun hedelmä on anto. ja PS:139 13 Sinun hallussas ovat minun munaskuuni: sinä peitit minun äitini kohdussa. 14 Minä kiitän sinua sen edestä, että minä niin aivan ihmeellisesti tehty olen: ihmeelliset ovat sinun tekos, ja sen minun sieluni kyllä tietää. Tässä ovat ne raamatun paikat joilla sokeaa uskoa luomistyön jatkajana perustellaan. Tämäkin on mielenkiintoinen Olavi Voittonen Jumala loi ihmisen kuvakeen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät (1.moos 1:27) .... Ja jatkaa...Ihmisen tarkoitus on elä Luojan yhteydessä ja toteutaa miehenä ja naisena toistensa kumpaneina hänen luomisjärjestystään. Misään raamatussa ei puhuta ihmisestä luomistyön jatkajana.Ja toisaalta Jeesus sanoo niin kuin Isä lähetti minut niin minä lähetän teidät. Herää kysymys oliko Jeesus täällä Jumalan luomistyön jatkajana? Minusta raamatu ei kerro että niin olisi vaan Jeesuksen tehtävä oli jotain ihan muuta. Toki meidän luotiin kumpaneiksi toisillemme toki meissäkin on se suvunjatkamisen vietti. Mutta mutta... Mutta mutta - lisäänntykää ja täytäkää maa käskyn sijasta Jeesus puhui paljonkin siitä- menkää ja tehkää kaikki kansat minun optuslapsiskeni.. |
|
Viimeksi muokattu: 31.01.2010 22:00 Kirjoitti: hyshys.
|
Vs:Väärän kuvan antaminen Raamatun sanasta 19.05.2010 19:08 #3
|
|
Päivämiehen pääkirjoituksesta 19.5.2010
Ripin vastaanottaja on vastuullinen kuin kuka tahansa jostain rikoksesta muuten tietoiseksi tullut: ”Joka varkaan kanssa on osallinen, hän vihaa sieluansa, niin myös se, joka kuulee kirouksen ja ei ilmoita” (Sananl. 29:24). Jumalan avulla osataan toimia niin, että samalla kun varjellaan ehdotonta rippisalaisuutta, huolehditaan, että salattu rikos mennään kertomaan poliisille. Rippi-isän ja -äidin tehtävä on ensisijaisesti armahtajan tehtävä mutta rikoksen tapahduttua myös yhteiskuntavastuuseen sitova. Tässä nyt ei - ketjun otsikon mukaisesti - anneta varsinaisesti väärää kuvaa siitä, mitä Raamattu sanoo, mutta näkyypähän kuitenkin se, miten Raamattua käytetään. Sananlaskujen kirja on melkoisen sekava kokoelma erilaisia sananlaskuja, ja nyt pääkirjoituksen kirjoittaja on sieltä poiminut yhden, joka on sopivasti tukenut hänen ajatustaan, vaikkei sananlasku näytä minusta millään tavalla liittyvän kirjoituksen teemaan. Näyttäähän se tietenkin nyt tuo pääkirjoitus raamatullisemmalta, kun tuo satunnainen sananlasku sinne on ängetty sekaan. Samassa luvussa tuon lainatun jakeen kanssa ovat mm. seuraavat jakeet: - Keppi ja nuhtelu antavat viisautta, kuritta kasvanut poika on äitinsä häpeä. - Ei orjaa puheella ojenneta: hän tajuaa sen muttei tottele. - Oikeudenmukainen kuningas pitää maan pystyssä, veroja kiskova hävittää sen. |
|
|
Vs:Väärän kuvan antaminen Raamatun sanasta 23.05.2010 19:16 #4
|
|
Tässä vastikään tuli kuunneltua pätkä erästä vl-saarnaa. Sieltä särähti korvaan seuraavanlaisia asioita, jotka osaltaa ovat luomassa kuvaa siitä, että tietenkin vl-opetus on raamatunmukaista, ja että yhtäläisyyksiä "uskovaisten elämässä" Raamatun aikoihin löytyy.
Puheessa käytettiin Raamatussa kerrotuista opetuslasten yms. kokoontumisista nimitystä "seurat", että illuusio samankaltaisuudesta vl-liikkeen kanssa syvenisi. Ja uskoontulemisista ja pyhän hengen vastaanottamisesta nimitystä "parannuksenteko" samasta syystä. Ei puuttunut kuin se, että alkuseurakuntaa olisi nimitetty "ensimmäiseksi rauhanyhdistykseksi". |
|
|
Vs:Väärän kuvan antaminen Raamatun sanasta 23.05.2010 20:07 #5
|
|
Taisto Kalliokoski Sotkamon suviseuroissa selitti 2. Kuningasten kirjan viidettä lukua (jakeet 8-14), Naamanin "parannuksenteko".
Raamattu käyttää tässä lukua seitsemän, mikä ei suinkaan tarkoita sitä, että jonkun ihmisen pitäisi tehdä parannus seitsemän kertaa, ennen kuin kaikki synnit ovat anteeksi. On kysymys Jumalan täydellisyyden luvusta. Kysyn sinulta, veljeni ja sisareni, joka olet saanut parannuksen armon maailmasta, monestiko sinun piti pyytää evankeliumia, ennen kuin sait kaikki synnit anteeksi. Tiedän, että oli yksi ainoa pyyntö: saanko minä uskoa? Siihen vastattiin Jumalan huoneesta: usko Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki synnit anteeksi. Ei jäänyt yhtään syntiä jäljelle. Tuli puhdasta, ja niin tulee tänäkin päivänä. Näin yksinkertaisella tavalla Naaman sai syntinsä anteeksi. On se kallis asia, että jo vanhan liiton ajan Naaman sai uskoa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä... |
|
|
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 1.05 sekuntia