Hakomaja.net

• Etusivu
  • Linkit
  • Palaute
  • Keskustelu
    • Kategoriat
    • Viimeiset aiheet
    • Säännöt
    • Haku
  • Uskon foorumi
    • Pääfoorumi
    • Kristinuskoiset
    • IOK ja Gnosis
Muista
Salasana unohtunut?
Tunnus unohtunut?
Rekisteröidy
Artikkelit (Vl)
  • HISTORIA
  • HOITOKOKOUKSET
  • OPPI JA OPETUS
  • YLEISIÄ HUOMIOITA
Muut
  • Ajatuksia uskosta
  • Hakomajan Arkisto
  • Tiedotus
Dokumentteja
  • Ex-vl aiheisia julkaisuja
Pikalinkit
  • NettiRaamattu
Yhteistyökumppaneita:
  • Uskontojen Uhrien Tuki - UUT ry
  • Toipumisapu Kartetut ry
Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta:
  • Mopin palsta
  • VL-Foorumi
  • Rauhan Sanan foorumi
  • Suomi24 Vl-palsta
Eri suuntauksista:
  • Ex-Todistajien Veljesseura
  • Ex-Helluntailaisten Huitsinnevada
  • Uususkontojen Ex-Bhaktat
  • Mormonismi.net
  • Körttifoorumi
Yleiskristillistä:
  • EvLut Kirkko
  • Kotimaa24
  • Kristillinen linkkipankki

• Kategoriat
  • Viimeiset aiheet
  • Säännöt
  • Haku
Tervetuloa, Vieras
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus

Olen aina vain enemmän ymmälläni
(1 katselee) (1) vieras
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

AIHE: Olen aina vain enemmän ymmälläni

Olen aina vain enemmän ymmälläni 08.09.2008 16:49 #1

• hyshys
  • POISSA
www.hakomaja.net/keskustelu?func=view&am...d=17&id=682&limit=8&start=16

Tässä on linkki Heinon kirjoitukseen joka komentoi Seppo Lohen viimekesäistä komentia suviseuroissa. Kuolema on vl padassa jos ehäkäisykiellosta luovutaan.

Mikä saa minut ymmälleni on se että kun puhutaan näin - hedelmistään puu tunnetaan.

Niin minä voin kertoa että koristeomenapuunkin hedelmät ovat punaisia ja kuniita mutta ne ovat niin pahan makuisia etteivät ne kelpaa edes linnuille ruuaksi kuin äärimmäisessä hädässä. Sen kailtaista juuri on vl opetus tässä kohdassa.

Vain ja ainoastaan sulkemalla silmänsä on mahdollista väitää että ehkäisykielto on hyvä oikein raamatun mukainen ja lähimäistä kunnioittava ja rakastava ratkaisu kaikissa tilanteissa.

Minua hämmästytää se kuinka ihmiset voivat kieltä totuuden omassa elämässään ja toisten elämässä. Väitää mustaa valkoiseksi

Ja se joka ei sitä ukon kautta näin näe on eriseurainen?
Vastaa Lainaa

Vs:Olen aina vain enemmän ymmälläni 08.09.2008 17:45 #2

• Ihmettelijä
hyshys kirjoitti:
"Kuolema on vl padassa jos ehäkäisykiellosta luovutaan."

En oikein tajua tätä patajuttua - viittaako tuo siihen, että vl-liike kuolee, jos ehkäisykiellosta luovutaan?

Sehän on totta että liikkeen väkimäärä saadaan pysymään suurena vain syntyvyyden kautta - tosi harvoin kukaan tekee parannusta liikkeen ulkopuolelta- , että muutamia ohareita lukuun ottamatta 15 lapsesta tulee hyviä ja nöyriä vl-liä. Ja 15 lapsen perheet ovat liian väsyksissä pullikoidakseen 'rakkauden neuvoja' vastaan.

Tuohan on mitä suurinta vallankäyttöä: SRK on läsnä jopa vl-ien makuukammareissa.

"Vain ja ainoastaan sulkemalla silmänsä on mahdollista väitää että ehkäisykielto on hyvä oikein raamatun mukainen ja lähimäistä kunnioittava ja rakastava ratkaisu kaikissa tilanteissa."

Aika monilla suurperheiden äideillä muistan olleen sellainen kohtalonusko, että on sitten Jumalan tahto jos tähän 21-een raskauteen kuolee.

En ole ikinä oikein käsittänyt sitä että vl-ien pitää saada mahdollisimman paljon lapsia synnytettyä, muuten lasten hyvinvoinnilla ei monissa perheissä ole paskankaan väliä.

Oletko muuten hyshys miettinyt sitä kateuden ja katkeruuden määrää niiden keskuudessa, jotka ovat joutuneet SRK:n määräyksestä ja oman autuutensa ehdolla pilaamaan oman elämänsä ja synnyttämään ne 15 lasta jos ehkäisykielto kumottaisiin?
Vastaa Lainaa

Vs:Olen aina vain enemmän ymmälläni 08.09.2008 19:05 #3

• hyshys
  • POISSA
Lueppa tuo linkki Heinon kierjoitukseen. Tai ehkä koko ketju. SL totesi että ehäkisykeilto on opillinen asia. Mutta ei perustele kantaansa millään muulla kui omalla auktroiteetilaan. Minua pahentaa tämä edeleen. Enkä ole tässä kodassa viilentynyt lainkaan.

Heino tuossa omassa kirjoituksessaan selvitää mistä tuo viitaus tulee. Se on vt puolelta. Lue siltä.

Mutta todella jos ajatellaan että ehkäisyn salliminen on vierasta opetusta niin se on väärän opetusken hyväksymistä.
Vastaa Lainaa

Vs:Olen aina vain enemmän ymmälläni 09.09.2008 11:07 #4

• Ihmettelijä
Luin tuon Heinon jutun enkä oikein tiedä itkeäkö vai nauraa

Tuohan on ihan loistoesimerkki siitä että raamatusta saa väännettyä tukea mille asialle tahansa. Ettäkö vuohipaimenten kokkaustouhuista voi vetää johtopäätöksiä 2000 -luvun vl-ien ehkäisykieltoon? Mikä teitä uskiksia oikein vaivaa?

Toisaalta yhtä sanontaa mukaellen: ei se ole tyhmä joka käskee vaan se joka tottelee.

Olen aina ihmetellyt vl-ien naiiviutta. Ihan kuin isoja lapsia, jotka eivät ole koskaan kypsyneet aikuisiksi. Jokaisella on vastuu itsestään ja omasta ruumiistaan - ei vastuuta voi täysin sysätä SRK:lle tai muille vl-ille. Pitäisi vaan laittaa jumalat, uskonnolliset opit ja muut höyryilyt nurkkaan ja ymmärtää, että jos harrastaa seksiä ilman ehkäisyä niin siinä voi tulla raskaaksi. Ehkäisemättömyys on oma valinta. Jokainen tekee päätöksensä ja kantaa siitä vastuun - tavalla tai toisella - lopulta itse.
Vastaa Lainaa

Vs:Olen aina vain enemmän ymmälläni 09.09.2008 11:43 #5

• Satyagraha, pyrkimys totuuteen.
  • Admata
  • POISSA
Ihmettelijä kirjoitti:

Tuohan on ihan loistoesimerkki siitä että raamatusta saa väännettyä tukea mille asialle tahansa. Ettäkö vuohipaimenten kokkaustouhuista voi vetää johtopäätöksiä 2000 -luvun vl-ien ehkäisykieltoon? Mikä teitä uskiksia oikein vaivaa?

Raamattu on varmaan maailman siteeratuin ja eniten tulkitsemalla tulkittu kirja. Maailmassa on varmasti satoja erilain opettavia "uskontoja" tai ainakin kuppikuntia, jotka tulkitsevat Raamattua omalla tavallaan. Kristityillä on yleistä puhua siitä, kuinka Raamattu on kirjoitettu "salakielellä" ja tarvitaan Pyhä henki avaamaan siitä juuri oikeanlaisen tulkinnan. Tämä "Pyhän hengen avaus" on kuitenkin vain valitettavan usein oman seurakunnan tai joukon tulkintojen toistamista.

Olen aina ihmetellyt vl-ien naiiviutta. Ihan kuin isoja lapsia, jotka eivät ole koskaan kypsyneet aikuisiksi. Jokaisella on vastuu itsestään ja omasta ruumiistaan - ei vastuuta voi täysin sysätä SRK:lle tai muille vl-ille.

Itse asiassa tuohon johtaa ylhäältä päin johdettu "omatunto" ihan kaikissa lahkoissa. Kun moraalikäsitykset on opetettu jyrkkinä ulkoapäin, niin oma omatunto on jäänyt kehittymättä. Ei ole koskaan tarvinnut kasvaa ja opetella pohtimaan itse sitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Juuri tästä syystä monet "uskonsa jättävät" lentävät helposti toiseen ääripäähän. "Uskonsa jättäneiden kurja elämä" on itse itseään toteuttava profetia. Kun maailma nähdään ja opetetaan jyrkän mustavalkoisena, niin se johtaa helposti toiseen äärilaitaan lentämiseen, ellei ole sisäistänyt itselleen että myös "epäuskoiset" voivat olla korkean moraalin omaavia ihmisiä.

Ääriliikkeet vetävät ihmisiä juuri sen vuoksi, että niille on helppo delegoida vastuu itsestään. Ulkoa sanellut säännöt ja jyrkät rajat luovat myös turvallisuuden tunnetta, kun ei tarvitse itse pohtia oikeaa ja väärää tai ottaa vastuuta tekemisistään kunhan vain seuraa lahkojohtajien määrittelemiä sääntöjä.
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää.
Vastaa Lainaa

Vs:Olen aina vain enemmän ymmälläni 09.09.2008 12:59 #6

• Ihmettelijä
Admata kirjoitti:
"Kristityillä on yleistä puhua siitä, kuinka Raamattu on kirjoitettu "salakielellä" ja tarvitaan Pyhä henki avaamaan siitä juuri oikeanlaisen tulkinnan. "

Niin, raamatulla on pyhän kirjan asema kristityille, kirjaa lähestytään sen tabuluonteesta johtuen kunnioittaen siinä toivossa että sieltä löytyisi joitain salattuja totuuksia. Muutenhan olisi kenelle tahansa selviö, ettei raamattu ole sen kummoisempi kuin mikä tahansa kansalliseepos, vaikkapa Kalevala.

Olen usein herkutellut ajatuksella, että jospa joskus ziljoonan vuoden kuluttua Brysselin raunoista löytyy kaikki EU-direktiivit sisältävä kirja, jolle sitten joku hurahtanut antaa pyhän kirjan aseman: ei pidä sinun kurkkujesi liian käyriä oleman... ja siitä sitten vahvalla tulkinnalla vedetään johtopäätöksiä: kaikki kenokaulaiset ihmisparat saavat kärsiä.

"Ei ole koskaan tarvinnut kasvaa ja opetella pohtimaan itse sitä, mikä on oikein ja mikä väärin. "

Nimenomaan. Ja ei ole ylipäätään tarvinnut ajatella yhtään mitään kun kaikki vastaukset on luettavissa esim. Päivämiehestä...
Vastaa Lainaa

Vs:Olen aina vain enemmän ymmälläni 09.09.2008 15:06 #7

• hyshys
  • POISSA
Naura vaan ihan vapaasti.

Raamattua on aina käytetty valllan välineenä ja tullaan aina käyttämään. Ja myös mielivllan välineenä. Itse olen kuvannut vl yhteisöä epäterveenä äiti lapsi suhteena ja olen sitä mieltä edelleen.

keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category...ting=22000000034672924#22000000034672924

Ei kyse ole yksitään tyhmyydestä vaan juuri siitä mitä kuvaan tuossa linkin takaa. Vl yhteisöä on sanottu myös narsisitiseksi yhteisöksi.

keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category...ting=22000000031193145#22000000031193145
Vastaa Lainaa

Vs:Olen aina vain enemmän ymmälläni 09.09.2008 16:38 #8

• Ihmettelijä
Voihan vl-ien riippuvuutta vl-yhteisöstä toki kuvata epäterveenä äiti-lapsisuhteenakin.

Aivopesusta on wikipediassa ihan mielenkiintoinen ja selkeä vaikkakin vähän keskeneräisen oloinen artikkeli:

fi.wikipedia.org/wiki/Aivopesu

Mitä mieltä olet hyshys, oletko sinä aivopesty?
Vastaa Lainaa

Vs:Olen aina vain enemmän ymmälläni 09.09.2008 17:40 #9

• Admata
Ihmettelijä kirjoitti:
Aivopesusta on wikipediassa ihan mielenkiintoinen ja selkeä vaikkakin vähän keskeneräisen oloinen artikkeli:

Tuo wikipedian artikkeli näyttää lyhennelmältä tästä UUT:n artikkelista:
www.uskontojenuhrientuki.fi/ahdistava-uskonto/aivopesu

Lainaus artikkelista Aivopesu - vapaasta tahdosta? / 2. Ajattelun valvonta
Kristilliset kultit manaavat tietysti aina Saatanan esiin. Kriitikot voivat olla "Saatanan lapsia" ym. eikä todellista ongelmaa tarvitse kohdata. Jäsenet opetetaan olemaan uskomatta kritiikkiä. Kaksoiskieli erottaa ryhmän jäsenet ulkopuolisista ja kulttikliseet kuulostavat hienolta uusien tulokkaiden korvissa. He haluavat oppia ymmärtämään mistä muut puhuvat ja ponnistelevat kovasti ymmärtääkseen totuuden. Todellisuudessa he oppivat olemaan ajattelematta: ymmärtäminen tarkoittaa uskomista.

Jotenkin tuo kuulostaa niin tutunoloiselta kun miettii monien vl:ien nettikäytöstä ja sitä mikä on yleinen vl-vastine kritiikkiin ("olet saatanan asialla, tee parannus, näet tämän uskon halpana hakomajana, mutta oikeasti täällä on aarre kätkettynä").

Ps. Jos hyshys on aivopesty, niin tulokset näyttävät kovin heikoilta
Vastaa Lainaa

Vs:Olen aina vain enemmän ymmälläni 09.09.2008 22:33 #10

• Hulluinhuonelainen
  • POISSA
Mitä mieltä olet, Ihmettelijä, rikkooko tyylisi hyvän maun rajoja?
Vastaa Lainaa
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Toteutus: Kunena
Sivu luotiin ajassa: 0.46 sekuntia

Copyright © 2010 Hakomaja.net: Nimeä, Ei muutoksia - Creative Commons 1.0 Suomi lisenssi.
Kirjautumisen takana olevasta sisällöstä kaikki oikeudet pidätetään.