Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
Minua alkaa risomaan tämä
(1 katselee) (1) vieras
|
AIHE: Minua alkaa risomaan tämä
Minua alkaa risomaan tämä 21.07.2009 12:39 #1
|
|
Lainaan toisesta ketjusta... Mutta ajatelen että aiheen jakaminen ei liene pahiteeksi, sen verran laajasta asisata on kyse.
Ihmisen pelastus sidotaan siihen - tästä joukosta kuuluvaan synninpäästöön jota ei voi mistään muualta kuulla. - uskon kohde ei vain ole enää Kirstus ja kirstuksen sovitus vaan tuo synin päästö. Jonka edestä sitten kilvoitellan - tässä joukossa matkaa tekemällä.Ymmärrän sen vl liikeessä mukana olleena kuinka tuosta synnin päästöstä tehdään - kuin huume. Jiota on pakko saada - tässä joukossa matkaa tekemällä. EIkä kukaan muu kuin tässä joukossa matkaa tekevä voi tarjota tuota huumetta. Koska ei ole pelastusta tämän joukon ulkopuolella. Synnin tunnon kautta ihminen sidotaan tuohon joukoon ja sen osallisuuteen. Koska ihminen saadaan uskomaan että vain tästä joukosta kuuluva syninpäästö on vaikuttava ja tehokas. Ja tämä perustuu siihen että ihminen haluaa ennemmin uskoa tuon synninpäästön - uskoa ja uskotella itseleen. Ja saada alkaa alausta. Puhtaalta pöydältä. Mikä on harhaa ja menstysteologiaa. Vaikka haava paranee siitä jää aina arpi jota vl eivät tunnusta. He aloitavat aina alusta. Eivätkä näe eivätkä halua nähdä sitä arpea joka jää. Ja se että ihmisen armo sidotaan tuohon joukoon ja sen osallisuuteen ja sen ajalliseen yhteyteen ja rakkauteen. Vain kulkemalla tuon joukon osallisuudessa voi saada synninpäästön. Joka on johtanut omalla kohdallani ja monen muun kohdalla tilanteisiin jossa kyllä saarnataan ehdoton synninpäästö mutta jonka hedelminä tulee nähdä milloin mitänkin. KOrvakorutomuus, meikaamattomuus, suhtautuminen epäuskoisiin lähimmäisiin (avoin halveksunta), suhtautuminen kaikiin muihin kirkokuntiin, jne. Osa näistä on näitä höpösyntejä joilla synnin olemusta pyritään hämärtämään. Osa taas on syntiä mutta niitä ei vl synniksi tunnusteta. (Hoitokokousissa ulos hoidetujen kärsimys - kyllä evankeliumi kelpaisi näillekin jos olis oikea synnin hätä - mentaliteetti). Samankaltaisuudesta ja samanmielisyydestä on tehty armon ehto - jumalanvaltakunta ei opeta kuin yhdell tavalla - totta se opetaa että ihminen pelastuu ykisn uskosta ja yksin armosta Kirstuksen tähden. Vl kuitenkin on muitakin ehtoja aseteetu - tuo armo kuuluu vain tästä joukosta ja tämän joukon osallisuudesta. Jos et täytä ehtoja ja kriteerejä - uskon asiasi eivät ole kunnossa. Olet armosta osaton. Ja tulee tehdä parannus jonka kautta nämä asiat aukeavat. Aito parannus vain ei ole tässä joukossa matkaa tekemistä eikä sen osallisuudessa kilvoitelemista vaan se on Kirstusken seuraamista. Ja minua todellakin vaivaa sama kuin - Kysynpä vaan - Se että halutomuus sopia epäuskoisen lähimmäisen kassa ja todellinen nöyryys ovat vain harvojen vl ominaisuukisa. Ja vain harvassas tapauskessa näemme näitä parannusken sovieliaita hedelmiä. Vaan useimmiten näemme sen että tuo halutomuus korjata asiotia omalta puolelta uskotaan syntinä anteeksi. Ja se hitaus nöyrymiseen laitetaan sinne syntikoriin. Ja näin tekemällä vl SAAVAT LÄHTEÄ ALUSTA JA PUHTAALTA PÖYDÄLTÄ - AINA VAIN UUDESTAAN JA UUDESTAAN. Ja minu risoo tämä puhtaan pöydän teologia. Ei ole mitään väliä kuinka paljon väkivaltaa tämä pöydän kaataminen ja väkivalloin tyhjentäminen aihetuaa pelastukseen riitää että tekee niin ja kuulee tästä joukosta vakuutuksen että pöytä todella on puhdas. Minua todellakin risoo se että vl ajatelevat että saa alkaa alusta - ettei tarvitse oppia mitään. Aina saa aloitaa alusta. Ja minua risoo se ns ehdoton armo - armo voi olla ehdotonta mutta jos se ei kanna oikeanlaisia vl hedelmiä ihminen ei ole oikein uskomassa. ELi armo kuitenkin on sidottu tuohon - oikeaan ymmärykseen - vain tässä joukossa matakaa tekemällä / ei opeta kuin yhdellä tavalla. Omalla kohdallani tälläinen asetelma on enenmmän kuin kerran johtanut mielivaltaan. Ja jos nyt nöyryisin parannukseen minulta odotetaisiin sitä että puhdistan pöytäni - kiellän sen kaiken mitä elämä on opettanut - ja muutun tyystin toiseksi ihmiseksi - tunteetomaksi julmaksi ja armotomaksi ihmiseksi - joka vain tässä joukosas matkaa tekemällä - aloitaa alusta - viitaa kintaalla muiden kokemalle kärsimykselle - jonka syy ja lähde minä yksin olen. - ja uskon tekoni sovitetuksi niin jumalan kuin ihmisten edessä... Ja saan aloitaa alusta... ja alusta... ohitaa tekoni ja uskoa ne tekemättömäksi.... opetaako vl lapset että anteekipyytö tekee teot tekemättömäksi... JOs niin olisi mihin Tuomas olisi laitanut kätensä - ei aikaan naulan reikiiin ja siihen haavaan joka Jeesuksella oli kyjessä... |
|
|
Vs:Minua alkaa risomaan tämä 21.07.2009 13:58 #2
|
|
Hyshys...
Älä anna näiden asioiden risoa mieltä. Sinä, minä ja muut voimme ja meidän tuleekin pitää esillä vl liikkeen epäkohtia ja keskustella asioista. Emme kuitenkaan yksinkertaisesti pysty muuttamaan liikkeen oppia. Se on tuulimyllyjä vastaan taistelemista. Sensijaan tavoitteena kannattaa pitää tuen antamista niille, joita tuo oppi ahdistaa ja etsivät vastauksia mielessä pyöriviin kysymyksiin. Ei Jeesus pystynyt muuttamaan juutalaisten käsitystä Jumalasta ja saanut heitä uskomaan itseensä. Sen sijaan omat hylkäsivät hänet. Ei Luther saanut katolista kirkkoa poistamaan väärinkäytöksiään ja väärää oppia kiivaasta yrityksestä huolimatta. Sen sijaan kirkko julisti hänet kiroukseen. Ei Lestadius voinut muuttaa kirkon ensimmäistäkään oppikäsitystä vaan kirkko alkoi alkoi pian taistelemaan tuota herätystä vastaan. Ei meidänkään kannata yrittää vl liikkeen muuttamista, vaan ainoastaan osoittaa sen opin ja toiminnan vääryys, jotta ne vääryyksistä kärsivät yksilöt, joita muut eivät auta, saisivat täältä apua. Ota siis vähän rennompi asenne hommiin ja laita teksteihisi enemmän niitä hymiöitä. |
|
|
Vs:Minua alkaa risomaan tämä 21.07.2009 16:07 #3
|
|
Olenko minä sitten vain hiljaa... tämä on sitä vl rakkaudella rakastamista.... me tarjoamme sinulle puhdasta pöytää kun vain otat vastaan meidän tarjoaman evankelimin jota et voi mistän muualta saada....
Sillä mitä tuo liike opetaa ei ole merkitystä niin kauvan kuin se pitää kiini em ajatelusta. Eikä ole mitään mieltä yritää muutaa liikeen opetusta sinsä koska sovitus ei koske kirkokuntaa eikä herätylsiikettä vaan yksilöä... Silti minua risoo se tapa jolla tuo liike sitoo ihmiset synintunnon kautta tuohon liiekeeseen. Ja tarjoaa tuota ehdollista anetaan. Jos osoitat rakkautta meille niin me tarjoamme eodotonta armoa. Onko armo ehdotonta vain sanojen tasolla. Minusta on.... |
|
|
Vs:Minua alkaa risomaan tämä 21.07.2009 16:41 #4
|
|
Et tainnut ymmärtää, mitä tarkoitin.
Hyshys: Olenko minä sitten vain hiljaa... t Et tietenkään ole. Sinun pitää antaa äänesi kuulua. Jos näemme vääryyttä, emme saa vaieta siitä, kuten vl liike, joka laittaa luurangot kaappiin ja lakaisee liat maton alle. Toimit aivan oikein. Se, mitä halusin sanoa on että älä turhaan raskauta omaa mieltäsi vl liikkeen takia. Kaikesta tekstistäsi paistaa läpi valtava katkeruus ja ahdistus, jotka sinua syövät. Ehkä se on terapeuttistakin huutaa tuska maailmalle. Silloin se on ok. Kuitenkin oman itsesi vuoksi haluaisin, että löytäsit iloa elämään ja voisit heittää turhat risomiset roskikseen. Tuossa armokysymyksessä tiedät, että armo on oikeasti ehdotonta eikä vl voi siihen ehtoja laittaa. Miksi siis risoa sellaisesta alistumisvaatimuksesta, jolla ei ole mitään merkitystä? Tai tietysti on niiden kannalta, jotka niihin ehtoihin uskovat ja ahdistuvat. Heidän vuoksi jatka huutamista, mutta olisi kiva, jos tuntisit vihdoinkin itse itsesi niistä vapaaksi. |
|
|
Vs:Minua alkaa risomaan tämä 21.07.2009 18:43 #5
|
|
Kuuleppa Tap olen sanonut joskus että sääli on sairautta... ja ajatelen että sääliminen osoitaa vain säälijän omaa kyvytömyyttä tai halutomuutta tehdä asioille mitään.Ja toisaalta on niin että tieto lisää tuskaa.. että jos en tiedäisi sitä mitä tiedän pääsisin helpommalla jne...En tiedän mieleni tekee vain irvistellä rumasti
Koska useimmiten tuohon ajatukseesi siitä vapaudesta on pitänyt sisällään ajatuksen myös vaikenemisesta... sekin risoo... Minä aika usein toivon että olisi saanut pitää sen kaiken naivuden ja lapsellisuuden - ettei olisi koskaan tarvinnut kasvaa aikusieksi. |
|
|
Vs:Minua alkaa risomaan tämä 21.07.2009 19:15 #6
|
|
Sääli on empatiaa. Joka ei empatiaa tunne, on minusta lähinnä psykopaatti, eli säälimättömyys on enemmänkin sairautta, kun sääliminen. Mielestäni sääliminen ei tarkoita, kuten sanoit haluttomuutta tehdä asioille mitään vaan päinvastoin. Jos säälin jotakuta, nimenomaan haluan auttaa häntä.
Tieto lisää tuskaa, se on totta. Irvistele siis tuskasi pois. Ja huuda myös ja kirjoittele. Jospa se siitä ajan kanssa helpottaisi... Minun ajatukseeni vapaudesta ei koskaan liity vaikenemista. Päinvastoin, en tuntenut vapautta silloin, kun piti vielä vaieta ja vaientaa omatkin "vääränlaiset" ajatuksetkin. Minun käsitykseni vapaudesta perustuu totuuteen ja rehellisyyteen sekä siihen, että kykenee olemaan rasittumatta tarpeettomista kuormista. Siksi en itsekään vaikene vl epäkohdista, vaikka tunnenkin olevani vapaa niiden rasitteista. |
|
|
Vs:Minua alkaa risomaan tämä 21.07.2009 20:00 #7
|
|
En tiedä säälillä vain on sellinen negatiivien maku. Tai ainakin aika usein on. Mutta voi olla että tässä on sellaine murteelinenkin ero. Sanaa kehdatakin käytetään monsesakin merkityskesessä...
|
|
Viimeksi muokattu: 21.07.2009 20:01 Kirjoitti: hyshys.
|
Vs:Minua alkaa risomaan tämä 21.07.2009 23:21 #8
|
|
hyshys kirjoitti:
Minua todellakin risoo se että vl ajattelevat että saa alkaa alusta - ettei tarvitse oppia mitään. Aina saa aloitaa alusta. Ja minua risoo se ns ehdoton armo - armo voi olla ehdotonta mutta jos se ei kanna oikeanlaisia vl hedelmiä ihminen ei ole oikein uskomassa. ELi armo kuitenkin on sidottu tuohon - oikeaan ymmärykseen - vain tässä joukossa matakaa tekemällä / ei opeta kuin yhdellä tavalla. Useammassakin paikassa ja uskonnollisessa yhteisössä käytetään lausahdusta; "Tule sellaisena kuin olet." Usein tuohon perään kuuluisi kuitenkin kuluttajansuojalta oleellinen tarkennus; Kunhan olet vuoden päästä kuten me. Jumalan kerrotaan pelastavan yksin armosta ja rakkaudesta meitä ihmisiä kohtaan. Kytkykauppana tulee kuitenkin mukaan myöhemmin vaadittavat "uskon hedelmät". Korostetaan pelastusta yksin armosta, mutta kuitenkin samassa saarnassa saatetaan puhua kuinka "uskovaiset kilvoittelevat synnin poispanijana", "jaksetaan uskoa", "ollaan kuuliaisia seurakunnan rakkauden neuvoille", yms. .. Ja jos nyt nöyryisin parannukseen minulta odotetaisiin sitä että puhdistan pöytäni - kiellän sen kaiken mitä elämä on opettanut - ja muutun tyystin toiseksi ihmiseksi - tunteetomaksi julmaksi ja armotomaksi ihmiseksi - joka vain tässä joukosas matkaa tekemällä - aloitaa alusta - viitaa kintaalla muiden kokemalle kärsimykselle - jonka syy ja lähde minä yksin olen. - ja uskon tekoni sovitetuksi niin jumalan kuin ihmisten edessä... Ja saan aloitaa alusta... ja alusta... ohitaa tekoni ja uskoa ne tekemättömäksi.... Vl-usko on monissa tapauksissa kieltämistä. Kielletään mielessään vl-oppia vastaan sotivat lukuisat Raamatunkohdat, kielletään oman liikkeen erilaiset historialliset kehitykset nykyiseen malliinsa, kielletään osa itsestä (mitä halutaan, mutta joka ei sovi vl-uskoon), kielletään kaikki muut paitsi seurakunnan "yhteinen" (lue johtajien määrittelemä) totuus asioista...Vl-usko on hirmuisen raskas. Se vaatii jatkuvaa älyllistä epärehellisyyttä, silmien ummistamista monille asioille. Tai sitten sen että ohitetaan kokonaan lukuisat ristiriidat ja paradoksit niin ettei edes ajatella niitä. Eletään vain kuten on opetettu, opittu ja totuttu. Hengaillaan mukana "firmassa" puhtaasti sosiaalisen yhteenkuuluvuudentunteen vuoksi. Sinänsä tämä voi olla kevyttäkin elämää riippuen toki puhtaasti omista tarpeistaan ja siitä kuinka hyvin täyttää vl-uskon vaatimukset luonnostaan. Ajattelisin kuitenkin, että ne joilla homma on alkanut risomaan, ovat kokonaisuuden kannalta paremmassa osassa kuin kumpikaan edellä mainituista ryhmistä |
|
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää. |
Vs:Minua alkaa risomaan tämä 22.07.2009 09:39 #9
|
|
Kuinkakohan moni todellisuudessa uskoo, että vain vl usko on ainoa oikea ja muut eivät pelastu.
En usko nuoremman sukupolven ainakaan uskovan. Heille on tärkeää kaverit ja sosiaalinen yhdessäolo. Sitten tietysti pikku pakko kun vanhemmat ja sukulaiset käy seuroissa niin mukana on kuljettava, koska kotona pitää asua. Yllättävän moni jättää vl-liikkeen tultuaan täysi ikäiseksi ja mentyä työelämään. Se miten voi vaikuttaa tohon opilliseen epäkohtaan on asia johon on vaikea sanoa mitään. Jos joku virallinen kanta on jotenkin, niin siihen ei varmaankaan tule ulkoapuolelta muutosta, vaikkakin hyvä on yrittää. Ehkäisykielto ja muut oudot piirteet on sellaisia kautta aikojen olleita, että vaikea niihin on saada muutosta. Esimerkiksi Jehovantodistajat uskovat Jehovan olevan joku pelastus ja Adventistit sapatin pitäisen ja kuka mitäkin. Katolilaiset palvovat Mariaa. Ihmeellisiä painotuksia joita ei löydä Raamatusta oikein etsimälläkään, mutta niitä kuitenkin on. TAP on kyllä minusta siinä oikeassa, että turha ottaa paineita niistä itselleen. Tietysti jos on huoli lähimmäisestä, niin onhan se hyvä yrittää auttaa tiettyyn rajaan asti. Auttamisesta ei välttämättä ole hyötyä jos oma asenne on liian voimakkaasti vastaan, eikä osata kuunnella tai jos muuttuu halveksivaksi joidenkin outoja oppeja kohtaan. No en ole kenelläkään täällä kirjoittavista huomannut olleen. Mutta Metaskeeman kirjoituksen joskus luin jostain 24 foorumista ja minusta kaverin halveksuva asenne ei ole kovin rakentavaa ja saanee vl porukat vihoihin enemmän ja pitäytymään tiukemmin omaan lohkoonsa? Kivaa kuitenkin että ihmiset kirjoittelee rakentavassa hengessä asioista. Itellänikin ois oppimista tosta rakentamisesta. |
|
|
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.44 sekuntia