Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
Kommentteja Suviseurasaarnoista
(1 katselee) (1) vieras
AIHE: Kommentteja Suviseurasaarnoista
Kommentteja Suviseurasaarnoista 27.06.2009 00:20 #1
|
|
Laittakaapa nettiradion ja äänitteiden kuuntelijat kommenttejanne Suviseurasaarnoista tähän ketjuun
- Suviseuraradio netissä. - äänitteet tästä. Kuuntelin itse vanhan Rovasti Niilo Hintikan saarnan perjantaina 20.00 ja ihan sitä ihtiään, vl-höpötystä, oli. Jotenkin Rovastilta olisi odottanut enemmän. Ei yllätyksiä. Tuhlaajapoikavertausta yritettiin vääntää vl-malliin ja palvelijoita korostettiin. Raamatulliset perusteet jäivät kuitenkin todella köykäisiksi. Tuhlaajapojasta hän korosti tätä, että Isä kyllä armahti, mutta se ei riittänyt: "poika sanoi hänelle: isä, minä olen syntiä tehnyt taivasta vastaan ja sinun edessäs, ja en ole mahdollinen tästedes sinun pojakses kutsuttaa." (Luuk. 15:21) Sitten kuulemma tapahtui ihmeiden ihme: "Isällä oli palvelijat, jotka pukivat pojan ja vasta sitten..." Tässä Hintikka kuitenkin sortui suureen älylliseen epärehellisyyteen. Vl-opin mukaan Jumalan luo ei pääse muuta kuin palvelijoiden kautta. Nyt hän alisti Jumalan niin mitättömäksi, että Jumala kyllä armahti suoraan, mutta tämä armahdus ei ollutkaan pätevä ilman palvelijoiden apua! Kuitenkaan vertauksessa EI SANOTA Isän kertoneen pojalleen että hänen tulisi pyytää armahdusta palvelijoilta, jotka voisivat auttaa. EI! Isä KÄSKI palvelijoitaan ja palvelijat tottelivat kuten Isä oli määrännyt - palvelijat eivät välittäneet Isän armahdusta, vaan ainoastaan näyttivät toteen Isän suoraan tuhlaajapojalleen välittämän armahduksen. Suviseuratallenne Hintikan puheesta tästä. Herätysliikkeitä tutkineen tutkija Hanna Salomäen haastattelu suviseuraradiossa oli mielenkiintoista ja jopa hilpeää kuultavaa. Hän kertoi kuinka monissa muissa herätysliikkeissä voidaan käydä ja kokea useita omakseen, mutta Vanhoillislestadiolaisuudessa koetaan konservatiivisesti että ollaan vain tässä yhdessä liikkeessä. Noh, voihan eksklusiivisen, muut pois sulkevan seurakuntaopin ilmaista noinkin |
|
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää. |
Vs:Kommentteja Suviseurasaarnoista 27.06.2009 00:43 #2
|
|
Kuuntelin pätkän tuota samaista saarnaa. Kauan en viitsinyt. Se oli tunkkainen tuulahdus jostain menneestä. Vanhan miehen outoa höpinää.. joskin ne nuoremmatkin ovat hyvin oppineet imitoimaan sitä samaa litaniaa.
|
|
|
Vs:Kommentteja Suviseurasaarnoista 27.06.2009 02:42 #3
|
|
Kuuntelin pääpiirteissään tuon Hintikan saarnan. Tällaiset vaikutelmat:
-lauletun virren tempo oli huomattavasti nopeampi kuin takavuosina -esirukoispyynnöissä kuvastui vl-ien ahdistuneisuus -minun mielestäni tuhlaajapoikavertaus ei ole erityisen uskonnollinen tarina. Sen sijaan olisi voinut hyvin lukea pätkän vaikka tuhannen ja yhden yön tarinoista. -varsinaisessa saarnassa korostuu vl-opin keskeiset teemat: 1) vain me oppi (isän koti) 2) (tuhlaajapojan) syntisyys -isän koti -teema vetoaa tunteisiin. On melkoisen arroganttia väittää että vl-liike on tuo "isän koti" jonne kaikki kaipaavat -vl-ien tapa saarnata toisilleen synnit anteeksi on vähintäänkin outo: siinähän periaatteessa tapahtumiin täysin osaton ihminen vapauttaa "syntiä" tehneen vastuusta. -muitakin vl-kliseitä oli kuultavissa: epäuskoisella on hyvä ammatti, talo ja kaikki, mutta "mitä sitten kun kaikki on saatu" , eli vl-uskomusten mukaan "epäuskoisen" elämä on täydellisen materialistista -mitä kauempaa vl-liikettä katsoo, sitä kummallisemmalta se vaikuttaa. Kuka kertoisi näille velluille että meille tuhlaajapojille ja -tyttärille on mieletön helpotus kun ei tarvitse palata "isän kotiin"! |
|
|
Vs:Kommentteja Suviseurasaarnoista 27.06.2009 12:04 #4
|
|
kuuntelin eilen Juhani Uljaan saarnan ja se oli niin mitääm sanomaton ettei siitä irtoa mitääm..
Mutta sitten kuuntelin Kamulam piheen eiliseltä päivältä ja täyty ihmetellä sitä tapaa jolla siinä oijotiin mutkat suoriksi. Raamatun paikka oli Sakkeuksesta. Puhuja totesi että tässä näemme kuinka Sakkeus sai parannuksen armon. Ja totesi kuinka koko hänen huonekuntansa teki parannuksen. Tämä vedetiin siitä Sakkeus oli valmis korvaamaan kaiken minkä oli vääryyellä ottanut. Minä ihmetelen sitä että missä tuossa kertomuksessa ilmenee tämä parannuksen tekeminen. Ainakin niin kuin vl sen haluavat esitää. Ei missään? Ja toinen huomio - olen kuunnellut myös sitä toimitettua ohjelmaa ja ihmetellyt vilpitömästi miten kirtelyyn ja kaarteluun voidaan käytää aikaa vaikka kuinka paljon ilman että sanotaan uskosta tosiasiallisesti mitään. Kuuntelin myös piispan terveiset. |
|
|
Vs:Kommentteja Suviseurasaarnoista 27.06.2009 12:50 #5
|
|
Jahas, pitihän se nettiradio avata...
Saavat uskovaiset ylpeillä, miten paljon ja minten monta kertaa nettiradiota on käyty kuuntelemassa... Rikkana minäkin rokassa. Harmi vain, kun täytyy pian mennä oikean, aidon elämän pariin. Jää tänä viikonloppuna siis kuuntelu vähiin. Onneksi (ilmeisesti) suviseurojen jälkeenkin voi kuunnella netistä ainakin pätkiä. Kivahan se pientä etäsiyyttä ottaneena nähdä/ kuulla hapatusta |
|
|
Vs:Kommentteja Suviseurasaarnoista 27.06.2009 16:21 #6
|
|
hyshys kirjoitti:
kuuntelin eilen Juhani Uljaan saarnan ja se oli niin mitääm sanomaton ettei siitä irtoa mitääm.. Oli tässä juuri tarkoitus kommentoida Aricialle, että jos Hintikan puhe oli "Vanhan miehen outoa höpinää..", niin ilmeisesti hän ei ollut vielä kuunnellut Uljaan tallennetta |
|
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää. |
Vs:Kommentteja Suviseurasaarnoista 27.06.2009 16:56 #7
|
|
Itse en vielä ole kuunnellut, kuin piispan puheen. Tuttua ympäripyöreää myötäkarvaan silittelyä.
Kuitenkin yllättävän kantaaottavasti, mutta aivan liian sävyisästi, etten sanoisi mielistelevästi ,puhui. Kohta "rakastaa takaisin" ulos savustetut, herätti lähinnä sääliä, -asian esittäjää kohtaan. |
|
Hullut vievät maailmaa eteenpäin, viisaat pitävät sen pystyssä..
|
Vs:Kommentteja Suviseurasaarnoista 27.06.2009 17:50 #8
|
|
Isä armahti poikaa jo ennen kuin poika oli edes tullut kotiin.
Luukas 15 11 Vielä hän sanoi: "Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. 12 Ja nuorempi heistä sanoi isälleen: 'Isä, anna minulle se osa tavaroista, mikä minulle on tuleva'. Niin hän jakoi heille omaisuutensa. 13 Eikä kulunut montakaan päivää, niin nuorempi poika kokosi kaiken omansa ja matkusti pois kaukaiseen maahan; ja siellä hän hävitti tavaransa eläen irstaasti. 14 Mutta kun hän oli kaikki tuhlannut, tuli kova nälkä koko siihen maahan, ja hän alkoi kärsiä puutetta. 15 Ja hän meni ja yhtyi erääseen sen maan kansalaiseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen kaitsemaan sikoja. 16 Ja hän halusi täyttää vatsansa niillä palkohedelmillä, joita siat söivät, mutta niitäkään ei kukaan hänelle antanut. 17 Niin hän meni itseensä ja sanoi: 'Kuinka monella minun isäni palkkalaisella on yltäkyllin leipää, mutta minä kuolen täällä nälkään! 18 Minä nousen ja menen isäni tykö ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi 19 enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan; tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.' 20 Ja hän nousi ja meni isänsä tykö. Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi. 21 Mutta poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan'. 22 Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa; 23 ja noutakaa syötetty vasikka ja teurastakaa. Ja syökäämme ja pitäkäämme iloa, 24 sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.' Ja he rupesivat iloa pitämään. Vl:t ajattelevat että parhaisiin vaatteisiin pukeminen tarkoittaisi sitä että Isä ei ollut vielä poikaa armahtanut ja että palvelijoiden piti se tehdä Hänen sijastaan. Itse tulkitsen asian niin että koska Isä oli pojan armahtanut niin palvelijoidenkin tuli hänet armahdettuna ja parhaiden vaatteiden arvoisena nähdä. Tämä on täysin samassa linjassa muidenkin Jeesuksen opetusten kanssa joissa Hän neuvoo meitä olemaan armollisia veljillemme. Meidän täytyy olla samaa mieltä lähimmäisestämme kuin mitä Jumala hänestä on. |
|
Totuus on totuus, eikä kenelläkään ole siihen yksinoikeutta. (Gary R. Renard: Kuolematon Todellisuutesi)
Viimeksi muokattu: 27.06.2009 18:08 Kirjoitti: Acimlainen.
|
Vs:Kommentteja Suviseurasaarnoista 28.06.2009 02:04 #9
|
|
Illan alustaja ei ollut minulle ennestään tuttu.
Humoristista - mutta kylmää puhetta. Nasevia vertauksia ja kosiskelevaa sanakäyttöä... Mutta entä sisältö? Missä empatia, lohdutus, vastuu vähäosaisista? Lisäksi puhuja tuntui olevan aika itseään täynnä. Pienillä sanavalinnoilla ja huumoripaloilla korosti omaa erinomaisuuttaan! No, saatiinpa hakomajalaisetkin kuulla kunniamme, samoin vertaistukiryhmiin sortuneet - ne eivät kuulemma auta viimeisellä tuomiolla!!! Voitto sinänsä tämäkin - alamme olla merkittävä haittatekijä ilmeisesti... Itse asiassa alustajan maininta nettikeskustelut esim. ehkäisyaiheesta oli mielestäni aika epätoivoinen esitys, minusta se vaikutti yritykseltä heittää vesiämpäri palavaan taloon... Mutta kenties se jollekulle asian kanssa kamppailevalle perheenäidille toi hieman voimaa taas kamppailla asian kanssa ...? Kärsin. |
|
|
Vs:Kommentteja Suviseurasaarnoista 28.06.2009 05:09 #10
|
|
Admata kirjoitti:
Oli tässä juuri tarkoitus kommentoida Aricialle, että jos Hintikan puhe oli "Vanhan miehen outoa höpinää..", niin ilmeisesti hän ei ollut vielä kuunnellut Uljaan tallennetta Juu, en ollut kuunnellut enkä tiedä kuuntelenko. Äskettäin seurakentältä palanneena (piti käydä tuulettelemassa Tampereella frisbeegolfradalla sen jälkeen) totesin sen tyhjyyden, mitä koko tilaisuus edusti minulle. En kaivannut mitään enkä kokenut minkäänlaisia nostalgisia tunteita siellä muutaman tunnin pyöriessäni. Ruokaakin sai jonottaa ihmeellisen kauan. Ystäväni, jolla ei ollut aiempaa kokemusta suviseuroista eikä mitään yhteyttä heikäläisiin, sanoi, että hänellä tulee mieleen lähinnä markkinahumu. Saarnoja (jotka onneksi välillä kuuluivat jostain syystä huonosti jopa keskuskentän läheisyydessä) hän ihmetteli tietenkin myös. Oli huvittunutkin. Ulkopuolisen korvissa siioninlaulut ja virret olivat myös alakuloisia, laahaavia; ylläpitävät negatiivista tunnelmaa. Ehkä joku niistä sitten kuitenkin jotain lohtua saa. Niin käsittämättömältä kuin se itsestä tuntuukin. Juttelin erään paikallisen kanssa, joka sanoi, että olivat ihan tyytyväisiä siitä, että seuravieraat ovat käyttäneet kylän kauppoja ja joitakin palveluja. Olivat pelänneet, että bisnes seuroissa pyörii sisällä, seuramyymälöiden takia. Yhden asian hän koki hyvin negatiivisena. Suviseurojen takia kyläläisille tärkeä metsä oli kaadettu. En kysellyt asiaa tarkemmin, mutta näillä sanoin hän sen ilmaisi: "Siellä oli "oikea" mies päättämässä asiaa." Henkilökohtaisesti en näe mitään hyvää siinä, että suviseurojen takia kaadetaan iso alue metsää - ja vain sen takia, että ihmiset pääsevät lähemmäs keskuskenttää. Todennäköisesti en vieraile enää suviseuroissa, ellei ne ole ihan vieressä. Vanha, väsähtänyt tunnelma siellä, mutta lähtiessä olin hyvin iloinen ja helpottunut siitä, että "mun ei tartte uskoa noin!". Onnellinen siitä, että olen päässyt irti tuosta lahkosta. |
|
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.48 sekuntia