Hakomaja.net

• Etusivu
  • Linkit
  • Palaute
  • Keskustelu
    • Kategoriat
    • Viimeiset aiheet
    • Säännöt
    • Haku
  • Uskon foorumi
    • Pääfoorumi
    • Kristinuskoiset
    • IOK ja Gnosis
Muista
Salasana unohtunut?
Tunnus unohtunut?
Rekisteröidy
Artikkelit (Vl)
  • HISTORIA
  • HOITOKOKOUKSET
  • OPPI JA OPETUS
  • YLEISIÄ HUOMIOITA
Muut
  • Ajatuksia uskosta
  • Hakomajan Arkisto
  • Tiedotus
Dokumentteja
  • Ex-vl aiheisia julkaisuja
Pikalinkit
  • NettiRaamattu
Yhteistyökumppaneita:
  • Uskontojen Uhrien Tuki - UUT ry
  • Toipumisapu Kartetut ry
Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta:
  • Mopin palsta
  • VL-Foorumi
  • Rauhan Sanan foorumi
  • Suomi24 Vl-palsta
Eri suuntauksista:
  • Ex-Todistajien Veljesseura
  • Ex-Helluntailaisten Huitsinnevada
  • Uususkontojen Ex-Bhaktat
  • Mormonismi.net
  • Körttifoorumi
Yleiskristillistä:
  • EvLut Kirkko
  • Kotimaa24
  • Kristillinen linkkipankki

• Kategoriat
  • Viimeiset aiheet
  • Säännöt
  • Haku
Tervetuloa, Vieras
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus

Etninen vl
(1 katselee) (1) vieras
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: Etninen vl

Etninen vl 05.04.2009 21:33 #1

• Vito Cortizone
  • PAIKALLA
Ensimmäistä kertaa tänään kuulin kyseisen käsitteen. Mitä kummaa se tarkoittaa?? S24:ltä luin että kyseinen käsite tarkoittaa vl-taustaisia ihmisiä, riippumatta siitä ovatko he vl:iä vaiko eivät.

Itse ainakin koen lähes henkilökohtaisena loukkauksena jos minua kadulla aletaan "nimittelemään" etniseksi vl:ksi. Vaikka liike kuuluu menneisyyteeni, ei sen tarvitse enää vainota minua tulevaisuudessa. Mitähän entinen Jehovan todistaja tykkäisi jos häntä nimiteltäisiin etniseksi Jehovan todistajaksi? Varmaan ketuttaisi melkoisesti.
I am who I am, take it or leave it
Vastaa Lainaa

Vs:Etninen vl 05.04.2009 22:23 #2

• Neno
  • POISSA
MInusta se tarkoittaa sitä, että olen entinen vl, ja koska minut on vl:ksi kasvatettu, se vaikuttaa edelleen ajattelutapaani ja tunteisiini samalla tavalla, kuin kultttuuri jossa olen kasvanut. Vaikka olen vl:stä lähtenyt, ja omaksunut valtakulttuurin tapoja, eivät nämä kasvatuksen tuomat asiat silti ole minnekään minusta hävinneet. Siksi koen välillä ulkopuolisuutta, olen aivan kuin toisesta kulttuurista tänne pölähtänyt. Ajattelen toisista asioista vähän toisin kuin valtaväestö, ja ennenkaikkea en osaa enkä tiedä ihan kaikkea mitä muut.

Minusta etninen vl on tosi hyvä käsite, etninen/entinen myös hauska sanaleikki. Koen itseni etniseksi vl.ksi, se on osa minua.
Viimeksi muokattu: 05.04.2009 22:24 Kirjoitti: Neno.
Vastaa Lainaa

Vs:Etninen vl 06.04.2009 01:41 #3

• Satu
Ihan hyvä termi, mutta en ymmärrä miksi pitää erottaa vl:stä tai ex vl:stä, eikö näistä molemmista jo selviä, että henkilö todella on liikkeen tuote - joko nykyinen tai entinen? Itselleni eNTisyys on niin tärkeä asia, etten suostuisi nimittämään itseäni jollain termillä joka voi viitata siihen, että edelleen kuuluisin liikkeeseen...Käsitättekö? Jostain syystä siis tunnen, että tuollainen käsite olisi nykyisten vl:ien nimitys sille olotilalle, kun ei enää ihan huvita olla mukana, muttei uskalleta lähteäkään. Tai ehkä ymmärrän väärin?
Vastaa Lainaa

Vs:Etninen vl 06.04.2009 02:51 #4

• Etninen vl
Mielenkiintoisia ajatuksia ja pohdintoja etniinen vl -käsitteestä. Jos kiinnostaa, voisi laittaa näitä pohdintoja Omat Polut -blogiimme muillekin kommentoitavaksi. Kaikki kommentit ovat tervetulleita!
Aiheesta etninen vl on parhaillaan valmisteilla artikkeli blogiin. Näistä täällä esitetyistä ideoista on varmasti hyötyä kun pohdimme termiä.
Ainakin joitakin ihmisiä tämä käsite ja keskustelu näyttäisi kiinnostavan, sillä ensimmäisen viikon aikana on latauksia kertynyt yli kolme tuhatta. Tervetuloa mukaan!

Blogissa voi kuka hyvänsä keskustella ja kommentoida vapaasti ja anonyymisti. Jos haluat tulla mukaan kirjoittamaan blogiin, ilmoittaudu sähköpostitse Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen

PS. Kiitokset sinulle, Admata, että ystävällisesti linkitit blogin Hakomajan listalle.
Vastaa Lainaa

Vs:Etninen vl 06.04.2009 11:29 #5

• Neno
  • POISSA
Satu kirjoitti:
Ihan hyvä termi, mutta en ymmärrä miksi pitää erottaa vl:stä tai ex vl:stä, eikö näistä molemmista jo selviä, että henkilö todella on liikkeen tuote - joko nykyinen tai entinen? Itselleni eNTisyys on niin tärkeä asia, etten suostuisi nimittämään itseäni jollain termillä joka voi viitata siihen, että edelleen kuuluisin liikkeeseen...Käsitättekö? Jostain syystä siis tunnen, että tuollainen käsite olisi nykyisten vl:ien nimitys sille olotilalle, kun ei enää ihan huvita olla mukana, muttei uskalleta lähteäkään. Tai ehkä ymmärrän väärin?

Käyttävätkö todella ihan uskovaiset vl:tkin tuota termiä, enpä ole tiennytkään? Itse olen käsittänyt, että se on lähtöisin entis-piireistä. Vaikea kuvitella, että kukaan itseään vanhoillislestadiolaisena pitävä lisäisi eteen sen etninen-termin, sehän olisi kuin uskovainen ilman uskoa, aika järjetöntä!

Ja tuosta, että
eikö näistä molemmista jo selviä, että henkilö todella on liikkeen tuote
olen vähän eri mieltä, tuntuu että moni ajattelee että kun kerran lähtee pois uskonnosta, niin sitten on lähtenyt, ihan kuin sen voisi heittää pois kuin vanhat vaatteet. Sellaiselle, joka on saanut normaalin kasvatuksen ja nuoruuden, on vaikea ymmärtää miten moneen asiaan se todella vaikuttaa. Siksi tämä termi on itselleni ihan tärkeä, koska se jo määrittelyssään kertoo meidän olevan vieraan kultuurin tuotoksia. Tosin, jos sitä tosiaan käytetään myös näistä kaksinaamaisista mukana vain tavan vuoksi -"uskovaisista", heihin en kyllä haluaisi tulla yhdistetyksi. Mitenhän sen sitten ilmaisisi, etninen ex?
Vastaa Lainaa

Vs:Etninen vl 06.04.2009 11:33 #6

• Neno
  • POISSA
Ja viton kirjoittama:
Vaikka liike kuuluu menneisyyteeni, ei sen tarvitse enää vainota minua tulevaisuudessa.
Valitettavasti useimpia se vainoaa myös tulevaisuudessa. Jos olet niin onnekas, että pääset irti joka ikisestä murusesta sitä entistä kulttuuriasi, et ole enää se etninen lestadiolainen. Mutta kuinka helppoa on päästä irti suomalaisuudesta, vaikka asuisi kymmeniä vuosia ulkomailla? Yhtä vaikeaa on päästä irti tästä uskonnollisesta kulttuuritaustasta.
Viimeksi muokattu: 06.04.2009 11:34 Kirjoitti: Neno.
Vastaa Lainaa

Vs:Etninen vl 06.04.2009 14:44 #7

• Ihmettelijä
Nemo_Zzz kirjoitti:
[..] tuntuu että moni ajattelee että kun kerran lähtee pois uskonnosta, niin sitten on lähtenyt, ihan kuin sen voisi heittää pois kuin vanhat vaatteet. Sellaiselle, joka on saanut normaalin kasvatuksen ja nuoruuden, on vaikea ymmärtää miten moneen asiaan se todella vaikuttaa. Siksi tämä termi on itselleni ihan tärkeä, koska se jo määrittelyssään kertoo meidän olevan vieraan kultuurin tuotoksia. Tosin, jos sitä tosiaan käytetään myös näistä kaksinaamaisista mukana vain tavan vuoksi -"uskovaisista", heihin en kyllä haluaisi tulla yhdistetyksi. Mitenhän sen sitten ilmaisisi, etninen ex?
Katsoin wikipediasta sekä sanakirjasta määrittelyn käsitteelle "etninen":

"Etninen ryhmä eli kansa tai kansallisuus on joukko ihmisiä, jotka muiden mielestä muodostavat erillisen ryhmän kielen, uskonnon, rodun, alkuperämaan tai kulttuurin perusteella, jotka itse katsovat muodostavansa erillisen ryhmän ja jotka osallistuvat yhteiseen kulttuuriin tai alkuperään perustuviin toimintoihin" Wikipedia.

Eli tuon määrittelyn perusteella (ainakin minun käsittääkseni) vain vl-liikkeen sisällä olevat voivat olla "etnisiä".

Itse en halua tulla määritellyksi vl-liikkeen kautta, vaikka lapsuudenkotini (ja valtaosa sukulaisistani) oli vl. En voi sanoa olevani edes ex-vl, koska en ole ikinä mieltänyt kuuluvani tuohon ryhmään eli en ole koskaan ollut vl. En allekirjoita mitään tuon liikkeen opeista. Sanon mieluummin olevani ateisti kuin minkään sortin vl. Katson tässä määrittelyasiassa mieluummin eteen kuin taaksepäin, vaikka myönnänkin että vl-liikkeellä on ollut vaikutusta elämääni.
Vastaa Lainaa

Vs:Etninen vl 06.04.2009 18:59 #8

• Neno
  • POISSA
Kun taas englanninkielisessä wikipediassa määritellään mm. näin:

At the level of "ethnies" or "ethnic communities" the members themselves have clear conceptions of being "a named human population with myths of common ancestry, shared historical memories, and one or more common elements of culture, including an association with a homeland, and some degree of solidarity, at least among the élites". That is, an ethnie is self-defined as a group, whereas ethnic categories are set up by outsiders whether or not its own members identify with the category given them.[35]

Tosin artikkelin alussa:

An ethnic group is a group of human beings whose members identify with each other, through a common heritage that is real or presumed.[1][2] Ethnic identity is further marked by the recognition from others of a group's distinctiveness[3] and the recognition of common cultural, linguistic, religious, behavioral or biological traits,[1][4] real or presumed, as indicators of contrast to other groups.[5]

Sana on siis monimerkityksinen, ja sitä käytetään laaja-alaisesti. Itselleni vain etninen tausta on nimenomaan merkinnyt tuota yhteistä kulttuuriperimää, joka on osa minua, haluan tai en. Sitten taas tuohon suomenkielisen version "osallistuvat yhteiseen toimintaan", sitä määritelmäähän tämä ei toteuta. Ehkä sana on siis liian monimerkityksinen, harmi. Itse tunnistamistakaan se ei silti välttämättä vaadi, kuten ensimmäisessä lainauksessa sanotaan.

Tai ehkä en vain ymmärrä.

Muoks. Oma uskonnollinen suuntautumiseni on muuten agnostikko, eli en pidä todennäköisenä minkään jumalien olemassaoloa. Olen kuitenkin kasvatettu niin vahvasti tähän vl-kulttuuriin, että siksi koen olevani edelleen sen etnisen ryhmän jäsen tietyssä mielessä. Tai omaan sen etnisen taustan.
Viimeksi muokattu: 06.04.2009 19:03 Kirjoitti: Neno.
Vastaa Lainaa

Vs:Etninen vl 06.04.2009 20:06 #9

• Satyagraha, pyrkimys totuuteen.
  • Admata
  • POISSA
Satu kirjoitti:

Niin? Minusta etninen vl on ihan hyvä termi. Onhan vl:n lisäksi myös käsite SRK-Lestadiolaisuus. Vanhoillislestadiolaisuutta ei ole vain yhdenlaista, vaan hyvin monenlaista. Vaikka liike painottaa yhdenmukaisuutta, niin toiset kritisoivat sitä enemmän kuin toiset. Joillekin Päivämies ilmaisee "Jumalan valtakunnan näkemyksen" ja toisille se kertoo vain kyseisen artikkelin kirjoittajan mielipiteen.

Herää sellainenkin kysymys, että missä vaiheessa vl on ex-vl? Entäpä jos hän ei usko SRK-Lestadiolaisittain, mutta kokee silti itsensä lähinnä vanhoillislestadiolaiseksi? Kieltämättä etninen vl tuo mieleen ettei ole "täysin rinnoin" vl, vaan se on vain jotain joka määrittelee taustaa...

Oulun tapaamisessa alkuvuodesta mainittiin termi etninen vl ja on siitä ollut juttua täällä Hakomajassa aiemminkin. Minulle se kuvaa samaa kuin, että kulttuuritaustani on vl. Voisin siis ihan hyvin itsekin ilmoittautua olevani etninen vl. Tosin entinen vl kuulostaa omasta mielestäni paremmalta
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää.
Vastaa Lainaa

Vs:Etninen vl 06.04.2009 20:45 #10

• x-vl
  • POISSA
Makustelen vielä tuota 'uutta' sanaa. Se on minulle outo, nimenomaan vl-asian yhteydessä.

Ehkä outous johtuu siitä, että en ole lapsuudesta asti ollut vl. Siksi saamani äidinmaito ei ollut vl-sisältöistä eikä kasvatukseni 'synti- ja siunauspainotteista'. Etnisyyteni liittyy enemmän suomalaiseen maalaismaisemaan, syrjäseudun karuun arkeen ja yksinkertaisuuteen. Ehkä vielä siihen kovaan todellisuuteen, että lähdin jo 7-vuotiaana viikoksi koulun asuntolan asukkaaksi. Elämääni ei liittynyt vanhoillisuus mitenkään. Vain silloiset ns. 'normaalit' tavat ja arvomaailma. Niihin kasvoin kiinni.

Vl-eroni jälkeen sanottiin arvio, että tuskin olin koskaan ollutkaan 'oikeasti uskomassa'.
Mutta totuus on, että yritin tosissani olla kunnon vl taivaspaikkani takia.
Varmaankaan en pystynyt jostakin syystä sisäistämään vl-kulttuuria itsellesi kokonaisvaltaiseksi olemassaoloni pohjaksi ja taustaksi, koska luovutin ...

En tunne olevani etninen vl. Mutta entinen vl olen. Se vaihe elämässäni on historiaa ja se on helppo hyväksyä isoksi osaksi menneisyyttä.
Miten paljon pystyn tajuamaan etnisiä veeälliä? Ehkä hieman.
Vastaa Lainaa
Vastaa aiheeseen
Uusi aihe
Ketju Sisennetty
  • Sivu:
  • 1
  • 2
Hakomajan Foorumi
Uskonnollinen vääntö
Vanhoillislestadiolaisuus
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Toteutus: Kunena
Sivu luotiin ajassa: 6.67 sekuntia

Copyright © 2010 Hakomaja.net: Nimeä, Ei muutoksia - Creative Commons 1.0 Suomi lisenssi.
Kirjautumisen takana olevasta sisällöstä kaikki oikeudet pidätetään.