Artikkelit (Vl)
Dokumentteja
Pikalinkit
| Yhteistyökumppaneita: Keskustelufoorumeja lestadiolaisuudesta: Eri suuntauksista: Yleiskristillistä: |
|
Tervetuloa,
Vieras
|
Tutkimusta tulossa lestadionismista
(1 katselee) (1) vieras
AIHE: Tutkimusta tulossa lestadionismista
Tutkimusta tulossa lestadionismista 03.11.2009 14:42 #1
|
|
yle.fi/alueet/lappi/2009/10/tutkimusraha...stadiolaisuuden_tutkimiseen_1061558.html
"Lestadiolaisuutta pitää tutkia tänään, koska ajankohtaista yhteiskuntatieteellistä tutkimusta ja poliittista analyysiä liikkeestä ylipäätään ei ole", lehtori Mika Luoma-aho sanoo. Näytti myös aiheeseen liittyen tutkijan paikka olevan auki Lapin yliopistossa. |
|
|
Vs:Tutkimusta tulossa lestadionismista 04.11.2009 15:47 #2
|
|
Mukava kuulla. Tähän asti lestadiolaisuudesta ja sen historiasta ovat kirjoittaneet lähinnä lestadiolaiset tutkijat itse, mikä ei koskaan ole ihannetilanne objektiivisuuden kannalta. Olisikin hieno nähdä jonkun "puolueettoman" uskontohistorioitsijan käsittelevän lestadiolaisuuden vaiheita monipuolisesti. Harmi, ettei ainakaan itse pääse hakemaan noita apurahoja toistaiseksi
|
|
|
Vs:Tutkimusta tulossa lestadionismista 04.11.2009 19:04 #3
|
|
Toivottavasti tutkimus sisältää myös ihmisoikeusnäkökulman.
|
|
|
Vs:Tutkimusta tulossa lestadionismista 04.11.2009 21:04 #4
|
|
Kannattaa muistaa, että Pekka Raittila on entisenä lestadiolaisena jo ajat sitten tutkinut lestadiolaisuuden yhteiskunnallista merkitystä. On mielenkiintoista kuulla analyysia siitä, miten ei-lestadiolaiset kepulaiset kokevat lestadiolaiset puoluetoverinsa. Osalle kepulaisista lestadiolaisuus on huhujen perusteella välttämätön paha, joka takaa varsinkin Pohjois-Pohjanmaalla hyvän kannatuksen. Valiokuntapaikkoja tai ministerin salkkuja jaettaessa luotetaan siihen, että lestadiolaiset kepulaiset kunnioittavat niin paljon maallista regimenttiä, etteivät nosta älämölöä siitä, että aina jäävät nuolemaan näppejään pitkistä edustajavuosista huolimatta.
|
|
|
Vs:Tutkimusta tulossa lestadionismista 04.11.2009 21:51 #5
|
|
Minäkin olen joskus miettinyt, miksi vl kansanedustajat eivät etene poliitikon urallaan sen pidemmälle, vaikka varmaan muutamilla olisi sekä kunnianhimoa, että kykyjä ollut. Olen laittanut korvan taakse joskus selityksiä tälle. Vl selitys näyttäisi olevan se, että korkea virka saattaa asettaa henkilön sellaiseen tilanteeseen, jossa täytyy tehdä omaa vakaumustaan vastaan. Erityisesti maljannostosynti on nostettu esille. Ajatelkaa nyt. Ministerithän ovat virallisilla illallisilla joka toinen päivä. Aina on tarjolla viiniä ja aina nostetaan maljoja. Kuka siinä kestäisi?
Tuo vaeltelijan esilletuoma näkökulma, että politiikassa siedetään vl:lliä kannatuslukemien vuoksi, on mielenkiintoinen. Siinä on varmasti vähintään jonkin verran totuutta. |
|
|
Vs:Tutkimusta tulossa lestadionismista 05.11.2009 13:40 #6
|
|
Maljannostajaiset ei voi olla kynnyskysymys. Monet lestadiolaiset joutuvat tai pääsevät työnsä puolesta vetämään maljannostajaisia. Nykypäivänä se ei tunnu olevan kenellekään ongelma. Lähinnä kai periaatteena on ottaa alkoholiton vaihtoehto, mutta itse maljaa kyllä nostetaan eikä sitä pidetä mitenkään yleisesti syntinä. Työn ja perheen yhteensovittaminen voi olla haaste, mutta sitä pidetään enemmän maallisena kuin hengellisenä haasteena. Maailman kunnia ei voi myöskään olla este kenellekään. Gloria ministerin työssä ei ole nykyisin mitenkään kadehdittavaa, tiedotusvälineet pitävät siitä kyllä huolen. On vaikea kuvitella, että poliitikon uralla eteneminen olisi nyt jotenkin syntisempää kuin se oli vaikkapa K.A. Lohen aikoihin. Tietysti sellaisia yksilöitä löytyy, jotka vetävät hihastaan joskus "kunnian rietas" -kortin, mutta aika yleisesti tällainen laitetaan vl-piireissäkin kateuden piikkiin. Jokin tulppa kepulaisilla vl-kansanedustajilla on edessään. Tuskin nämä nykyiset edustajat vastaan panisivat, jos ministerin töitä tarjottaisiin. Enemmän Köpikin ministerinä olisi kotona kuin EU-parlamentaarikkona (siis minne hän pyrki viime vaaleissa). Kepulaiset jostain syystä selvästi haluavat hillitä lestadiolaisten valtaa, syy jää arvailujen varaan. Sinänsä asialla ei ole minulle mitään merkitystä, mutta näin se kuitenkin näyttää olevan.
|
|
|
Vs:Tutkimusta tulossa lestadionismista 05.11.2009 18:28 #7
|
|
Vaeltelija kirjoitti:
"Maljannostajaiset ei voi olla kynnyskysymys. Monet lestadiolaiset joutuvat tai pääsevät työnsä puolesta vetämään maljannostajaisia. Nykypäivänä se ei tunnu olevan kenellekään ongelma." Anteeksi vain, mutta minusta tuntuu, että uskomatonta soopaa suollat! Minäkin olin sentään yli 30 vuotta lapsuudestani asti vl ja koko suku on vl:iä vieläkin, joten on minulla jotakin kosketuspintaa tuohon liikkeeseen. Tai sitten ne vl-piirit joissa liikut, on yhtä kaukana kuin itä on lännestä, niistä vl-piireistä jotka minä tunnen. Kun kirjoitat, että "nykypäivänä se ei tunnu olevan kenellekään ongelma", suosittelen, että tarkistat ensimmäiseltä vastaantulevalta puhujalta tuon asian, sitten minäkin uskon Sinun juttujasi. |
|
|
Vs:Tutkimusta tulossa lestadionismista 05.11.2009 18:46 #8
|
|
Samaa mieltä, kuin eppäilys. Itse olen ollut liikkeessä myös koko elämäni 37 vuotta viime kevääseen asti. Ei ole, kuin 5-6 vuotta, kun oulunsalossa oli keskusteluilta ry:llä, jossa yksi keskeinen aihe oli maljannosto. Keskustelussa oli itsestään selvää, että uskovainen ei maljaa nosta ja kysymys olikin ennen muuta siitä, miten nuo tilanteet hoidetaan hyvällä omalla tunnolla. Parhaaksi ratkaisuksi puhvelit löysivät sen, että vältetään tilanteita, joissa maljaa voitaisiin joutua nostamaan. Ja jos juhliin on pakko mennä, jätetään ottamatta lasia käteen, jotta sitä ei tarvitsisi nostaa.
Löystymistä voi olla tapahtunut, mutta sen tulkitaan tapahtuvan "laiteilla", kuten OV termin lanseerasi. Nuo muutkin esittämäni syyt ovat mielestäni edelleen todellisia. En ole kuullut kenenkään kumonneen niitä. |
|
|
Vs:Tutkimusta tulossa lestadionismista 05.11.2009 19:47 #9
|
|
Toivottavasti vl-liikkeen mustat vuosikymmenet (hoitokokousvuosikymmenet) tutkitaan myös lähivuosina. Ja tuo tutkimus pitää teettää ammattitutkijalla, ei SRK:n "ostamalla" henkilöllä.
Kyllähän rivi-vl on aina "nahoissaan" tuntenut, mitä puoluetta saa äänestää, ainakin maaseudulla. Muistan kuinka vanhempiani käytiin kotona "pyytämättä ja yllättäin" puhuttelemassa, kun oli vuotanut tieto, etteivät ole äänestäneet maalaisliittoa. Puhuttelijat olivat paikkakunnan maalaisliiton nokkamies (ei vl) ja joku puhuja Oulusta. Paikalliset puhujat eivät varmaakaan kehdanneet meille tulla, koska tiesivät vanhempamme kunnon ihmisiksi. Ja sitten tämä vennamolaisuus oli toinen, jonka tiimoilta oli kyllä monenlaista kaplakkaa, jotkut jopa erotettiin sen vuoksi. |
|
|
Vs:Tutkimusta tulossa lestadionismista 08.11.2009 16:54 #10
|
|
Tuo on mielenkiintoista, miten ex-veeällät neuvovat minua tarkistamaan kantani joltain puhujalta. Ikään kuin mistään ei voi olla mitään mieltä ennen kuin asia on varmistettu mikin edessä. Kieltämättä en ihmettele, että vanhoillislestadiolaisuus tulee omassa elämässä taakaksi, jos ajattelee jokaiseen käsitykseensä tarvitsevan luvan puhujan selän takaa. Peruslähtökohtiaan voi tarkistaa liikkeen sisällä ilman, että tekee elämässään on-off ratkaisuja.
|
|
|
Valvojat: Hannu, puunhakkaaja
Sivu luotiin ajassa: 0.43 sekuntia