Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
Keskustelupalstojen paino-arvo?
(1 katselee) (1) vieras
|
AIHE: Keskustelupalstojen paino-arvo?
Keskustelupalstojen paino-arvo? 12.07.2008 19:02 #1
|
|
Internetin yleistymisen jälkeen on syntynyt keskustelupalstoja, joiden tavoitteena on vaikuttaa vanhoillislestadiolaisuuteen. Keskustelupalstoilla useimmiten pyritään joko kyseenalaistamaan vanhoillislestadiolaisuus tai sitten puolustetaan vl-uskoa. Onko kenelläkään tietoa ihmisistä, jotka vl-keskustelupalstojen vaikuttamina olisivat luopuneet uskostaan tai että joku niin sanotusti olisi "tehnyt parannuksen" keskustelupalstojen viestien perusteella? Monia liikkeen ulko- ja sisäpuolisia varmasti kiinnostaisi tietää aiheesta. Samalla voisi arvioida vl-keskustelupalstojen todellista paino-arvoa.
|
|
|
Vs:Keskustelupalstojen paino-arvo? 12.07.2008 23:50 #2
|
|
vaeltelija kirjoitti:
Onko kenelläkään tietoa ihmisistä, jotka vl-keskustelupalstojen vaikuttamina olisivat luopuneet uskostaan tai että joku niin sanotusti olisi "tehnyt parannuksen" keskustelupalstojen viestien perusteella? Tuo olisi mielenkiintoinen ja hyvin vaativa tutkimuskohde. Uskon, että keskustelupalstoilla on kyllä vaikutusta, eikä vähiten Vl:ien itsensä keskuudessa mielipiteiden muokkaajina. Arvelenkin, että keskustelupalstojen merkitys on enemmän ajatusmaailman laajeneminen ymmärtämään erilaisia näkemyksiä. Olen saanut useampia palautteita (ehkä n. tusina kahden vuoden aikana) joiden sanoma on ollut, että tämä sivusto on lopullisesti avannut heidän silmänsä vanhoillislestadiolaisesta uskosta. Muutaman sellaisenkin palautteen olen saanut, missä tunnustetaan avoimesti SRK:n menneet vääryydet ja opin ristiriitaisuudet, mutta ihminen on silti halunnut jatkaa vl:änä sosiaalisten suhteiden takia. Palautteista huolimatta on hyvin vaikeaa arvioida mikä merkitys sivustolla tai keskustelupalstoilla on loppujen lopuksi ollut. Olisiko palstoilta lopullisen vahvistuksen saanut lähtenyt ilman palstaakin? Vaikea, ellei jopa mahdotonta sanoa |
|
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää. |
Vs:Keskustelupalstojen paino-arvo? 18.07.2008 13:16 #3
|
|
Ei ihan niinkään.
Keskustelupalstoilla useimmiten pyritään joko kyseenalaistamaan vanhoillislestadiolaisuus tai sitten puolustetaan vl-uskoa. Minua on yllättänyt se ettei todellisuus ja opetus kohtaa todellisuudessa. Onko se opin kyseenalaistamista jos ei voi ymmärtää sitä että tuo opetus on johtanut monenkin asteiseen kaksinaismoralismiin. Ei vain ehkäisyn vaan monen muunkin asian osalta. Olen melko varma siitä että keskustelupalstat toimivat ennemmin liikeestä ulos vievinä kuin sisälle tuojina. Sen puolesta kehoitus pysyä poisssa niiltä lienee aiheellinen. Minusta vl kyseenalaistaa itse oman opetuksensa sillä että se maalaa ideologiaa jota ei voida kuitenkaan täytää. Vl liikkeen tilanne on vähän kuin "keisarin uudet vaateet". Kuinka pitkälle liike voi mennä vain sillä että kieltää keskustelun. Ja aina kun joku epäkohta nostetaan pintaan - me uskovaiset emme halua... Vaikka mitään tutkimusta ei ole tehtykään niin sellainen tuntuma on että keksutelupalstojen kautta ihmiset saavat tietoa joka ennen oli tavoitamattomissa. Ja se myös edesautaa näkemään asioitten oikaa tilaa. |
|
|
Vs:Keskustelupalstojen paino-arvo? 18.07.2008 14:36 #4
|
|
Hyviä näkökohtaia x-vl, Hys hys ja Admata...
Internetin keskustelupalstat ovat tarjonneet kaikkialla maailmassa äänen alistetuille. Vallassa olevat ovat aikaisemmin kyenneet salaamaan tekemänsä vääryydet ja ihmisoikeusrikkomukset, estämään kokemusten dokumentoinnin ja uhrien keskinäisen yhteydenpidon. Internet on muuttanut tämän valtakuvion. Näin myös keskusjohtoisessa vanhoillislestadiolaisuudessa. Vanhoillislestadiolaisuuden johto ei kykene enää estämään enempää ulos sulkemiensa kuin omassa joukossa liikkuvien ihmisten perehtymisen lähihistoriaan ja ihmisten aitoihin kokemuksiin. SRK:n äänen rinnalla kuuluu toisenlaisia ääniä. Keskustelupalstat ovat tarjonneet vl-kasvatuksesta ja hoitokokousten epäoikeudenmukaisuudesta kärsineille mahdollisuuden julkaista kertomuksia kokemuksistaan ja kuulla toisten kokemuksista. He ovat voineet saada neuvoja ja rohkaisua toinen toisiltaan. Ihan kuten x-vl tuossa kertoo. Tällä keskinäisellä jakamisella on suuri merkitys toipumisessa. On syntynyt enemmän tai vähemmän kiinteitä vertaistukiryhmiä. Mitä itseeni tulee, en voi sanoa olevani ”toipunut”, vuosien prosessoinnista huolimatta. Haavat ovat syvällä, koska ne ovat alkaneet kirvellä jo ennen kuin osasin ajatella ja puhua. Silloin kun olisi pitänyt saada osakseen turvaa ja hyväksyvää rakkautta. Minä käyn nyt läpi terapiana esim. tuota listaa selviytymiskeinoista. Ja ajattelen, millaista minulla olisi ollut, ja olisinko selviytynyt paremmin, jos olisin aikanaan ymmärtänyt, miten isojen asioiden kanssa iihmiselämän koko elinkaaren kannalta tässä ollaankaan tekemisissä. Admatan sivustoon kootulla informaatiolla on ollut itselleni asiota järkevästi ja ymmärrettävään kokonaisuutene jäsentävä merkitys. Sivusto on auttanut minua oppimaan lisää ja löytämään oikeita lähestymistapoja moniin kipukohtaiin. Lisäksi omakohtaisessa prosessissani on auttanut S24-suvuston joidenkin keskustelijoiden esiin nostamat tutkimustiedot ja faktat. Kokonaan oma asiansa on, että kun olen luullut, että vl-kasvatus onnistui kokonaan tappamaan minusta omat hengelliset ulottuvuudet,kysyn kokea mitään hengellistä, olen saanut kokea hengellisyyttä sillä halveksitulla S24-palstalla. Olen joskus kokenut siellä lähes mystistä "vapautta, iloa ja rauhaa" joissakin keskusteluissa, ja saanut kokea että armo koskee minuakin. Se on suuriarvoista. Varmaan melko harvinaista palstoilla, mutta ehkä joku toinenkin on saanut sitäkin kokea. Palstat siis voivat merkitä hyvin monenlaisia asioita! |
|
|
Vs:Keskustelupalstojen paino-arvo? 18.07.2008 20:16 #5
|
|
Parjattu nettiseurakunta?
Se on erikoista että tuo s24 ja miksei tämäkin palsta tarjoaa mahdollisuuden käydä keskustelua myös hengeliseistä asioita tavalla johon ei ehkä muuten ole mahdollisuutta. Itsekkin olen tuon pilkkakierveen kuullut lentävän: - Ajateletteko keskutelupalstan olevan seurakunta? Enemmän kai nämä keskutelupalstat ovat seurakunta kuin vl herätysliike nyt. Asioita ainakin pyritään katsomaan ja käsitetlemään raamatun sanan valossa. Ja asioita pyritään puhumaan monelta kantilta. Toisin kuin vl:ssa nyt. Ja toinen sellainen seurakunnan kiistaton tuntomerkki on se että jokaisella on puheoikeus. (Vaikka sitä toki yritetään rajoitaa aina toisinaan) |
|
|
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.37 sekuntia