Hakomaja.net

• Etusivu
  • Linkit
  • Palaute
  • Keskustelu
    • Kategoriat
    • Viimeiset aiheet
    • Säännöt
    • Haku
  • Uskon foorumi
    • Pääfoorumi
    • Kristinuskoiset
    • IOK ja Gnosis
Muista
Salasana unohtunut?
Tunnus unohtunut?
Rekisteröidy
Artikkelit (Vl)
  • HISTORIA
  • HOITOKOKOUKSET
  • OPPI JA OPETUS
  • YLEISIÄ HUOMIOITA
Muut
  • Ajatuksia uskosta
  • Hakomajan Arkisto
  • Tiedotus
Dokumentteja
  • Ex-vl aiheisia julkaisuja
Pikalinkit
  • NettiRaamattu
Yhteistyökumppaneita:
  • Uskontojen Uhrien Tuki - UUT ry
  • Toipumisapu Kartetut ry
Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta:
  • Mopin palsta
  • VL-Foorumi
  • Rauhan Sanan foorumi
  • Suomi24 Vl-palsta
Eri suuntauksista:
  • Ex-Todistajien Veljesseura
  • Ex-Helluntailaisten Huitsinnevada
  • Uususkontojen Ex-Bhaktat
  • Mormonismi.net
  • Körttifoorumi
Yleiskristillistä:
  • EvLut Kirkko
  • Kotimaa24
  • Kristillinen linkkipankki

• Kategoriat
  • Viimeiset aiheet
  • Säännöt
  • Haku
Tervetuloa, Vieras
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus

Aitoa... tai sitten Vl Foorumin haaraosasto?
(1 katselee) (1) vieras
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Aitoa... tai sitten Vl Foorumin haaraosasto?

Aitoa... tai sitten Vl Foorumin haaraosasto? 16.03.2010 23:04 #1

• Hiltunen
Heittäisin vaan välikommenttina onko tämä aito synninhätä. Taikka paremminkin, pois se minusta, että epäilisin, että jotkut intoilevat veljet taikka sisaret olisivat ryhtyneet (sisä)lähetystyön kalliille asialle.

Sillä eihän teitä toisia sentään pakkaa hymyilyttämään seuraava kirjoitus. Joo, myönnän, on hyvinkin läksynsä lukeneen "avautuminen". Ei millään pahalla! :-D

Hei!

Viime aikoina olen alkanut miettiä, onko ehkäisy syntiä. Elän avioliitossa ja käytämme ehkäisyä. Järkytyin kun luin, että alunperin kristikunta Rooman valtakunnan aikaan ei käyttänyt ehkäisyä ja siten erosi pakanoista. Luin myös Lutherin kielteisestä kannasta asiaan. Aikaisemmin olen ajatellut ehkäisykiellon koskeneen vain vanhoillislestadiolaisia ja katolista kirkkoa. Kuitenkin sillä on kristikunnassa pitkät perinteet.

Kun Raamatussa tuomitaan noituus, sisältyykö tähän termiin myös sen aikainen syntyvyyden säännöstely? Entäpä kehoitus: "Minkä on Jumala yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako"? Onko väärin erottaa seksi ja lisääntyminen toisistaan? Onko se Jumalan pyhää tahtoa vastaan? Mitä muuta Raamattu sanoo ehkäisystä? Entäpä ns. varmojen päivien hyväksikäyttö - miksi se on sallittua, vaikka tavoitteena on niin ikään pitää lapsiluku pienempänä?

Toisaalta mahdollinen suuri lapsiluku kauhistuttaa minua, mutta olenko sittenkin vain itsekäs..? Lisäksi tiedän, että mieheni kyllä hyväksyy perhesuunnittelun ja minua pelottaa hänen suhtautumisena ehkäisykieltoon. Olen yrittänyt rukoilla vastausta kysymykseen, mutta silti olen ymmälläni ja ahdistunut. Luulin olleeni oikeassa uskossa ja minulla oli sisäinen rauha, kunnes tämä asia tuli mieleeni. Pelkään, että joudun helvettiin siksi, että ehkäisy onkin syntiä, enkä vain ymmärtänyt sitä. Tämä on kauhistuttava ajatus, sillä uskon todella kuolemanjälkeiseen elämään.

Toivottavasti voit auttaa.

Siskoni törmäsi kirjoitukseen jollain palstalla, jossa ihmiset voivat kysyä uskosta: "Pulmakulma"
www.nuotta.com/cgi-bin/pulmakulma/pulmakulma.cgi?action=reload
Vastaa Lainaa

Vs:Aitoa... tai sitten Vl Foorumin haaraosasto? 17.03.2010 01:51 #2

• Aromi
Tuo nuotta.com -osoite viittaisi vähän SLEY:hyn ja evankeliseen liikkeseen. Liikkeessä löytyy kyllä hyvin samankaltaista Raamatuntulkintaa kuin vanhoillislestadiolaisuudessa. Mutta ei ehkäisemättömyys Raamatun perusteella tosiaan ole mikään vl-yksinoikeus, samoin ajattelevia löytyy yksittäisinä tapauksina monistakin kristillisistä porukoista, ja ei-kristillisistäkin perustuen muihin näkökohtiin.

Luulen, että lainaamasi kirjoitus on ihan aito.
Vastaa Lainaa

Vs:Aitoa... tai sitten Vl Foorumin haaraosasto? 17.03.2010 02:31 #3

• Satyagraha, pyrkimys totuuteen.
  • Admata
  • POISSA
Kyllä tuo haiskahtaa siltä, että vl-vaikutus on mukana - ellei suoranaisena feikkinä, niin kenties jonkun tutun "lähetyssaarnaajan" muodossa.

Lainaan ja lihavoin kohdat, jotka eivät mielestäni ole mahdollisia ilman selkeää vl-vaikutusta:

Luin myös Lutherin kielteisestä kannasta asiaan.
Lutherin "kielteinen ehkäisykanta" on nähdäkseni vain vl-tulkintaa aiheyhteydestään irrotetuilla lauseilla. Jos tämä kirjoittaja on lukenut puhtaasti Lutheria, niin hän olisi tuskin osannut vl-tapaan irroittaa "kielteisen ehkäisykannan" Lutherin kirjoitusten varsinaisesta aiheesta.

Aikaisemmin olen ajatellut ehkäisykiellon koskeneen vain vanhoillislestadiolaisia ja katolista kirkkoa. Kuitenkin sillä on kristikunnassa pitkät perinteet.
Mistä nämä "kirkon pitkät perinteet" ovat yhtäkkiä selvinneet? Tämä lause on itsessään epäuskottava. Jos aiempi käsitys kyseenalaistuu ja haluaa vastausta ongelmaan, niin esittelee kyllä lähteen joka on saanut epäilemään vanhoja käsityksiään.

Kun Raamatussa tuomitaan noituus, sisältyykö tähän termiin myös sen aikainen syntyvyyden säännöstely?
Hyvin vaikea kuvitella että kukaan olisi itsekseen alkanut kyseenalaistaa käsityksiään noin pitkän aasinsillan vaativalla tulkinnalla.

Entäpä kehoitus: "Minkä on Jumala yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako"? Onko väärin erottaa seksi ja lisääntyminen toisistaan?
Nimenomaan vl:ien paljon siteeraama Raamatunpaikka.

olenko sittenkin vain itsekäs..?
Vl:ien nro I käyttämä syytös ehkäisyä käyttäviä kohtaan.

pelottaa hänen suhtautumisena ehkäisykieltoon.
Ehkäisykielto on pääasiassa vain vl:illä. Katolisella kirkolla kun on luomuehkäisy sallittu.

Pelkään, että joudun helvettiin siksi, että ehkäisy onkin syntiä,
Näin voimakas pelko on mahdotonta puhtaasti sillä, että olisi itsekseen alkanut kyseenalaistamaan omia vanhoja käsityksiään.

Toki yksittäisiä ehkäisykielteisiä näkemyksiä löytyy myös vl-liikkeen ulkopuolelta, kuten Aromi totesi. Oma käsitykseni on että tässä kommentissa oli kyllä ihan liikaa "vl-propagandaa" mukana, jotta se voisi mitenkään olla aito. Jos tämä kuitenkin on aito, niin tällöin joku vl-tiukkis on käynyt tekemässä hieman lähetystyötä
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää.
Viimeksi muokattu: 17.03.2010 02:33 Kirjoitti: Admata.
Vastaa Lainaa
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Toteutus: Kunena
Sivu luotiin ajassa: 1.18 sekuntia

Copyright © 2010 Hakomaja.net: Nimeä, Ei muutoksia - Creative Commons 1.0 Suomi lisenssi.
Kirjautumisen takana olevasta sisällöstä kaikki oikeudet pidätetään.